Gädda fakta, tips råd och rön?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gädda fakta, tips råd och rön??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gädda fakta, tips råd och rön??

Vore hur bra som helst om alla gäddfrälsta börja posta lite tips och iaktagelser om vattentemp och aktivitet och se om våra grönspräkliga vänner börjar komma igång!

Kan ju börja då med lite iaktagelser! Fisket efter gädda verkar var på uppgång.. Fick ju min på 5,2 i tisdags och det blåste då nord västligvind till en början frisk men sen avtagande men senare på kvällen ökande igen! I viken där jag fick den var det ca 1-2 kanske max 3 meter djupt mycket gräs och endel sten.. Vinden blåste snett in i viken och gäddorna verkade stå mitt i gräset..

Trodde dock vattentempen var betydligt högre än jag nu tror. Var in på www.fyrvapplingen.nu en P & T sjö där dom har mätt upp vattentempen å den ligger på 16 grader i den största sjön. Och den här dagen var ganska kall så är det rimligt att säga kanske 14-15 grader i vattnet?? eller kan det ha vart varmare i den här grunda viken??

Posta som sagt tips och råd och iaktagelser samt rapporter så kanske vi kan hitat en gemensam nämnare!! Och dra på en varsin gammelgädda i höst!!

//skitfiske på er alla mvh kenta
    Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Här i sönder e det fortfarande rätt varmt inne i vikarna och i insjöarna medans det är betydligt kallare en bit ut i havet. Senaste turerna har resulterat i hyffsat med fisk med toppar på 6-7kg tagna över 12-16m. Beten som gett bra resultat är pig, cobb´s, 10" Jake, CK1800 och liknande.

Kommentera

Jadu, har inte satt igång med gäddfisket nu höst ännu. 16 grader i Mälaren i alla fall.
      Sporten i sportfiske är att göra det svårare än det behöver vara.

Kommentera

är det inte många som fiskar gädda på hösten ?? Inte många som gjort inlägg iaf!!
        Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

Hehe har inget internet nu så jag hinner inte att skriva så mkt men visst. Nu på hösten så tips är följande: Fiska när det blåser, Ha vinden i ryggen fiska i vikar utanför vikar och friliggande grynnor och undervatten, öar, vegitations öar. Samma beten som innan dock kan du fiska dom snabbt ...
          Deluxe lures thats my work.

Kommentera

Jag har faktiskt aldrig fiskat gädda på hösten, lite grann beroende på vädret här uppe i norr (det är lite kyligare här än längre söderut) men framförallt för att mitt huvudsakliga fiskevatten har fiskeförbud mellan mitten av augusti till slutet av oktober på den plats där jag brukar fiska (har ingen båt). Men jag tänkte faktiskt fara och kolla på hur det ser ut vid ett annat vatten jag brukar fiska i (en havsvik), den brukar ha en förmåga att "växa igen" med en massa sjögräs och alger en bit in på sommaren, men om det har blivit bättre på hösten kan det vara värt ett försök.
            Min fiskeblogg: http://mickesfiske.blogg.se/

"If people concentrated on the really important things in life, there'd be a shortage of fishing poles." - Doug Larson

Kommentera

Det verkar stämma ganska bra det du säger Linus... Stället jag fick 2 gäddor idag och 5,2kgs en i tisdags har legat så det har blivit pålandsvind det vill säga vinder i ryggen.. (blåser in i viken)Sen är det flera grund där och skapliga stenar samt mycket vegitation! Dock tyckte jag det var sämre fiske idag kan kanske ha att göra med det starka solskenet var riktigt behagligt idag!!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
              64 svar
              15 380 visningar
              1 gilla
              Senaste inlägg .art
              av .art