Nors fiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nors fiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

I Mariestad har dom norsival varje år. Dom stängar av en bro i stan bara för att folk ska fiska nors en hel kväll och festa

Var några år sen jag var nere på detta jippo men jag har för mig att det brukar vara ett pris för den som får mest nors

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg
      jag har faktiskt haft tanke på att fiske nors med pimpelspö längs älvstränderna när de vandrat upp i klarälven. :P Men det har aldrig blivit av. däremot brukar jag fånga dom med händerna. Kul om man inte har nått att göra vill säga. Har fångat 3 med en hand samtidigt en gång :

var f*n har du tänkt att pimpla nors i klarälven????? har sk "slommat" där varje vår för att få betesfisk men är det is då??? neeeee inte i forshaga iaf och längre upp kommer dom ju inte!!!!!!¨

Men orka köra inriktat efter nors, har håvat på nästan 4hg o vet att dom fått på 6hg på trolling i vänern, så ska du köra specimen efter nors så har du några kanon dagar på våren här efter riktiga specimens....hahah
      Bodybuilding och specimenfiske Is The Shit!!!

Kommentera

Ursprungligen postat av jiggen
        var f*n har du tänkt att pimpla nors i klarälven????? har sk "slommat" där varje vår för att få betesfisk men är det is då???

jag tror att han menade att han skulle gå längs stranden med pimpelspö

Kommentera

Tror att de har nors i menyn på Grand.

Kommentera

Ursprungligen postat av Everflow
            jag tror att han menade att han skulle gå längs stranden med pimpelspö

haha värkar som det...smidigare med håv
            Bodybuilding och specimenfiske Is The Shit!!!

Kommentera

Nors är gott både som friterad och stekt, gärna doppade i mjöl före tillagning för att få lite trevligare yta. Att "slomma" var ett litet folknöje i Värmland på 70-80talet och är något jag kommer ihåg med samma glädje som tex kräftfiske.

I Östhammars skg har det vid några tillfällen hänt att det nappat bra med Nors när målet varit Strömming och det är bara trevligt då det är ett bra agn.
              För de specimenmetare som går igång på snultror, Fjärsing, Gärs och annat obskyrt så finns det även möjlighet att fånga en riktig specimen Nors!

Kommentera

Ja Kör Riktat fiske efter gärs men har fått en nors en gång på 75 g

Kommentera

Jag kommer från den lilla byn norsesund och trodde att jag visste allt om nors, men 6hg!?? Så stora får vi inte här nere, utav alla tusentals jag hovat så har garanterat ingen varit över 1,5hg. Jag kan tillägga till ämnet att man t.ex. har serverat nors på nobelmiddagen en gång.. Men jag sökte i den här tråden för att få reda på en annan sak: När leker norsen i klarälven? Finns det platser där den går att ta från land med hov, har specialdesignad norshåv :-)? Och finns det nors i frykensjöarna som går att håva nån stans vid lek? Har jag rätt förresten rätt i att norsen i sthlms ström leker på hösten också?

Kommentera

Norsen leker på våren även om de kommer även på hösten till tex sthlms ström i sällskap med småblänkarna, öringarna..Vilket fö även gäller strömmingen ibland.Och de är goda att käka mycket fint kött, har provat (mycket lättrensade på tallriken, typ strömming) anses ju som en delikatess både kokt, rökt och stekt...serverades som sagt som populär rätt på sthlms restauranger tidigare..

Btw har på ekolodet sett enorma mängder nors i sthlms ström i nedre delen av strömmen typ från gröna kon utanför skeppsholmen ner till stadsgårdskajen alltså hela området utanför slussen..10-35 m djupt. 50 % av botten har varit täckt av ett 2-7 m högt norstim.. de rör sig på kvällen uppströms...Ibland samlas stimmen i stora klotrunda "bollar" typ 10 m i diameter, totalt sammanpackade.Passiva...när de bollarna slås sönder i småstim är det kanonläge att fiska Hö..På ekolodet står det flera hö vid varje småstim..Hugger vilt..
                    Senast ändrad av Hemi; 2009-01-20, 09:07.

Kommentera

Jag fick mycket nors i Bråviken på vanlig pimpel med vertikalpirk med krok #10. Norsen är rovgirig och brukar hugga på allt möjligt som den kan få in i munnen verkar det som.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av AdamA, 2004-06-02, 17:32
                      6 svar
                      2 133 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg anteman
                      av anteman