Plocka upp skräpet efter dig ! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Plocka upp skräpet efter dig !

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Plocka upp skräpet efter dig !

I helgen va vi på en fiske tripp och hittade en soptip som hade en pöl i mitten man kunde fiska i. Såg verkligen bedrövligt ut fanns vindskydd med sopkorg men ändå vill man inte anstränga sig o kasta tomma ölburkar, plasten från dragförpackningar osv osv i den. Vad är det som är så svårt. En tom ölburk väger mycket mindre än vad den gjorde när den släpades dit. Blir så förbannad på dessa idioter som skitar ner. Vill man fiska i sånt skit åk ner till vatten som som är nerskitade och det flyter skit i, ge fan de finare vattnen.

Nu vill jag inte kasta sten i glashus men verkar som om det är nått speciellt med powerbait metare och spinnfiskare, dessa orkar helt enkelt inte ta med sig skiten som de släpat ut. Vi va till några tjärn där enbart flugfiske va tillåtet, där såg man inte samma nedskräpning som i sjöarna som mete och spinn var tillåtet.

Click image for larger version

Name:	DSCF0847.jpg
Views:	1
Size:	918,3 KB
ID:	1810471

När såldes denna burk på systemet ? Kanske legat i naturen 20år, men ser ut som den hamna i sjön förra året. Naturen kan inte ta hand om skräpet lika effektivt som vi själva. Tänk på det nästa gång du kastar skit i naturen

SKITEN SOM TAS MED TILL FISKET, TAS ÄVEN MED HEM

Ta väl hand om våran natur, den har fått ta tillräckligt med skit redan
    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Så jäkla trist med folk som inte har vett att hålla reda på sin egen skit.

Den delen där flugfiskarna inte skräpar ner kan jag dock inte hålla med om.

Det verkar som att så fort folk inte är hemmavid så skiter de i att plocka sitt skräp eller efter hunden eftersom de ändå inte behöver se skiten imorn.

Kommentera

Tycker i allmänhet alla är grymt slö på att ta med sig skräpet! Hade ett youtube klipp från 50-60 talet hur man skulle ta hand om skräpet. Det klippet är rätt skrämmande! Efter det klippet förstår jag varför folk lämnar skräp i naturen.

Jag försöker få alla som jag tar med ut på fiske att plocka upp sitt skräp och slänga det där det hör hemma.

hittade länken: http://www.youtube.com/watch?v=XrcrX9Qaw2o KATASTROF
      Senast ändrad av Gimlan; 2012-05-02, 07:09.
      Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?

Kommentera

Kan bara hålla med. Jag fiskar en hel del från land och vet inte hur mycket skit som färgburkar, oljedunkar, elektronik etc som jag plockat upp ur vattnet. Bara man tar en del varje gång eller iaf tar med det till nån gångbana/papperskorg så är det iaf ett steg på vägen.

Sen är det illa hur mycket högar med fiskelina man hittar ute. Inte bara att det skräpar ner så blir det rena fångstfällor för djur när det ligger högar med linor.

Kommentera

Sen är det illa hur mycket högar med fiskelina man hittar ute. Inte bara att det skräpar ner så blir det rena fångstfällor för djur när det ligger högar med linor.
          Jag har fått hjälpa ett far fåglar som suttit fast i fiske-linor, det är inte kul, har även hittat en stackare som satt med kroken i vingen, fåglarna trivs ju vid strandkanten så varför skall folk slänga linorna där ?

Kommentera

För att folk är idioter...

Kommentera

Tyvärr finns detta överallt. Även vid rena "specimenvatten" hittar man majsburkar och förpackningar till specialtackel osv som inget annat än "specimenmetare" skulle använt. Är helt säker på att det gäller all form av fiskare.

Tyvärr.

För man blir så sjukt arg när man ser det.

Kommentera

Allt handlar om uppfostran .

Redan innan jag hade barn hade jag med en plastpåse i fickan under fisketurerna. Jag hade som regel att om jag fick en tillräckligt duktig fångst så landade den i påsen, om inte så samlades skräp från stranden i påsen istället.

Idag har jag två duktiga barn som älskar att följa med på strandpromenad med varsin påse och plocka skräp. Det är rena skattjakten för dem. Jag är uppvuxen i Jakobstad i Finland och är nyinflyttad i Alafors, aldrig tidigare har jag behövt ha med en hel sopsäck på mina turer, men det är det enda som räcker här.

Kommentera

Föredömligt!

Jag ser till att inte skräpa ner själv samt att ta vara på linor och skräp som fastnar på kroken.

När jag fiskar på västkusten känns det dock inte på långa vägar att ett par sopsäckar skulle räcka. Ett par lastbilar kanske, sorgligt men sant...
                  Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

Kommentera

Det som inte eldas upp skall tas hem, eller slängas i soptunnan, även minsta kolapapper. Elda inte plast. Dock skall inte fiskrens slängas i soptunnan. Det skall slängas i samma sjö eller grävas ned. Klipp ned fisklinan i 15cm bitar innan du kastar den i soptunnan. Du kan elda upp nylonlinan med. Låt den aldrig ligga i nystan på marken. Det kan orsaka många djurs plågsamma död.

Edit: Du bör helst inte elda på ställen där ingen eldat förut. Det finns massa skäl till det. Det viktigaste skälet är väl att du kan starta jordbrand, om det är i barrskog, eller på annat sätt skogsbrand. Jag eldar bara på ställen där de eldat förut och jag väljer bara "finare" eldstäder. Jag eldar inte när det råder eldningsförbud.

Edit: Du kan elda plast om det är polyetylen eller polypropylen. Det måste eldas upp med stark värme så inga smältrester eller annat oförbränt ligger kvar. Det bästa är dock att ta hem det. Att elda upp plasten från ett korvpaket är inget problem om du ser till att det brinner upp helt och inte lämnar några rester i eldstaden. Det samma gäller för påsen till korvbrödet.

Om man skapar massa onödiga regler för att vilja vara miljövänlig, finns risken att respekten för miljövården förloras. Det går bra att elda upp alu-burkar och PET-flaskor med i NÖDFALL men jag tar hem dem, för att panta dem, som man bör. Naturen skadas i alla fall inte av om man eldar dem ibland.

De som bestiger mount-everest är inte så värst känsliga med allt de kastar omkring sig och så skall vi inte vara.

Här kan man skada vår miljö på ett för människor tråkigt sätt, om man inte följer reglerna NOGA:

Hur man skiter i skogen:

Man skiter aldrig i skogen och lämnar det öppet med äckligt dasspapper som sprids runt av vinden. Det är extremt otrevligt och en potentiell smittfara. Nej, man letar upp en stor sten långt från vattnet (minst 100 meter), välter den, och skiter i gropen. När allt är klart, välter man tillbaka stenen. Alternativt använder man en spade och gräver en grop, och täcker över efteråt. Man skiter ALDRIG och låter det ligga öppet i skogen. Man skiter ALDRIG nära vattnet.

Jag har sett att folk skitit precis i vattenbrynet på Vättern, så att vågorna slickat skiten och spridit kolibakterierna i den fina sjön som annars går att dricka.

Det är ett djävla helgerån att göra så.

Jag eller någon annan borde skriva en tråd om hur man skiter i skogen.
                    Senast ändrad av Boe; 2012-09-10, 02:37.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Rospigg, 2023-08-28, 16:34
                    28 svar
                    2 629 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg .art
                    av .art

Startad av Xerup, 2024-03-08, 11:38
                    1 svar
                    153 visningar