Sportfiskare omnämns i negativ ton i energidebatten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sportfiskare omnämns i negativ ton i energidebatten

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Sportfiskare omnämns i negativ ton i energidebatten

Jag har i flera trådar med Brownie ang. älvräddarna varnat för att sportfiskarna kan komma att hamna på endera sidan i den för svenska folket så känsliga energidebatten. Man kan ju tycka att det är både bra och intressant att man ser sportfisket som en så betydande grupp att den är värd att nämna i sammanhanget. Men det kan också ses som ett "bad sign" på att vi stämplas liksom miljömuppar och kärnkraftmotståndare som en grupp människor som bara vill ha och inte är något att bry sig om.

Tyck till själva vad ni känner om detta:

Citat:
    "Intressant nog så vill, som bekant, man nu också skrota svensk vattenkraft så sportfiskarna kan fiska som på 1800-talet igen. Det finns fina kolkraftverk i Tyskland vi kan importera el från. Eller så bygger vi moderna kärnkraftverk, nu när vattenkraften ska rivas."

Hämtat från en artikel om att OKG-1 ska stängas.
    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Jag tror lösningen är att ha valida argument som handlar om det enda folk bryr sig om; pengar.

Några procent försvinner i vattenkraftelutvinningen - _Pengar_ som inte kommer gemene man till buds i vilket fall eftersom elpriset styrs av "marknaden" - inga jobb flyttas/förvinner och inga direkta pengar flyttas bort från landsbygden/sverige heller. Mindre pengar till dom som redan har gott nog om dom.

Men, istället gynnas turismen _rejält_ av levande vattendrag, något man ser bevis på i Skottland, Florida mfl ställen där man satsat på ekoturism/sportfiske - Pengar som kommer in till samhället i form av jobb och införsel av kapital (till sverige). Levande landsbygd etc.

Man måste komma ihåg att kapitalet har betydligt bättre propagandakanaler än små föreningar och intressegrupper utan pengar. Dom är dessutom väldigt duktiga i dagens tidevarv att styra debatten genom att misskreditera andra grupperingar som tycker annorlunda. Då är det extra viktigt att ha folkliga argument som är enkla att förstå...
    Senast ändrad av hewzter; 2014-01-28, 12:47.

Kommentera

Men hallå! Du kan väl inte på allvar mena att ett sådant uttalande skulle vara komprometterande för oss sportfiskare? Den enda det slår tillbaka på är väl idioten som yttrat det. För mig och säkert många med mig, känns det som ett barns sista snyftande utbrott sedan det upptäckt att argumenten tagit slut. Jag är övertygad om att vi kommer att få känna på betydligt grövre artilleri när vattenkraftprofitörerna går i ställning för att slippa göra rätt för sig!

Kommentera

Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
        Men hallå! Du kan väl inte på allvar mena att ett sådant uttalande skulle vara komprometterande för oss sportfiskare? Den enda det slår tillbaka på är väl idioten som yttrat det. För mig och säkert många med mig, känns det som ett barns sista snyftande utbrott sedan det upptäckt att argumenten tagit slut. Jag är övertygad om att vi kommer att få känna på betydligt grövre artilleri när vattenkraftprofitörerna går i ställning för att slippa göra rätt för sig!
        Du missförstår mig, eller jag uttryckte mig väldigt oklart. Jag tar inte ställning för eller emot någonting i artikeln eller skribent eller orsaker mm.

Faktum kvarstår, sportfiskarna har blivit utpekade på ett för mig väldigt negativt sätt. Min fundering är mera av typen, Varför blir det så, varför har han uppfattat oss som bakåtsträvare och vad har sportfiskarna (tänker på förbundet) för del i att andra ser oss på detta sätt.
        Senast ändrad av Exxet; 2014-01-28, 14:27.
        Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Jag tror inte att ett sådant här inlägg bidrar i någon högre grad till att svartmåla oss som grupp. I stället tror jag att den torftiga argumentationen slår tillbaka på han/henne själv. Ingen kan väl på allvar tro att förslagen till nya vattenbestämmelser är till för att gynna en liten grupp som sportfiskarna. Vad som nu emellertid är viktigt är att vi analyserar och bemöter varje försök från kraftindustrin att få det att se ut som om de nya reglerna är ett hot mot vår svensks energiförsörjning och visar att det enda den hotar är profiten hos kraftbolagen.

Kommentera

Nja fisketurismen kan aldrig rent ekonomiskt komma i närheten av vad ett vattenkraften ger. Det ekonomiska argumentet kan man glömma

Kommentera

Idioter som inte satt sig in i frågan kommer alltid att delta i allehanda debatter med olika argument helt tagna ur luften,själv
              tror jag sportfiskarna i allmänhet är väl ansedda hos övriga i samhället och det skall nog bra mycket mer än lite tyckande av
              nån oförstående i denna debatt för att få folk att ändra attityd till oss....
              Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Man kan ställa sig frågan "Vad är bra med med sportfiskare ?"

Det man själv sett ute på diverse mer kända vatten har knappast "sportfiskarna" varit några direkta miljövänner, snarare tvärtom. Man hugget ner träd för att elda, bygga vindskydd och diverse andra kontruktioner. Skräpet o tomma ölburkar orkar man inte ta med sig tillbaka. "sportfiskare" har svårt att följa regler och städa efter sig. Problemet med sportfiskare är att det finns lika många olika typer av dom som det finns personligheter.

Har du länk till sidan där du hittade detta citat ?

Även vi fiskare kallar varandra för bakåtsträvare och andra negativa saker bara för att man inte gillar samma fiskesätt/stil. Varför denna negativa inställning mellan fiskarna ?
                FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
                SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av Heu Visa inlägg
                  Nja fisketurismen kan aldrig rent ekonomiskt komma i närheten av vad ett vattenkraften ger. Det ekonomiska argumentet kan man glömma
                  Frågan bör väl inte bara ställas vad det ger, utan VEM det ger. Själv har jag varken sett sjunkande elpriser eller tjänat några pengar på vattenkraften...

Kommentera

Ursprungligen postat av mojoman Visa inlägg
                    Man kan ställa sig frågan "Vad är bra med med sportfiskare ?"

Det man själv sett ute på diverse mer kända vatten har knappast "sportfiskarna" varit några direkta miljövänner, snarare tvärtom. Man hugget ner träd för att elda, bygga vindskydd och diverse andra kontruktioner. Skräpet o tomma ölburkar orkar man inte ta med sig tillbaka. "sportfiskare" har svårt att följa regler och städa efter sig. Problemet med sportfiskare är att det finns lika många olika typer av dom som det finns personligheter.

Har du länk till sidan där du hittade detta citat ?

Även vi fiskare kallar varandra för bakåtsträvare och andra negativa saker bara för att man inte gillar samma fiskesätt/stil. Varför denna negativa inställning mellan fiskarna ?
                    Visst, du har säkert rätt i att den breda gruppen sportfiskare inte alltid uppträder föredömligt i naturen. Men här handlar det väl ändå om huruvida okunniga och idiotiska påstående kan få gemene man att tro att undanröjandet av vandringshinder och skapandet av faunapassager bara är till för sportfisket eller om det har en större, mer omfattande betydelse för oss som nation. Och framförallt om man kan dupera allmänheten att tro att det skulle bli förödande för elförsörjningen.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Rospigg, 2023-08-28, 16:34
                    28 svar
                    2 623 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg .art
                    av .art

Startad av Xerup, 2024-03-14, 10:04
                    3 svar
                    255 visningar