Hur intelligent är en öring? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur intelligent är en öring?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur intelligent är en öring?

Provade för första gången att fiska riktat direkt mot havsöring. Skjutsade sonen till kalas på Aquaria på Djurgården och passade på att kasta lite i området. Kastade snart bort mitt nyligen på Biltema inköpta skeddrag men hittade i samma veva ett annat som någon tappat på stranden. Knöt på och provade igen, denna gång i småbåtshamnen mellan Aquaria och Vasamuséet. Hann inte kasta många gånger innan det satte igång att rycka frenetiskt i linan. Måste vara en liten öring, tänkte jag, men fick ändra mig när den kom upp till ytan -- stor! -- wow! -- pulsen på topp! Och vad händer då? Jo, öringen gör en snabb vända runt en av bojarna som ligger i hamnen. Ridå. Jag hann konstatera att kroken satt klockrent i mungipan innan linan strax gick av och firren försvann. Fireline tål ingenting när det kommer till skärande eller nötande våld.
    Det här var alldeles för otäckt för att vara en slump. Så alltså: Har någon läst eller hört någonting om fiskars intelligens? Kan en öring se skillnad på nylon och superlinor?

Ursprungligen postat av EnEndaGös
    Provade för första gången att fiska riktat direkt mot havsöring. Skjutsade sonen till kalas på Aquaria på Djurgården och passade på att kasta lite i området. Kastade snart bort mitt nyligen på Biltema inköpta skeddrag men hittade i samma veva ett annat som någon tappat på stranden. Knöt på och provade igen, denna gång i småbåtshamnen mellan Aquaria och Vasamuséet. Hann inte kasta många gånger innan det satte igång att rycka frenetiskt i linan. Måste vara en liten öring, tänkte jag, men fick ändra mig när den kom upp till ytan -- stor! -- wow! -- pulsen på topp! Och vad händer då? Jo, öringen gör en snabb vända runt en av bojarna som ligger i hamnen. Ridå. Jag hann konstatera att kroken satt klockrent i mungipan innan linan strax gick av och firren försvann. Fireline tål ingenting när det kommer till skärande eller nötande våld.
    Det här var alldeles för otäckt för att vara en slump. Så alltså: Har någon läst eller hört någonting om fiskars intelligens? Kan en öring se skillnad på nylon och superlinor?
    Det ligger nog djupt rotat i öringens överlevnadsinstinkter att fly till lämpliga gömställen (vegetation, stenrösen eller varför inte en boj) när de känner sig hotade. De som inte flyr spelar döda, sputar illaluktande vätskor, blåser upp sig eller liknande, kort sagt det som under årmiljoner garanterat bästa möjliga överlevnadschanser i den miljö som arten utvecklats i.

Kommentera

Dom är bra smarta

Jag har hör talas om öringar som klarat teoriprivet för b-körkort. Det faller dock när det kommer till själva uppkörningen. Det finns inga bilar som är handikappanpassade till folk med gälar så dom dör helt enkelt.

Kommentera

Ursprungligen postat av PÅK Visa inlägg
        Det ligger nog djupt rotat i öringens överlevnadsinstinkter att fly till lämpliga gömställen (vegetation, stenrösen eller varför inte en boj) när de känner sig hotade. De som inte flyr spelar döda, sputar illaluktande vätskor, blåser upp sig eller liknande, kort sagt det som under årmiljoner garanterat bästa möjliga överlevnadschanser i den miljö som arten utvecklats i.
        Jag har tack och lov aldrig f¨ngat en öring som blåst upp sig och sprutat ilaluktande vätskor! Om öringen inte sg skillnad på ditt drag och lämplig föda kan man nog lungt säga att den inte medvetet körde mot bojen för att skava av linan!
        Det är dagens härliga sanning!

Kommentera

Ursprungligen postat av theoneandonly Visa inlägg
          Jag har tack och lov aldrig f¨ngat en öring som blåst upp sig och sprutat ilaluktande vätskor! Om öringen inte sg skillnad på ditt drag och lämplig föda kan man nog lungt säga att den inte medvetet körde mot bojen för att skava av linan!
          Bra analys. "I couldnt agree more".

Kommentera

Ursprungligen postat av EnEndaGös Visa inlägg
            Har någon läst eller hört någonting om fiskars intelligens? Kan en öring se skillnad på nylon och superlinor?
            Klart den kan se skillnad på linor, men den förstår självklart inte skillnaden. I Åvaån, på kvällen, natten, med ficklampa, kunde vi klappa leköringen (5-10 kg) på ryggen och dom flyttade sig inte någon längre stäcka än ca 10-30 cm. Om dom hade vetat vad vi tänkte så hadde dom flygit i panik rätt ut i östersjön.

En sak är dock helt klarlagt, fiskar kommer i håg. Speciellt krokningen. I försök med regnbåge (i USA) kunde man konstatera att ingen regnbåge kunde krokas mer än 2, max 3 ggr. Sen bet dom aldrig någon mer gång på ett drag. Det här var under kontrollerade försök och inte på vild fisk. Därför är resultatet trovärdigt. mvh Flodström
            Mvh Flodström
            Flyfishing for salmon

Kommentera

Måste vara i Sthlm öringarna sprutar illaluktande vätskor;-)

Kommentera

Ursprungligen postat av EnEndaGös Visa inlägg

Nog kan de räkna ut att de sitter i en lina. Och säkert göra vad de kan för att slita av den. Men se skillnad på Nylon och flät....Det tror jag inte

Synd att du tappat den, roligt att du berättade iaf.
                Mitt filmarkiv, Big game, extreme sports m.m.

Fannigan! Oreily! Your beard is notning compered ti mine!

Andrej Look at my ear! It`s even colder!

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
                  Klart den kan se skillnad på linor, men den förstår självklart inte skillnaden. I Åvaån, på kvällen, natten, med ficklampa, kunde vi klappa leköringen (5-10 kg) på ryggen och dom flyttade sig inte någon längre stäcka än ca 10-30 cm. Om dom hade vetat vad vi tänkte så hadde dom flygit i panik rätt ut i östersjön.

En sak är dock helt klarlagt, fiskar kommer i håg. Speciellt krokningen. I försök med regnbåge (i USA) kunde man konstatera att ingen regnbåge kunde krokas mer än 2, max 3 ggr. Sen bet dom aldrig någon mer gång på ett drag. Det här var under kontrollerade försök och inte på vild fisk. Därför är resultatet trovärdigt. mvh Flodström
                  Riktigt bra skrivet! Förklarar precis som jag tänker mig det, dem vet ju inte vad som är vad, och varför det är så. Men visst ser dom nog skillnad.

Och det sista, det va fan intressant. Men det kan väl inte stämma? Flugfiskare kan ju ta samma fisk måånga gånger och nästan lära känna den. Såg regnbågsfiske i Pantagonien, där visste dom exakt var en stor båge stod, och kasta på den och fick upp den.

- Glöm aldrig att du är helt unik. Precis som alla andra.

Kommentera

När tom Flötet får en öring över 8kg så kan man bara konstatera att det är en dum fisk!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av AdamA, 2004-06-02, 17:32
                    6 svar
                    2 159 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman
                    av anteman

Startad av Skruttapan, 2008-10-09, 21:59
                    174 svar
                    40 150 visningar