Extreme Fishing Tv4 : Oetiskt ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Extreme Fishing Tv4 : Oetiskt ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Extreme Fishing Tv4 : Oetiskt ?

Har nu sett en del av "Extreme Fishing" på Tv4 siten.
    Kul att herr programledare får - Ta av sig tweedkavajen men
    en del grejer är verkligen tveksamma.

Några exempel :
    1. Malen i Usa avsnittet. Honorna går in i dyn för att lägga ägg. 1/3 av programmet ägnas åt att dra ut den totalt hjälplösa lekfisken ur dess hålor......

2. Att använda turist båtar i inslag ( Tex Costa Rica ) som költtar upp fisken med båtshake i buken. Försöker själv undvika sådana arrangörer på semestrar osv.

Missförstå mig rätt: Visst är det kul att se fiske i de flesta former, men man kan väl göra det spännande utan att sponsra och framförallt framhäva detta ? Programmet skulle inte bli mindre extremt, snarare tvärtom !
    Påpekas skall dock att inslag med urbefolkningar runtom i världen är en stor del av programmet. Fiskare som har fiskat på samma sätt i hundratals år. Men det är en annan 5a enligt mig. Då blir det helt plötsligt intressant.

//E

Tvivelaktigt fiske på TV4 i allmänhet

Håller med dig E, Extreme Fishing är rätt oetiskt och det har varit en trend inom fiskeprogrammen i TV4 de senaste åren. Grabbiga Fiskedrag på 4:an är inte mycket bättre (ett eget litet mästerskap i fiskefloskler, bräkande och ryggdunkande) och Jakt och fiske som var så bra för några år sedan, spårade ur totalt de två senaste säsongerna då B-kändisar plötsligt skulle vara med i programmet för att snacka massa goja (att sedan Catch & Release predikas i programmen som guds 11:e budord, förändrar inte speciellt mycket). Till TV4´s försvar så får man väl säga att de bara följer en stigande kommersiell trend inom det Svenska sportfisket, något som även blivit allt tydligare i vissa sportfisketidningar (yta, adrenalin och snabba resultat är allt, fiske- och naturupplevelsen sekundär). Förhoppningsvis kan någon lyckas sälja in en bra TV-produktion till någon kanal igen som man kan njuta av, det borde gå, för man har ju gjort det förr och det skapas en del bra fiskefilmer med jämna mellanrum.

//PA

Kommentera

Håller helt med. Alle de nämnda programmen suger. Det är jävligt mainstream och inget mete över huvud taget. Tacka vet jag fiska med Anders på Bollibompa. Det är riktigt bra!

Kommentera

Extreme Fishing suger! Killen kan ju knappt fiska. Han kan ju inte ens kasta med en multirulle. Han fiskar ofta på ställen där det knappt finns fiske pga av överfiske. När han var på Ceylon till exempel. En hel vecka utan ett piss. Till slut fick han åka ut tre timmar från kusten och fick några jacks.
        Han bonkar allt och är rädd för det mesta.

Kommentera

Ursprungligen postat av oakshackslim Visa inlägg
          Har nu sett en del av "Extreme Fishing" på Tv4 siten.
          Kul att herr programledare får - Ta av sig tweedkavajen men
          en del grejer är verkligen tveksamma.

Några exempel :
          1. Malen i Usa avsnittet. Honorna går in i dyn för att lägga ägg. 1/3 av programmet ägnas åt att dra ut den totalt hjälplösa lekfisken ur dess hålor......

2. Att använda turist båtar i inslag ( Tex Costa Rica ) som költtar upp fisken med båtshake i buken. Försöker själv undvika sådana arrangörer på semestrar osv.

Missförstå mig rätt: Visst är det kul att se fiske i de flesta former, men man kan väl göra det spännande utan att sponsra och framförallt framhäva detta ? Programmet skulle inte bli mindre extremt, snarare tvärtom !
          Påpekas skall dock att inslag med urbefolkningar runtom i världen är en stor del av programmet. Fiskare som har fiskat på samma sätt i hundratals år. Men det är en annan 5a enligt mig. Då blir det helt plötsligt intressant.

//E
          Gillar programmet, "grapping" avsnittet var väl lite tråkigt, ser inget oetiskt med det fisket efter mal, myndigheterna får bestämma om man skall fiska efter lekfisk eller inte, att sen man köttar på turbåtar. Ja, det är också något som är vanligt förekommande, man får välja om man skall fiska med båtar som bonkar eller inte.
          How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av Brownie Visa inlägg
            Extreme Fishing suger! Killen kan ju knappt fiska. Han kan ju inte ens kasta med en multirulle. Han fiskar ofta på ställen där det knappt finns fiske pga av överfiske. När han var på Ceylon till exempel. En hel vecka utan ett piss. Till slut fick han åka ut tre timmar från kusten och fick några jacks.

Håller med. Jävligt sopig kille, med otrolig tråkig "humor". Engelsmän...

Kommentera

Ursprungligen postat av Brownie Visa inlägg
              Han är flugfiskare och kastar inte med multirulle normalt om man kan kasta med multirulle eller ej säger inget om hur man är som sportfiskare.
              Jag kan inte kasta med multirulle, men kan använda flugspöet på nästan all typ av fisk både i insjö som i havet. De gånger jag måste spinnfiska använder jag ett haspelspö, alltså enligt din version så kan jag knappt fiska, för jag behärskar inte multirullen!!!!!!!!!!!!
              Han fick nog fiska där producenten för programmet sa, tror inte att han fick själv besämma var han skulle fiska.
              Tumlaren
              trolling är livet

Kommentera

Mycket politiskt korrekta åsikter här...
                Inse att hela världen inte lever efter den socialdemokratiska klockan och förstå att det är vi som är moraliskt kuvade och vinklade.
                Ingen utav de där fiskarna är särskilt ovanlig eller utrotningshotad och de kan inte "mer" än dö.
                Det finns faktiskt människor här i världen som äter fisk och metoderna att få upp dem borde vara den diskussion vi skulle diskutera mer än varför de inte släpps tillbaks på andra sidan jordklotet, så som vi gör ibland här.
                Sorry om jag låter lite motvalls, har bara lite svårt för moralpanik och att folk ska tuta på andra sina bestämt okunniga floskler..

Kommentera

Om nu programmet är så dåligt, byt kanal då och titta inte på det.

Kommentera

Intressant tråd det här, vill dock vinkla över den till något annat som jag stört mig lite på. Stört mig på, inte fått mig att gråta eller ligga sömnlös. Jag tycker det råder lite dubbelmoral inom svenskt fiske, kanske beror mycket på att olika kategorier av fiskare fiskar på olika sätt och efter olika normer.

När jag läst om havsfiske i Norge så är det väldigt få, tror faktiskt bara det varit i en artikel, som kör C&R på det dom fångar. Jag upplever det som att så länge det är havsfiske så är det OK att klubba, huggkroka, slänga linor om stjärtspolar, klubba ihjäl rekordfiskar osv men när någon klubbar en gädda/gös/abbore, som är stor eller rent av bara det är en gädda som klubbas, så brakar helvetet löst.

På ena uppslaget i tidningen kan man läsa om en karpfiskare gudaförklara sin nyss fångade karp och det skall vara halvmetertjocka bomullsmattor insmorda med artificiellt fiskslem och sidenvantarna på innan man ens tänker på att röra fisken medan man på nästa uppslag får en hälleflunda eller havskatt med uppskuren hals uppkörd i nyllet.

Är det bara jag som upplever detta? Jag upplever det som dubbelmoral

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Rospigg, 2023-08-28, 16:34
                    28 svar
                    2 613 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg .art
                    av .art

Startad av Xerup, 2024-03-14, 10:04
                    3 svar
                    249 visningar