Latmete? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Latmete?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Latmete?

Hej, jag kan extremt lite om fiske men har en fråga om mete.

Säg att jag campar ett par dagar vid en avskiljd sjö. Jag skulle vilja få upp fisk till middagen men jag har tänkt mig fixa ihop annan mat också (rötter, örter och liknande) fixa eld och bygga mig ett nattläger, så jag vill helst inte sitta och aktivt meta en halv dag. (Jag gillar absolut att meta, men inte när jag har annat att göra...)

Så, är det rimligt att rigga upp t.ex. 4 metkrokar med mask på som man kollar, säg, var 20:e minut (för att plocka upp fångst, byta ut mask el. dyl.)? Kan något sådant fungera? Vad bör jag tänka på, och hur kan jag maximera min fångst?

Tacksam för svar till nybörjare!

Hej där!

Självklart är det ett gångbart sätt att skaffa middag på. (Tänk på att följa reglerna för vattnet i fråga dock.)
    mask odl KAN vara bra, men, om du lämnar krokar med mask i vattnet kan du ge dig fan på många djupt krokade småabborrar som är helt odugliga till middag. Använd istället småmörtar och löjor som bete. gärna en stump tjock nylon eller tafs för att klara eventuella gäddor.
    Välj också plats noga. Se till att krokade fiskar inte kan trassla in linan i något. (om du lägger nära nedfallna träd etc)
    Förlita dig inte på att få fisk. Om du MÅSTE ha fisk till middagen kan du ge dig fan på att du inte får något

Kommentera

Tryck ner 3-4 pinnar i strandbanken. Högst upp i varje pinne fäster du en klyvka som du kan linda upp lite lina på. I en änden av klykan gör du en skåra så du kan klämma fast linan. Då har fisken lite lina att röra sig med o klykan funkar typ som broms. Testade de när jag va liten. Fast fanns bara mört:p haha. Men som nämnts så är tex löja lr småmört att föredra då slipper du små abborrar.
      Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Tack för tipsen!
        Givetvis följer jag reglerna. Men jag slipper helst ta med mig bete, det blir bökigt, mask kan man ju gräva efter. Men om jag får upp småfisk på masken så kan jag väl använda den som bete i sin tur, levande eller död?
        Om man kör på dött bete, måste man ha den som hel fisk eller kan man kroka upp fiskbitar istället, samt mäska med ett par fiskbitar... eller låter det helt orimligt?
        Fler tips från folk annars?

Kommentera

Var någon gång jag testade att rigga upp två met spön på bryggan, länge länge sen, kom tillbaka efter ett tag säg 30-40 minuter kanske å då hade jag fått en abborre som i sig var stendöd...

Tycker väl att man inte ska låta fisken lida i onödan men ja har du inte tid att sitta å fiska så har du inte det.

Iofs så brukar mete efter abborre sommartid vara mycket bättre mot kvällen...

Så det kommer funka i vilket fall, var noga med att inte ha för stora krokar bara, fisken måste ju kunna krokas utan att du behöver göra mothugg.

Små abborre är väl bättre än inget i vilket fall, visst lite svårt att käka en 10 cm abborre men den funkar väl bra som live eller deadbait. (dvs att du metar med fisken död eller levande)

Lycka till med dina åtaganden!

Jo och var noga med att ha tillräckligt tjocklina och att spöt/pinne/klyka/mm.. sitter fast ordentligt, med mört/abborre på kroken så finns chansen att gäddan kommer eller en riktigt stor abborre.

Det Någon nämnde med extra lång lina som fisken kan dra är ju inte helt fel, alternativt så kör du något sorts nappalarm, bjällra t.ex. så går du å plockar upp fisken direkt när bjällran börjar plinga.
          Senast ändrad av Guest; 2012-02-27, 10:35.

Kommentera

Bjällra var ju en strålande idé, så slipper fisken plågas. Om man ska ha lite extra lina som fisken kan dra ut, ska man ändå ha flöte? Och om jag inte har en lång pinne som sticker ut i vattnet, riskerar inte flötet/kroken att flyta in till strandkanten om man inte är där?

Kommentera

Flöte går bra att ha ändå extra lina är ju egentligen bara till för att fisken inte ska dra iväg med allting. Egentligen tror jag om du vill lämna grejer utan att det ska flyta in till stranden så är nog botten mete bästa sättet, dvs med ett sänke på linan så den inte flyttar sig, Finns säkert bra metoder om du googlar

Kommentera

Jo jag kanske skulle börja med att googla på "fiske".... är som sagt nybörjare. Tänkte bara om det fanns några specifika "dos or don'ts" vid ett sånt här lite annorlunda tillfälle.

Kommentera

Köp cirkelkrokar så kan du återutsätta mindre åtråvärda beten som en gammal braxen eller nån stor sutare.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                  64 svar
                  15 366 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg .art
                  av .art