Meta med mört/braxen från annan sjö? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Meta med mört/braxen från annan sjö?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Meta med mört/braxen från annan sjö?

Hej
    Jag hade en diskussion med en vattenägare angående min flötestrolling, med död mört mm.
    Det finns ingen mört i sjön
    Hen tyckte det var fel, men när jag frågade vad dom som anglade på vintern hade för bete så sa han, jo det finns ju bara mört att köpa.

Jag får givetvis inte göra fel bara för andra gör detta, men om jag fryser mörten, dör inte det mesta då som kan sprida sjukdomar?

Kan man meta med makrill,eller annan havsfisk eller är sjukdomsrisken lika stor?

Meta med små tusenbröder har jag testat men dålig effekt.

Svårt det där men med alla rapporter man hör om pest sjukdomar osv nuförtiden så skulle jag inte vilja vara de som drog i något skit i en sjö.
    Jag kommer tex nästa år troligtvis köpa båt igen och kommer väl i stort vara i samma sjö hela tiden men om inte blir det ordentlig tvätt med alkalisk avfettning mm för att inte få med någon sjukdom osv.
    Vet inte hur det är med att frysa innan men det borde gå att leta rätt på info om det.
    ser ju att det är ett problem även med dessa stora youtube produktioner som kör tävlingar i flera vatten under en kort tid där dom "trailar" båtar mellan vatten och det är väl inte helt optimalt om det dykt upp något fel i ett vatten.
    Jag hörde om någon sjukdom för ca en månad sen som var allvarlig och det var någon restriktion ang det men man befarade ändå att den skulle sprida sig till Vättern tror jag det var (läste inte på om det för det är långt från mina vatten och ännu längre från tänkta vatten).
    Och nej jag är absolut inte en miljöaktivist men jag tar alltid bort sånt jag ser i naturen som inte hör dit och det kan bli en del kan jag säga.
    Trolling var länge sen jag provade och det var typ Ro drag efter ekan med vobblers behövs det verkligen fisk som mört osv för att få fisk?

Kommentera

Ursprungligen postat av Henke203 Visa inlägg
      Svårt det där men med alla rapporter man hör om pest sjukdomar osv nuförtiden så skulle jag inte vilja vara de som drog i något skit i en sjö.
      Jag kommer tex nästa år troligtvis köpa båt igen och kommer väl i stort vara i samma sjö hela tiden men om inte blir det ordentlig tvätt med alkalisk avfettning mm för att inte få med någon sjukdom osv.
      Vet inte hur det är med att frysa innan men det borde gå att leta rätt på info om det.
      ser ju att det är ett problem även med dessa stora youtube produktioner som kör tävlingar i flera vatten under en kort tid där dom "trailar" båtar mellan vatten och det är väl inte helt optimalt om det dykt upp något fel i ett vatten.
      Jag hörde om någon sjukdom för ca en månad sen som var allvarlig och det var någon restriktion ang det men man befarade ändå att den skulle sprida sig till Vättern tror jag det var (läste inte på om det för det är långt från mina vatten och ännu längre från tänkta vatten).
      Och nej jag är absolut inte en miljöaktivist men jag tar alltid bort sånt jag ser i naturen som inte hör dit och det kan bli en del kan jag säga.
      Trolling var länge sen jag provade och det var typ Ro drag efter ekan med vobblers behövs det verkligen fisk som mört osv för att få fisk?
      Många kloka ord, tack!

men vobbler, vad ska den likna,en mört?

Är en mört eller vobbler mest lik en mört.....

Kommentera

Sprida sjukdomar, hur känsligt är det?
        Vem tvättar av sina båtar,motorer, båtskopa,jiggar, linor mm vid byte av sjö?

Kommentera

Juridisk får dere i Sverige gjøre stort sett som dere vil med agnfisk.

Men risiko for spredning av bakterier, virus, parasitter og planter er ENORM ved bruk av agnfisk fra andre innsjøer. Risikoen blir noe mindre ved nedfrysning til minumum 20 minusgrader, men det er fortsatt risiko for spredning.
          Ja, det er smittefare også for fisk fra saltvann. Papillomatose stammer fra virus som kan smitte slik, infeksiøs pankreasnekrose er et annet eksempel.

Team Colibri

Kommentera

Inte är det många som tvättar sina grejor mellan sjöar men det kommer ibland restriktioner om var man får göra i vissa vatten (finns ingen kontroll på det så är rätt dödfött).
            Tycker bara att man behöver göra riktiga studier på hur man ska få bukt med sjukdomarna och kanske forska på hur man skulle kunna få bort virus osv.
            Bara att se hur det gick för våra flodkräftor när det planterades in smittbärande Signalkräftan.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Rospigg, 2023-08-28, 16:34
            28 svar
            2 615 visningar
            12 gillar
            Senaste inlägg .art
            av .art

Startad av Xerup, 2024-03-14, 10:04
            3 svar
            253 visningar