Sutare på jigg, 3,2 kg - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sutare på jigg, 3,2 kg

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Sutare på jigg, 3,2 kg

Nu var det ett bra tag sen jag postade någonting här på forumet. Fiskar fortfarande ibland men andra intressen har tagit över lite.

Hur som helst var jag ute ikväll med en kompis som fått en båtplats i en sjö utanför Ljungsbro (Östergötland). Jag jiggade och drog några små abborrar men annars var det ganska dött. Efter en stund får jag i alla fall en abborre på 750 g som jag var klart nöjd med. Två kast senare är det dags igen... Nu sög det i ordentligt. Abborre? Nä, det måste vara gädda... men den uppför sig konstigt för att vara en gädda. Till slut får vi se ryggen på en fisk som absolut inte är en gädda, inte abborre heller, men var är det? Felkrokad brax? Nä dra åt h-e, det är en fet sutare. Först bråkar den inte så mycket utan följer med in till båten, men sen blir det åka av. Jiggspöt som är styvt som en gummisnodd böjer sig till max. Jag vågar knappt tänka tanken hur jag ska få upp den till ytan så vi kan plocka in den i båten. Till slut tröttnar den dock såpass att vi kan lyfta in den. Perfekt krokad i mungipan sitter den svartvita shaden jag fiskat med. Jag tror inte det är sant...

Upp med en IKEA kasse och fram med vågen... 3,3 kg !!! Minus IKEA kassen som jag hemma väger till 115 g (digital hushållsvåg) väger sutaren alltså knappt 3,2 kg. Helt galet.

Några snabba kort senare simmar sutaren tillbaks, och jag sitter kvar helt chockad. Eftersom jag nästan aldrig fiskat sutare har jag dålig koll på hur ovanligt det är med en 3 kg+ sutare, men efter en snabb koll i fotoalbumet verkar det som det är rätt ovanligt. På jigg desutom...

Jag har inte kontrollvägt vågen ännu men jag vägde den på en super samson 10 kg, så det är nog en ganska exakt vikt.

Jag vet inte vad jag ska säga, men klart är i alla fall att jag aldrig fått en mer överraskande bonusfisk.
    Senast ändrad av ep; 2006-06-05, 23:18.

jo en 3 kgs sutare är nog en drömgräns för många eller iaf en mkt fin fisk..
    så de tillhör nog ovanligheterna....har själv aldrig hört ntg liknande
    Senast ändrad av jue; 2006-06-05, 21:38.
    www.ungasportfiskare.se
    www.team-rotenon.webs.com

Kommentera

Här kommer lite bilder...
      Bifogade filer

Kommentera

fan kanske skulle börja jigga efter sutare....
        inte...men fräckt fångst!!!
        www.ungasportfiskare.se
        www.team-rotenon.webs.com

Kommentera

Fin fångst, man gratulerar.

Kommentera

Lite roligt, har faktiskt också tagit en sutare på shadjigg, fast den vägde bara 3,1 kg.. Vet inte om dom verkligen vill käka jiggen eller om dom bara vill smaka eller nafsa lite. Upp kommer dom uppenbarligen iaf ibland.

Kommentera

Härligt Erik. Hmm jag vet nog allt vad du har sysslat med under tiden

Tog själv en sutare på en Killer Balsa i mars 97 och vet att Richtermo plockat en på död löja
              Team Gorilla.

"No Monkey Business"

--Mer fiske, mindre fruntimmer--

Kommentera

När sutare blir större går många delvis över till fiskdiet har jag läst någonstans.
                Det händer titt som tätt att man får sutare både på ismete och framförallt på sommar-mete med betesfisk.
                Det var en väldans fin sutare. Lägg ett par pass och mäska varje dag någon vecka innan, så lär du ju märka om det var en tillfällighet eller om det finns ett bestånd med finare sutare.
                Som man tidigare nämnt så är sutare över 3 kg en dröm för många.
                Den som har flest prylar när han dör vinner!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av AdamA, 2004-06-02, 17:32
                6 svar
                2 135 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg anteman
                av anteman