Kärlek - Glädje - Respekt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kärlek - Glädje - Respekt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kärlek - Glädje - Respekt

Har under min "Fiskesnackkarriär" uppmärksammat att massor med trådar spårar ur och istället för att bli informativa endast blir trist smutskastning och sura miner.
    I en tråd ska man självklart få utrymme att snacka goja och argumentera om det behövs och folk får självklart ha olika meningar. MEN måste det bli så ofantligt stora proportioner "jämnt".

Jag uppmanar alla som läser dessa rader att tänka en extra gång innan ni eventuellt slänger iväg en onödigt otrevlig kommentar.

Detta forum är som jag ser det det överlägset bästa, tillsammans kan vi göra det ännu bättre.

PS 1. (självklart får man vara arg också, eller ha uppfattning som starkt skiljer den som trådskaparen har, men håll det på en bra nivå. Ingen blir glad av trist stämning.)

PS 2. (ovan nämnt gäller mig också, om nu någon tycker jag haft trist ton tidigare.)

Glöm nu inte, kärlek till de dina, glädje till allt som du finner glatt och respekt för dina nära och onära.

Allt gott!

//Klas aka Reitmond
    http://thepikefather.wordpress.com/

Lägg gärna till ThePikeFather på Facebook. Klicka här!

Mycket bra reflektion Klas

Kommentera

Kudos till dig för denna tråd!
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Reitmond:
        Bra skrivet! Jag håller med dig helt och hållet! Dålig stämning har ofta en tendens att smitta av sig. Det enda man kan göra är att försöka vända de som är lite neggo.

Pajksimon: Lyd mitt råd, strunta bara i de som du irriterar dig på. Jag lovar att du kommer må bättre av det. Plus, pajkastning är väl en av de största formerna av näring till negativ stämning?

Så, fortsatt trevlig måndag!
        sigpic

Kommentera

så blev måndagen lite bättre
          http://vertikalblogg.wordpress.com/

Kommentera

Härligt inlägg Reitmond!
            Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Vackert och kärleksfullt skrivet, med omtanke och välmenande.

Men det finns en baksida med det du säger. Och det är att vi alla blir så försiktiga i rädslan att någon ska ta illa upp. Vi uttrycker inte våra åsikter utan anpassar dom till det som massan accepterar. Detta i sin tur förstärker det vi svenskar är kända för, nämligen konflikträdsla och consensus-tänkande. Alltså vi gör allt för att forma våra egna åsikter och tyckande till det som gruppen omgivningen accepterar och förlåter. Allt annat upplevs som konfronterande, otrevligt, störande, bråkigt och trist stämning. I förlängningen därav räcker det sen med en avvikande åsikt för att ses som en bråkig, störande person som skapar trist stämning. För det är ju det dom gör, dom som går emot consensus-tänkandet.

Hur vi upplever en tråd beror ju på personligheten. Ni vet näsvingebarn.

Ett möte på jobbet beskrevs så här olika av 2 personer.

Nr 1 va helt förstörd av chefens utskällning, han ansåg sig ha blivit förolämpad, chefen hade gått i taket helt obefogat. Han upplevde sig kränkt då allt vårt arbete sopades undan som skitjobb, chefen hade varit otrevlig och spydig mm mm

Nr 2 tyckte de va ett bra möte där chefen med eftertryck hade påtalat vad som gällde och belyst dom problem och brister som förelåg i verksamheten. Givande och trevligt, inget anmärkningsvärt, han noterade inte ens några känsloyttringar

Denna händelse är hämtad från verkligheten. och ingen kunde tro att dom varit på samma möte.

Jag ser i vissa trådar hur dessa 2 personligheter dyker upp, Lite smågnabb och nån liten kommentar tolkas omedelbart som trist stämning ? och det dyker genast upp röster som begär: LÅS TRÅDEN, den har spårat ur, värsta personangreppen mm mm.

Är det verkligen så illa som du vill göra gällande? ? Är vi så känsliga så vi inte kan hantera några hårda ord, lite tuffa motsättningar och en å annan fajt. För att sen ruska av sig känslorna, skaka hand, ta en bärs och leva vidare som om ingenting hänt. Den som varit i Italien vet vad jag pratar om.

Jag ser väldigt sällan urspårade trådar, och än idag har jag bara varit med om en otrevlig tråd med trist stämning, (tråden där det uppmanades att sabotera för yrkesfiskare). men massa roligt småkäbblande, med både fyndiga och givande små kommentarer, en å annan liten härlig smäll som genast skickades tillbaka. Tuffa motsättningar i stort och smått, känslor har till min glädje dykt upp, och allt har hanterats otroligt snyggt. Alltid ett förlåt sorry mm mm. Precis som det ska va i livet. Men trista, otrevliga och urspårade trådar dom har jag missat tydligen . . . . ?

Eller det kanske finns för många näsvingebarn i Sverige helt enkelt !
              Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Bortsätt från mitt långa tråkga näsvisa inlägg.

Så vill jag ge dig Reitmond all heder för ditt inlägg, En kram, ett tack och en vänlig tanke.

Skulle kunna bjuda på en 18 årig Springbank om det passar
                Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Människor! Den här analysen är fan så spot on!
                  Bugar och bockar för den bästa läsningen på länge här på FS

Ursprungligen postat av axe Visa inlägg
                  Vackert och kärleksfullt skrivet, med omtanke och välmenande.

Men det finns en baksida med det du säger. Och det är att vi alla blir så försiktiga i rädslan att någon ska ta illa upp. Vi uttrycker inte våra åsikter utan anpassar dom till det som massan accepterar. Detta i sin tur förstärker det vi svenskar är kända för, nämligen konflikträdsla och consensus-tänkande. Alltså vi gör allt för att forma våra egna åsikter och tyckande till det som gruppen omgivningen accepterar och förlåter. Allt annat upplevs som konfronterande, otrevligt, störande, bråkigt och trist stämning. I förlängningen därav räcker det sen med en avvikande åsikt för att ses som en bråkig, störande person som skapar trist stämning. För det är ju det dom gör, dom som går emot consensus-tänkandet.

Hur vi upplever en tråd beror ju på personligheten. Ni vet näsvingebarn.

Ett möte på jobbet beskrevs så här olika av 2 personer.

Nr 1 va helt förstörd av chefens utskällning, han ansåg sig ha blivit förolämpad, chefen hade gått i taket helt obefogat. Han upplevde sig kränkt då allt vårt arbete sopades undan som skitjobb, chefen hade varit otrevlig och spydig mm mm

Nr 2 tyckte de va ett bra möte där chefen med eftertryck hade påtalat vad som gällde och belyst dom problem och brister som förelåg i verksamheten. Givande och trevligt, inget anmärkningsvärt, han noterade inte ens några känsloyttringar

Denna händelse är hämtad från verkligheten. och ingen kunde tro att dom varit på samma möte.

Jag ser i vissa trådar hur dessa 2 personligheter dyker upp, Lite smågnabb och nån liten kommentar tolkas omedelbart som trist stämning ? och det dyker genast upp röster som begär: LÅS TRÅDEN, den har spårat ur, värsta personangreppen mm mm.

Är det verkligen så illa som du vill göra gällande? ? Är vi så känsliga så vi inte kan hantera några hårda ord, lite tuffa motsättningar och en å annan fajt. För att sen ruska av sig känslorna, skaka hand, ta en bärs och leva vidare som om ingenting hänt. Den som varit i Italien vet vad jag pratar om.

Jag ser väldigt sällan urspårade trådar, och än idag har jag bara varit med om en otrevlig tråd med trist stämning, (tråden där det uppmanades att sabotera för yrkesfiskare). men massa roligt småkäbblande, med både fyndiga och givande små kommentarer, en å annan liten härlig smäll som genast skickades tillbaka. Tuffa motsättningar i stort och smått, känslor har till min glädje dykt upp, och allt har hanterats otroligt snyggt. Alltid ett förlåt sorry mm mm. Precis som det ska va i livet. Men trista, otrevliga och urspårade trådar dom har jag missat tydligen . . . . ?

Eller det kanske finns för många näsvingebarn i Sverige helt enkelt !
                  sigpic

Kommentera

Axe: Jag menar inte att vi ska bli ett gäng som bara sitter och nickar och pekar åt samma håll. Att folk tycker olika är bara mänskligt, och bra. Det är utvecklande!
                    Men jag tycker att när det blir lite för mkt så är det helt onödigt. Tror ett av exemplen jag tänker på alltsomoftast ligger på senaste postade trådar just nu. När bra frågor eller åsikter istället blir något som inte är så skoj för ngn. Trådar som är välmenande till en början ändrar form och blir forum för i vissa fall "pajkastning". Ibland med fog för ngn eller båda av parter, men ofta helt i onödan.

Däremot vad man tycker om vilken lack som är lämpligast till jerkbaittillverkning, vilken båt som lämnar sig bäst i aluminium, vilken tafs som ska användas vid spinningfiske efter abborre, vilken sydvästtillverkare som är bäst lämpad för Norgeresan osv då tycker jag att folk ska och får tycka olika, med argumentation som är respektfull från båda parter.

Sen självklart, om man ryker ihop är det väl inte mer än rätt att ruska av sig känslorna, skaka hand, ta en bärs och leva vidare som om ingenting hänt som du skriver.

Jag hoppas och tror du förstår vad jag menar. Annars får du och jag prata vidare över en gäddtur i Gimoområdet när tillfälle ges.

Edit: Såg nu att det erbjöds whisky och kram. Låter fint när tillfälle ges.
                    Senast ändrad av ThePikeFather; 2012-03-05, 15:46. Anledning: Edit, tillägg av text.
                    http://thepikefather.wordpress.com/

Lägg gärna till ThePikeFather på Facebook. Klicka här!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 374 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art