Hur kan jag vårda mitt eget vatten? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur kan jag vårda mitt eget vatten?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur kan jag vårda mitt eget vatten?

Hejsan. Jag har ett mycket fint ställe uppe i norr som har varit i familjen i ett 50-tal år som alltid har varit ett grymt vatten för gädda och aborre, med vikter upp till 15kg på gäddor. Tyvärr har det köps stugor där av Schweiz'are som plockar upp en massa gäddor och jag har ingen aning om vilken storlek det är på dom eller hur beståndet påverkas. Dom är där ett par veckor varje sommar och har ibland med sig filémaskiner och tar med sig okänt antal kilo fisk hem. Min fråga är: Vad kan jag göra för att hjälpa gäddan på traven vad gäller lekplatser och tillgången på betesfisk så att beståndet ökar/består? Som det ser ut nu så är mina föräldrar där 4 månader mellan maj-sep och jag har bara möjlighet att vara där kanske 1-2 veckor max per år. Förutom Schweiz'arna och jag själv är det mycket liten skala på fisket (möjligen 5-10 andra sportfiskare/fritidsfiskare). Sjön är typ 2-3km bred och 5km lång och 15 meter på djupaste stället, annars runt 4-6m i snitt. Den går ihop med en sjö som har samma bredd men är tre ggr så lång. Jag vill verkligen inte att mitt drömställe sedan barndomen går till spillo så alla tips tas emot med glädje.

\\ Christer

Är de ditt egna vatte så e de väl bara o förbjuda andra att fiska där?
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Kanske ska påpeka det också att det är inte "mitt" vatten utan bara det vatten jag alltid fiskat i och haft i stort sett för mig själv

Kommentera

Informera han på ett vänligt sätt, funkar inte det så övertyga maek/vatten/fiskerätts ägarna att de ska införa fångstbegränsning

Kommentera

Tänkte mera på tips om vad man kan göra rent praktiskt. Fixa/laga/ordna lekplatser eller liknande?

Kommentera

Kan en risvase vara något? Kanske inte är för gäddan direkt men hjälper kanske endå. http://rekofiske.se/bygga_vase.php

Kommentera

vad är en filemaskin?

Kommentera

En filémaskin vill jag också ha!

Fixa lekplatser i en så pass stor sjö är ju onödigt. Uttaget av fisk verkar ju inte vara monstruöst heller. Tas bara mindre gäddor hem till stekpannan kan det dessutom gynna de större individerna.

Mitt tips är att prata med schweizarna. Börja med något neutralt ämne som sportfiske i stort. Kanhända får du då uppgifter på hur stora fiskar som tas upp och vilka som klubbas.
                Efter ett tag (eller några vänliga samtal) kan du ju berätta om de stora gäddornas betydelse för sportfiske och ekosystem. Några krav kan du inte ställa men lite folkbildning skadar ju aldrig.
                sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Yes! Precis såna tips ville jag ha! Kommer garanterat bygga en risvase. Sjukt peppad blev jag nu Tack så mycket!

Kommentera

Det kanske är så att dom klarar sig bra själva, men jag blev orolig när jag fick höra om alla fiskar som tas upp.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Rospigg, 2023-08-28, 16:34
                    28 svar
                    2 623 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg .art
                    av .art

Startad av Xerup, 2024-03-14, 10:04
                    3 svar
                    255 visningar