Abborre med rom i käften?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abborre med rom i käften??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Abborre med rom i käften??

Tjenare!

Idag fick jag en abborre på drygt 8hg. Tog bort kroken och sedan tog jag några kort på abborren.
    Fick sedan syn på något märkligt i munnen, kan abborren ha kräkt upp romsäcken??? Vad ska man
    göra i sådana här situationer? Jag släppte tillbaka fisken, den simmade iväg kvickt. Antar att den sväljer ned
    det där genast när den hamnar i vattnet.

Click image for larger version

Name:	P1020720.jpg
Views:	1
Size:	275,7 KB
ID:	1824825

vilket djup tog du den på? ser ungefär ut som när man drar upp fiskar från 30m+ i havet alldeles för snabbt. Det är simblåsan (om jag minns rätt) som "ploppar" ut

Kommentera

Jag tog den på runt 7m djup på botten. Den tog på en 14cm pulse shad. Drillade den rätt snabbt ja. Då är det alltså simblåsan som kommit fram. Gjorde jag fel i som släppte i den? Känns som att han inte kan svälja den där då den är utanför matstrupen. Låter det realistiskt då det bara var 7m djup?

Kommentera

Gjorde jag fel i som släppte i den?
        Nej, om inget annat så blir den ju fiskmat ...

Kommentera

Japp det är sant. Nästa gång bryter jag nacken på den istället.

Kommentera

Ursprungligen postat av Happy-Fisherman Visa inlägg
            Japp det är sant. Nästa gång bryter jag nacken på den istället.
            Eller vevar upp den långsammare..

Kommentera

Ursprungligen postat av daikai1 Visa inlägg
              vilket djup tog du den på? ser ungefär ut som när man drar upp fiskar från 30m+ i havet alldeles för snabbt. Det är simblåsan (om jag minns rätt) som "ploppar" ut
              Ingen abborre jag någonsin rensat har haft en såpass elastisk simblåsa att den skulle kunna "poppa ut" ur svalget. Vad som händer (tror jag) är att när gasen i simblåsan expanderat (pga tryckminskning) bortom simblåsans maximala volym så går det hål på densamma (simblåsan) och gasen strömmar ut i bukhålan och trycker upp svalget (som vrängs "ut och in") i munhålan. Om man vid rensning av en sådan abborre ser till att hålla saxen/kniven borta från simblåsan kommer man att hitta ett hål på simblåsan, ofta ganska långt bak (i längdled) där simblåsan möter insidan på bukhålan. Detta har jag observerat ett flertal gånger.

Överlevnadsmöjligheterna kan man spekulera i (obs: resten av denna text är mina egna gissningar). Jag tycker det känns rimligt att inga akuta skador (typ kraftiga blödningar) uppstår. Däremot lär det nog dröja ganska lång tid innan abborrens återfår simblåsans funktion. Hålet i simblåsan måste ju läka ihop (dom jag sett har varit 10-15 mm långa). Dessutom kan man misstänka att simblåsan kollapsar och täcker den vävnad som snabbt kan absorbera gasen. I så fall får abborren svårt att göra sig av med gasen och kan således inte uppnå neutral flytkraft på grundare djup. Man skulle nog kunna dränera överskottsgasen medelst en kanyl, frågan är om det hjälper?

Kommentera

Ursprungligen postat av dennis Visa inlägg
                Ingen abborre jag någonsin rensat har haft en såpass elastisk simblåsa att den skulle kunna "poppa ut" ur svalget. Vad som händer (tror jag) är att när gasen i simblåsan expanderat (pga tryckminskning) bortom simblåsans maximala volym så går det hål på densamma (simblåsan) och gasen strömmar ut i bukhålan och trycker upp svalget (som vrängs "ut och in") i munhålan. Om man vid rensning av en sådan abborre ser till att hålla saxen/kniven borta från simblåsan kommer man att hitta ett hål på simblåsan, ofta ganska långt bak (i längdled) där simblåsan möter insidan på bukhålan. Detta har jag observerat ett flertal gånger.

Överlevnadsmöjligheterna kan man spekulera i (obs: resten av denna text är mina egna gissningar). Jag tycker det känns rimligt att inga akuta skador (typ kraftiga blödningar) uppstår. Däremot lär det nog dröja ganska lång tid innan abborrens återfår simblåsans funktion. Hålet i simblåsan måste ju läka ihop (dom jag sett har varit 10-15 mm långa). Dessutom kan man misstänka att simblåsan kollapsar och täcker den vävnad som snabbt kan absorbera gasen. I så fall får abborren svårt att göra sig av med gasen och kan således inte
                uppnå neutral flytkraft på grundare djup. Man skulle nog kunna dränera överskottsgasen medelst en kanyl, frågan är om det hjälper?
                Som jag skrev "om jag minns rätt" Det är iallafall något som gör att det blir så....
                Finns mtcket skrivet om detta, t.ex att mn kan ya en tunn nål å göra hål i, eller som den där australoensa fiskarn gjorde för tiotalet år sem, använde en kniv å stack hål på. (klaga inte på stavning, skockar snart mobilen t heövete...

Kommentera

är du säker på att du inte metade med morot ?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av AdamA, 2004-06-02, 17:32
                  6 svar
                  2 101 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg anteman
                  av anteman