Abborrefiske och Gäddfiske 1/7 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abborrefiske och Gäddfiske 1/7

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Abborrefiske och Gäddfiske 1/7

Stack ut med en polare och fiskade i Mälaren.
    Vi kom ut klockan 9:00 och styrde båten mot Hovsgårdsfjärden.
    Där missade vi två gäddor. En pga av ingen ståltafs (Olle var ute efter borre) och en pga av ABU-tafs (Säger väl det mesta va?).
    Uppskattad vikt på min Gädda var ca 3-4 Kg.
    Men den simmade glatt iväg när tafsen hade lossnat, med min Swim Whizz i munnen

Efter ha fiskat lite överallt runt grynnor och uddar så flyttade vi oss bakom en ö där en liten grynna låg (Norr om Björkö) och där landade vi 38 Abborrar och ett stort antal bottennapp, men det fungerade otroligt bra pga av flätlina. Olle lyckades dock sumpa 7 jiggar.
    Två stycken av dem berodde på Gädda.
    Han missade nämligen en Gädda även här.

Det var ruskigt väder och regnade en hel del men jag tycker ändå att det var ett relativt lyckat fiske.
    Vi lyckades inte landa några stora Abborrar.
    Största låg på en cirka 400 gram.

Vi kom hem vid 20:00 och vi den tiden hade jag dragit på mig en rejäl förkylning.
    Sporten i sportfiske är att göra det svårare än det behöver vara.

Säg åt Olle att man kan knyta på en bit "armerad" flätlina som tafs. Det är bara att förlänga den vanliga linan med några dm armerad flätlina med en blodknut. Det sabbar inte jiggens gång speciellt mycket och du slipper bli av med jiggar till gäddorna.

Det hjälper dock inte mot att gäddan strimblar en jigg då och då, men det får man ta

Kommentera

Originally posted by SMaster
      Säg åt Olle att man kan knyta på en bit "armerad" flätlina som tafs. Det är bara att förlänga den vanliga linan med några dm armerad flätlina med en blodknut. Det sabbar inte jiggens gång speciellt mycket och du slipper bli av med jiggar till gäddorna.

Det hjälper dock inte mot att gäddan strimblar en jigg då och då, men det får man ta
      Armerad flätlina?
      Förklara gärna.
      Han använder nämligen flätlina i vanliga fall.
      En 0.12 Fireline fäst direkt i betet med en palomarknut.

Kommentera

Vet inte vad de kallas igentligen. Förra året var första gången jag sett en. Det är en typ av flätlina som är gjord för att inte gå att bita av. Den är mycket klumpigare en än vanlig flätlina, men det är inget problem att knyta den.

Man köper dem på spolar med några meter lina. Kolla i närmaste fiskeaffär.

Kommentera

Tror ni snackar om Proleader nu eller? Kostar typ 69:- för 3 meter eller vad det är...
          You don't get to be the best with luck. What you get with luck is good parking...

Kommentera

hmm!

Om ni skall köra abborre så rekomenderar jag att man inte ska använda sig av tafs! Jag tycker att man får mycket mer abborrar när man kör utan. Sen om man sumpar några små jiggar pga av några snipor, så svider det inte i plånboken så värst mycket.

Tycker även att man lyckas bättre med 0,16 nylon än med 0,10 flät.

Kommentera

Jag tycker man LYCKATS om man får upp alla fiskar som hugger. Använd tafs, canelle supratress 5kg´s!!
              Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
              Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
              Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Re: hmm!

Originally posted by Stizo
                Om ni skall köra abborre så rekomenderar jag att man inte ska använda sig av tafs! Jag tycker att man får mycket mer abborrar när man kör utan. Sen om man sumpar några små jiggar pga av några snipor, så svider det inte i plånboken så värst mycket.

Tycker även att man lyckas bättre med 0,16 nylon än med 0,10 flät.
                Varken jag eller Olle använder tafs på borreutrustningen.
                Flätlina fungerar fint, hade jag inte haft det så hade jag nog inte haft några fler beten att fiska med den dagen.
                Var ganska svårfiskat där vi var nämligen.

Kommentera

Antar att ni använder små jiggar, kan vara därför ni har sämre resultat med tafs och grövre linnor. Kan hålla med om att småjiggarna av modell grub, twintail, shad upp till 5cm med 3-5 grams skallar är känsliga. Men dessa små rackare kör jag inte med längre iofs. Skare va skare va stort
                  Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
                  Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
                  Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Originally posted by Push-Up
                    Antar att ni använder små jiggar, kan vara därför ni har sämre resultat med tafs och grövre linnor. Kan hålla med om att småjiggarna av modell grub, twintail, shad upp till 5cm med 3-5 grams skallar är känsliga. Men dessa små rackare kör jag inte med längre iofs. Skare va skare va stort
                    haha, jiggar du abborre med 15 centimeters shaddar?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av AdamA, 2004-06-02, 17:32
                    6 svar
                    2 159 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman
                    av anteman

Startad av Skruttapan, 2008-10-09, 21:59
                    174 svar
                    40 150 visningar