Gösmete Livebait ! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gösmete Livebait !

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gösmete Livebait !

Detta fiske får jag ingen kläm på. Jag metar upp mört som jag hela tiden håller alert med vatten byten.

Mörtj-vln dör ju och blir seg så fort den får kroken i sig. Hur fäster ni tacklet i agnfisken ? Jag sätter 1 st krok i munnen och den 2:a vid ryggfenan.

Jag vill dessutom ha råd på hur ni gör era tackel och var ni placerar blyet. Hur ska tacklet fungera i vattnet ?

Nylon eller flätlina på spöet ?

Metet är dessutom hopplöst då det blåser. Allt trasslar !!!!!!!!!!!

Ge mig råd. Helst inte råd om att sluta :0) men faan vet om det inte vore bäst, man blir less då det inte funkar.

Kör själv vanligtvis bottenmete ( glidande) efter gös men vid flötemete använder jag ett typ 10-20g flöte (glidande) på spöt har jag för närvarande 0,32 fireline ( säkert aningen för grov men fick den gratis ) funkar också med nylon använde det förut iaf! Brukar tackla med en 25cm lång ståltafs av 7strand soft strand! med 1-2 sl 6-8 trekrok ( owners) som stopp för flötet kör jag liten gummistop eller stoppknut. Möten säts med en krok i munnen eller vid främre bukfenen mycket försiktigt och en krok precis under ryggfenan . Sätter du den i ryggen för långt ner så tvärdör fisken så var försiktig annars ska fisken leva ett bra tag det vill säga om ingen är där å tuggar på den vilket annars är meningen
    Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

Glömde! : Bly har jag i form av kulbly som glider på linan den sitter på huvudlinan över själva tafsen! och ska va i vikt strax under vad flötet klarar tex 10g till 12 gram flöte osv
      Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

Till tafs kan du använda en grövre nylonlina, runt 0.40 mm, men om du vet att det finns ett rikligt bestånd med gädda i sjön/området så är det bättre att köra med en mjuk, knytbar tafs, typ Surflon Micro Supreme, som finns att köpa på www.attitudebaits.com. Tafsen ska vara runt 50 cm, för att vara på den säkra sidan.

Krokvalet är väldigt viktigt, du måste ha väldigt vassa krokar, så att de fäster i gösens hårda mun. Jag rekommenderar Gamakatsu, kamasan eller owner i strl. 6-8. Det räcker gott och väl med bara en trekrok, som du fäster under ryggfenan.

Det finns ett bra glidande flöte från Darts AB, som har 20 g bärkraft, till det kan du använda 10-12 g bly, som du fäster precis ovanför tafsen. För att stoppa flötet från att glida äll världens väg kan du trä på ett flötestopp alternativt göra en stoppknut.

Lina spelar inte så väldans stor roll, men en flätlina på 0.17 mm typ Fireline passar bra.

Istället för att meta upp mörten så kan du skaffa dig ett löjnät, som du lägger ut på en lämplig plats, mäskar lite runtomkring och väntar. Det fungerar bäst om du har båt, men det fungerar också från land. Då trär du på nätet på ett metspö, ett 6 m långt metspö brukar räcka, det beror på hur långt ut du vill komma med nätet, och lägger ut.

Mete kan vara väldigt effektivt på våren, runt lekplatserna. Det är på våren man har som störst chans att fånga en riktigt fet och fin gös.

Lycka till med ditt gösmete!

Kommentera

men dom överlever väll bäst me bara 1 trekrok i munnen?
          //Me

Kommentera

Kanske det, men de lossnar så lätt.

Kommentera

inte ifall man trär igenom kroken på utsidan av överläppenoch in i munnen och sedan sätter man på en bit av en gummisnodd så kroken inte glider ut. am i right?
              //Me

Kommentera

Du må ha rätt men jag har fått den uppfattningen att de dör rätt fort då.

Kommentera

de e vell typ som om vi skulle ta hål i örat. de e inget speciellt ömtåligt i munnen som skadar fisken.
                  //Me

Kommentera

Glidande bottenmete. Är det bara bra för att fiske ej känner något motstånd då den snappar åt sej betet? Eller varför ska det vara så bra?? För det går väl lika bra att sänket sitter fast i linan och att det går en lina från linan där betet sitter?

Eller 3vägs-lekare kan man ha eller vad det heter.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 060 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art