Paus i gäddfisket..!? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Paus i gäddfisket..!?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Paus i gäddfisket..!?

Konstaterade att det är helt onödigt att jaga gäddorna, åtminstone här var jag bor, sommartid...

Var ute på ett ca. 5 timmar långt pass, under optimala förhållanden, igår igen utan resultat... Regntunga moln samt lite regn under hela passet. Svag sydvästlig vind (ca. 5-7 m/s) Halvgrumligt vatten.

Rörde mig i skärgården på 0,5-4 meter djup. Testade alla tänkbara ställen (friliggande grynnor med stenbotten, och både grundare och djupare vasskanter med lerbotten)

Prövade också nästan hela sortimentet i betesväg... (stora och små jerkar, gummibeten, spinnare osv...) Men inte ett enda napp!!!

Brukar det vara såhär dött under sommarmånaderna...? Tycker det verkar totalt hopplöst för tillfället...

Har fått närmare 80 gäddor hittills iår, men på en vecka var det som om alla gäddor skulle slutat äta/hugga...

Någon som har liknande erfarenheter från sommarfisket..?

Jajemensan jag har :P har inte fått en gädda på bra länge nu!

Kommentera

Håller med, fisket efter gädda under Juli och halva Agusti känns tufft i skärgården. Dock tappade jag min livs skärgårdsgädda(Stockholm) alldeles nyligen under ett fiske riktat efter abborre - skrev om denna i en tråd med rubrik "Gädda med krokar i mun" -. Under dessa 3 fiskedagar(fiskade dock endast 3-4 tim/dag och endast dagtid) blev det 6 gäddor i båten, 3 tappade varav en av dom var ett "monster", den största i båten vägde lite drygt 5,5 kilo. Abborren lös dock med sin frånvaro, 1 enda borre landad.
      Inget märkvärdigt med gäddorna kan tyckas men tycker generellt att det kan var kusligt dött med gädda i skärgården mitt under brinnande högsommar, iaf. kan det vara riktigt svårt att hitta dom, särskillt om man fiskar mitt på dagen i strålande solsken som var fallet den största delen av tiden. Det som är intressant är att alla fiskar tog dom 2 första dagarna som hade ordentligt med vind, dag 3 var vinden borta, likaså fisken.
      Är ingen expert på abborren men möjligen sökte jag den djupare(för djupt?) än vad jag skulle ha gjort om fisket var riktat efter gädda, blir lätt att man under gäddfisket drar sig mot vegitation, nate osv. som man oftas hittar lite grundare. Hittade ett par gäddor vid grynnor i närhet av öar, ett par vid kant/brant innan utlopp av vik. Den största som tappades, i en brant sluttning som gick från typ 3m till 7-8m, en bra bit(30-40m) utanför en vass. Gemensamt för alla gäddor är att dom inte stod grundare än 5-6m. Förmodligen gjorde vinden att gäddorna "vågade" sig upp aningen grundare, när vinden försvann parkerade sig antaglingen gäddan betydligt djupare.
      Jag undrar dock var alla abborrar var, 1 enda som sagt. Det enda jag inte testade var att fiska riktigt grunt, kanske stod borren där, uppblåst av vinden!?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av AdamA, 2004-06-02, 17:32
      6 svar
      2 129 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg anteman
      av anteman