Rullbroblem Aero GT - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rullbroblem Aero GT

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Rullbroblem Aero GT

Jag har tre super aero GT 4000 som krånglar för mig. De är utrustade med quickstop och det är den som strular på alla. Rullen snurrar alltså bakåt ett par varv eller något halvvarv och på en av rullarna snurrar det bakåt hela tiden. Jag kan få riktiga skatbon och trassel pga detta när jag bottenmetar, har haft dem inlämnade ett par ggr på två olika affärer men det har inte blivit lagat tyvärr.
    Jag har köpt nya rullar nu, tre Ryobi applause 3000 (helt suveräna) så de gamla ligger bara och skräpar men det vore ändå gött att kunna använda dem till ålmete och lake.

Finns det någon bra rulldoktor man kan vända sig till eller går det att laga själv utan att spränga?
    Senast ändrad av Palle; 2004-09-06, 09:04.

Det är inte Quickfire du menar när du skriver "quickstop"?
    sigpic

Kommentera

Om det är till någon tröst kan jag berätta att jag upplevt likande problem vid spinnfiske efter gädda. Tappar man veven kan det bli en rejäl smäll på fingrarna. För mig har problemet framför allt märkts vid kall väderlek.

Vad jag förstått så är det inget som gått sönder utan snarare en inbyggd svaghet i konstruktionen (den som snurrar bakåt hela tiden är nog paj däremot). Själv har jag aldrig lyckats provocera fram beteendet med nylonlina, bara med stumma linor.

Kommentera

Shimanodoktorn kommer att finnas på plats när Berras har sin realisation den 29 september (tror jag), de kan laga dina rullar gratis...

Kommentera

Kan det verkligen bli fel på shimano?? Allas favorit och höjda till skyarna som ofelbara och slitstarka.
          Jag har alltid fått höra att jag är en idiot som tycker att man kan få tag på billigare rullar med minst lika bra kvalitet. Och för att jag tycker att shimano lever på sina gamla rullar, när dom hade en bra kvalitet för ett bra pris.
          !!!!!

Kommentera

Har under 15 år iaf inte fiskat sönder en enda Shimanorulle, så nog håller de bra. Har i och för sig inte fiskat sönder så många andra rullmärken heller.

Men i det högre segmentet så är de flesta märken, så som TICA, ABU etc. ganska underlägsna. Daiwa gillar jag dock nästan lika mycket som Shimano.

I lågprissegmentet 1000 kr och under har jag ingen erfarenhet, köper inte billigt krafs.
            sigpic

Kommentera

Det kan nog vara Superstopper kans?
              sigpic

Kommentera

kan säga såhär, jag och polarn pesca har tillsammans 4 st super aero gt i vår ägo och alla fyra fukkar ur vid kall väderlek och då menar jag inte kallt som -10 grader utan dom kan börja strula redan vid +5, vid varmare väder funkar dom perfa och allt är frid och fröjd men så fort tempen börjar klättra neråt på hösten eller vid vårfiske så resulterar många mothugg i blå fingrar och knogar! rullarna har varit inlämnade hos shimano både en och två och tom tre ggr, men det enda som händer är att dom kommer tillbaka utan åtgärd eftersom dom gång på gång konstaterar att det inte är nåt fel på dom. detta är ett välkänt problem bland shimanos haspelrullar men ändå verkar varken shimano eller många redskapshandlare vilja "veta av" problemet...
                Besök www.sportfiskeonline.com för att läsa allt om Team Snipa och deras senaste bravader

Kommentera

Ha Ha, lilla mig som alla gnäller på när jag framfört Shimanos i bland usla kvalite. Att rullen släpper vid mothugg är ju standard. Symetremodellen har jag lagt åt sidan helt. Det går ju inte att göra mothugg på en småborre ens utan att rullen går baklänges. Nä nu är det Daiwa som gäller. Och då även min nyinköpta Zebco Quantum, till jerkfiske.
                  Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Oj det var många som upplevt samma problem som mig med Shimanorullarna. Allt som omnämns här stämmer precis på mina rullar.
                    Kall väderlek-rullen snurrar bakåt, jag lämnar in hos rulldoktorn och får tillbaka dem lika dåliga. Det är inte roligt att få knogarna sönderslagna.
                    Jag har haft äldre modeller av shimano och inte behövt byta förrän förrförra säsongen. Jag väljer ju då självklart Shimano eftersom de funkat klanderfritt för mig i 10 år och så visar det sig att det är smäck!
                    Precis vad som hände med ABU:s rullar när de slutade tillverkas i Sverige.
                    Det är skönt att ha 3 st Ryobi Applause också. Dessa rullar rekomenderar jag verkligen.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 296 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art