Jag har många gånger stått och tittat drömmandes på andra sidan.
Varje gång har jag försökt att få till långa fina kast och hoppats på att reta upp något trevligt.
På andra sidan finns en privat tomt och en vik med massor av vass.
DÄR lurar rovfisken . En liten gädda har visat sig och det måste finnas större.
Överdriver inte när jag beskriver att det ”kokar” i vattnet av småfisk , du vet abborre på hårdmacka storlek . Efter dragit upp 12 st hårdamackorabborrar och en mört till katten tröttnade jag , för enkelt och tråkigt.
På stigen kom en man gåendes och vi började prata. Jag berättade att jag satt och tittade drömmandes på vassen …tänk om …
” Jasså , du tror att gräset är grönare på andra sidan ” sa han och log trevligt.
” Om mina teorier stämmer. Känner du till området ? ”
”Lite grann ”
”Vet du hur jag kommer till andra sidan ?”
” Det är svårt , du får gå långt.Så vidare du inte ställer dig på min tomt eller går genom den för att komma åt vassen”
Jag blev helt stum WOW det var tomtägaren .Ett lyckorus strömmade genom kroppen .
”Får jag verkligen ?”
(Jag har drömt om att stå och fiska där, snacka om TUR ! )
” Vist , men du kommer inte att få någon gädda !”
” Va ? ”
” Nä ,det är utfiskat . Det har inte fångats gädda här på länge”
” Men jag fick en för ett år sedan , en liten . ”
” Grattis, jätte bra ”, sa han och fortsatte:
”Problemet är nog att dom som fått gädda här tidigare plockar upp dom.
Men du kanske lyckas få upp den du fick tidigare ? ”
Han log så där trevligt igen.
”.Jo det är klart. …kanske …vem vet… ”
Kände mig skit dum. Risken att just denna lilla gädda skulle hamna på kroken var minimal eftersom jag tagit livet av den.
”Tack för erbjudandet men jag ska nog nöja mig med mörten och abborrarna”
” Tänk på att gräset aldrig är grönare på andra sidan och Lycka till med fisket ” sa han och log så där trevligt igen och sen gick han .
Abborren på den hårda mackan var inte så god …Katten ville inte ha fisken …
Händerna luktar fisk , hittar fiskfjäll på armen och trots kattens ogillade går han i cirklar kring fiskespöet och slickar lite gulligt på handtaget .
Själv sitter jag och funderar på vad fan fiskar man för ?
Mina drömmar och illusioner har smulats sönder under några timmar.
Har dåligt samvete och känner mig som en bov och jag minns inte riktigt varför jag dödade den lilla gäddan .Tror att vi åt upp den .Tänk om det är mitt fel , tänk om denna gädda ...nä jag vet inte .
Tråkigt att få reda på att min dröm favvo plats är utfiskad.
/ deppig med krossade illusioner.Om jag hade vetat ...så kanske gäddan inte...
Varje gång har jag försökt att få till långa fina kast och hoppats på att reta upp något trevligt.
På andra sidan finns en privat tomt och en vik med massor av vass.
DÄR lurar rovfisken . En liten gädda har visat sig och det måste finnas större.
Överdriver inte när jag beskriver att det ”kokar” i vattnet av småfisk , du vet abborre på hårdmacka storlek . Efter dragit upp 12 st hårdamackorabborrar och en mört till katten tröttnade jag , för enkelt och tråkigt.
På stigen kom en man gåendes och vi började prata. Jag berättade att jag satt och tittade drömmandes på vassen …tänk om …
” Jasså , du tror att gräset är grönare på andra sidan ” sa han och log trevligt.
” Om mina teorier stämmer. Känner du till området ? ”
”Lite grann ”
”Vet du hur jag kommer till andra sidan ?”
” Det är svårt , du får gå långt.Så vidare du inte ställer dig på min tomt eller går genom den för att komma åt vassen”
Jag blev helt stum WOW det var tomtägaren .Ett lyckorus strömmade genom kroppen .

”Får jag verkligen ?”
(Jag har drömt om att stå och fiska där, snacka om TUR ! )
” Vist , men du kommer inte att få någon gädda !”
” Va ? ”
” Nä ,det är utfiskat . Det har inte fångats gädda här på länge”
” Men jag fick en för ett år sedan , en liten . ”
” Grattis, jätte bra ”, sa han och fortsatte:
”Problemet är nog att dom som fått gädda här tidigare plockar upp dom.
Men du kanske lyckas få upp den du fick tidigare ? ”
Han log så där trevligt igen.
”.Jo det är klart. …kanske …vem vet… ”
Kände mig skit dum. Risken att just denna lilla gädda skulle hamna på kroken var minimal eftersom jag tagit livet av den.
”Tack för erbjudandet men jag ska nog nöja mig med mörten och abborrarna”
” Tänk på att gräset aldrig är grönare på andra sidan och Lycka till med fisket ” sa han och log så där trevligt igen och sen gick han .
Abborren på den hårda mackan var inte så god …Katten ville inte ha fisken …
Händerna luktar fisk , hittar fiskfjäll på armen och trots kattens ogillade går han i cirklar kring fiskespöet och slickar lite gulligt på handtaget .
Själv sitter jag och funderar på vad fan fiskar man för ?
Mina drömmar och illusioner har smulats sönder under några timmar.
Har dåligt samvete och känner mig som en bov och jag minns inte riktigt varför jag dödade den lilla gäddan .Tror att vi åt upp den .Tänk om det är mitt fel , tänk om denna gädda ...nä jag vet inte .
Tråkigt att få reda på att min dröm favvo plats är utfiskad.

/ deppig med krossade illusioner.Om jag hade vetat ...så kanske gäddan inte...
Kommentera