Tre braxar i en laxask! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tre braxar i en laxask!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tre braxar i en laxask!

Jag var ute och jagade övervintrade regnbågar i Eskilstunaån vid Strigeln, efter nån timme hade jag en på tillräckligt länge för att jag iaf skulle se den, men det hoppa loss. Efter nån timme till trodde jag att jag hade fått bottennapp, men märkte att det gick att veva in, även om det var tungt. Döm om min förvåning när det började kämpa emot när det kom inte till vattenkanten! EN BRAX! krokad i ryggen. Så jag tog upp den och sen lät det simma vidare. Fem minuter senare hände samma sak, tio till sen en till. Totalt tre stycken på en halvtimme, två krokade i ryggen och en i magen. Vad är oddsen? jag har aldrig fått en brax tidigare, måste ju hittat nån motsvarande ormgrop. Va tvungen att ta kort på en av dem.

Men seriöst, nån som har nått bra tips på bete/drag som leverar regnbåge?

Mvh, Marcus
    Bifogade filer

Ursprungligen postat av Azphyxia
    Tyvärr är det sådär många från Östeuropa och Balkan fångar sina braxar som de sedan steker i princip hela i olja...

De ryckfiskar och krokar hur som helst, Braxen gillar att stå i vatten där det kommer mycket syre, tex. Vid en sluss eller annat rinnande vatten, låt mig gissa att så.var fallet på platsen?
    Ja, det är ett bakvatten till forsen/slussen. Var ett äldre par som gick förbi när jag släppte tillbaka en av dem som tyckte jag va knäpp för att jag inte tog hem den, ja dom kan ha varit från balkan typ

Kommentera

det är absolut inte så man gör i balkan, man är lika engagerad inom sportfisket där som här. Man fiskar med spö, lina och andra tillbehör som förekommer överallt där man fiskar. Jag kommer från bosnien och brukar fiska rätt ofta när jag är där nere, fisken heter på bosniska ''skobalj'' vet ej vad den heter på svenska men här har du länk, http://www.google.se/imgres?q=skobal...1t:429,r:0,s:0
      dessa fiskar anses som en delikatess därnere, det är även en ''smart'' fisk som inte låter sig luras så lätt, man måste fiska den med en slags växt som finns i sjön tror det är alger men är inte säker för jag körde på maggots och mask. Vissa tar hem de, men oftast är det C&R.
      Så nu har du lite mer koll på balkan området något som jag vill påpeka är att den ''dummaste''/lättfiskade arten därnere är regnbåge och öring plus det är ej brax men är lätt att förknippa med braxen, kanske därför de blev så förvånade
      Skiiiiiiiiiitfiske på er
      sigpic
      tillhör kategorin --> fiskenarkomaner
      :fishttp://www.fiskesnack.com/forum/image.php?type=sigpic&userid=23355&dateline=132604 0725k:

Kommentera

Har hänt mig en gång, ramlade av precis när jag skulle håva in den så fick inte notera braxen bland de arter jag fångat!

Har dock fått ett par fjäll på krokarna många gånger när jag jerkat efter gädda vilket var precis vad jag gjorde när jag råkade "jerka" fast denna braxen.
        -----------PB's!-----------
        Gädda 8,7 kg
        Harr 0,5 kg
        Abborre 0,8 kg
        Torsk 2,4 kg
        Havsöring 3,5 kg
        Näbbgädda
        Strömming
        Mört
        Skrabb

Kommentera

Foton