Kräftburar från biltema.. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kräftburar från biltema..

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kräftburar från biltema..

..något att ha, eller är det bara skit?

Du får vad du betalar för, som det gäller med allt annat här i världen. Du kan ju alltid prova, vet inte ens hur de ser ut.

Kommentera

Jag har inte provat dem men skulle jag utöka mitt bestånd av burar (och ha någonstans att lägga dem) skulle jag börja med köpa några från Biltema för att testa. Priset är överkomligt, designen inte helt galen och funktionen när det verkligen gäller kan jag bara komma underfund med under en säsongs fiske.
      Snarlika burar kan faktiskt fiska olika. Jag har idag 9 burar i min ägo. De har genom årens lopp köpts eller hittats. En av dem är outstanding när det gäller att locka kräftor. Den har en något mjukare spiralfjäder är övriga och det medför antagligen att buren lättare formar sig efter den omgivande ”terrängen” och därmed ligger mera dikt an mot bottnen. Jag vet inte. Den buren har dock sällan varit tom när övriga kammat noll. Det kan vara en slump men den har under mer än tio år visat sin förmåga och jag brukade de senaste åren fiska ca tio nätter per säsong. Skulle tro att 25% av all kräftfångst under den tiden togs i just den buren.
      Så vill du veta vad Biltemas burar går för, köp några och pröva! Det handlar ju om hur smidigt det är att beta på dem, hur lätt det är att fälla ihop, transportera och fälla upp dem samt att förhoppningsvis hur enkelt det är att plocka kräftorna ur buren och då tänker jag kanske mest på hur allt det där fungerar den tionde eller tjugofemte gången. Första gångerna ska burarna fungera men hur blir det sen? Tål de ditt normala handhavande över tiden? Det kan bara du avgöra för hur man sköter sina prylar är individuellt.
      Lycka till!
      Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ska ut med 10 st biltema mjärdar ikväll! Inköpta igår. Du får mitt utlåtande inatt

Kommentera

Det som kan vara en svaghet med dom är där dom är fast"sydda" i stommen. Där kan det vara lite tunn tråd och dåliga knutar på dom billigaste modellerna. Men för det priset så skulle jag köpa och prova några stycken.
          !!!!!

Kommentera

Bästa kräftbur som finns idag är Lini 6-trådars finmaskig. De sex trådarna förhindrar hyffsat även signalare att rymma allt för lätt.
            Denna bur är populärast bland yrkesfolk.

Billiga burar av "Lini-typ" med få trådar o glesa masor samt betesnål, fiskar visserligen hyffsat. Men nålen lossnar snabbt och de få trådarna i buren gör det enklare för kräftorna att rymma.

Trappy plastmjärdar fiskar mycket bra och är rymningssäkra trots avsaknad av trådar, men brukar pajja i hopsättningsknäppena efter en tids anvädning.

Bästa metoden att slippa rymning för att betet tar att köra med "matlåda" av Trappy typ. Den stänger in betet så kräftan inta kan äta upp det o sedan smita. Betet ligger instängt och luktar så kräftorna försöker o försöker o försöker och du har bra tid att ta upp burarna innan dom smitit sin väg.

För smiter gör dom om betet tar slut. Särskilt signalarna är grymma på att rymma även ur de bästa av burar.

Men alltså..Så många trådar som möjligt är en viktig detalj att tänka på.

Att "testa" en bur bara för den är billig, kan ofta bli, som med alla andra "testköp" av redskap, en dyr historia.

Har du tänkt dig att fiska kräftor i några år, så köp kvalitet från start precis som med andra grejjor. Varför först köpa en billig, och sedan när den är paj köpa en dyrare eller fortsätta om och om igen köpa och fiska med billiga kortlivade grejjor? Konstigt i mina ögon. Blir bara dyrt på sikt, och det skiljer bara några tior per bur mellan bra och långlivad och kass bur..

Nu har jag inte sett Biltemaburen med egna ögon..Den kanske är OK..Men är det samma som säljs t.ex hos Silvan och andra ställen, så är det skräp.

(Med trådar menar jag de spänntrådar som sitter emellan strutarna inuti buren)

Kommentera

Burarna e riktigt schysta faktiskt.. Stabila vid tjuvfiske dessutom
              Fick som bäst 10 kg på en natt förra veckan.. på 14 bur! :P
              I´ll be back...

Kommentera

Jo kvalitet lönar sig. På min äldsta bur är stommen från 50-talet eller äldre. Den har en spiral som beteshållare. Puligt att vrida in mörten i spiralen men den sitter säkert. Nätet har för länge sen bytts till syntet. Fast bomullsnäten fiskade bättre men ruttnade ganska fort. Den kom det en massa innovationer som inte höll beten lika bra men de var lätta att få dit - och dän.

Kommentera

Jo, kvalitet lönar sig såklart alltid i längden. Men om man nu skulle ta det försiktigt med dessa burar så skulle dom någ hålla ett tag för jag tycker dom ser ganska fina ut ändå för sitt pris. Ska nog testa några iallafall.
                  En fråga med, hur ofta vittjar ni era burar?

Kommentera

Vanligen plockade jag ut kräftorna samma väg de gått in. På mina finns en annan öppning också men jag ville inte använda den med risk att jag missa de stänga den. Har gjort så en gång och av betet återsod endast skelettet.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 291 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art