Provade för första gången att fiska riktat direkt mot havsöring. Skjutsade sonen till kalas på Aquaria på Djurgården och passade på att kasta lite i området. Kastade snart bort mitt nyligen på Biltema inköpta skeddrag men hittade i samma veva ett annat som någon tappat på stranden. Knöt på och provade igen, denna gång i småbåtshamnen mellan Aquaria och Vasamuséet. Hann inte kasta många gånger innan det satte igång att rycka frenetiskt i linan. Måste vara en liten öring, tänkte jag, men fick ändra mig när den kom upp till ytan -- stor! -- wow! -- pulsen på topp! Och vad händer då? Jo, öringen gör en snabb vända runt en av bojarna som ligger i hamnen. Ridå.
Jag hann konstatera att kroken satt klockrent i mungipan innan linan strax gick av och firren försvann. Fireline tål ingenting när det kommer till skärande eller nötande våld.
Det här var alldeles för otäckt för att vara en slump. Så alltså: Har någon läst eller hört någonting om fiskars intelligens? Kan en öring se skillnad på nylon och superlinor?

Det här var alldeles för otäckt för att vara en slump. Så alltså: Har någon läst eller hört någonting om fiskars intelligens? Kan en öring se skillnad på nylon och superlinor?
Kommentera