Mitt livs första gös - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mitt livs första gös

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Gratulerar, nu blev jag avundsjuk!!

Jag har aldrig fått en gös, däremot förra sommaren blev det ändå en kul "incident"!

Tjejens 15-åriga grabb var med i stugan för första gången och givetvis skulle det fiskas.

Där står jag med min dyyyra, fina UT-nostalgia.
    Grabben står bredvid med min 35-åriga slitna Cardinal 66 sittande på 6,5 fot Sueciaspö och en hammer 30g i änden på linan, helt fel bete i sammanhanget men bara så han skulle få lite längd på kasten.....en gädda kan ju hugga på vad som..
    Ja, ni fattar....två kast med ett hö-drag i en Vänervik med en "förhistorsik" fiskeutrustning och så får han en GÖS!!!

Grabben var ju naturligtvis kung den dagen och nu har han fått ett eget spö!

Kommentera

Grattis Martin!
      It's one hell of e feeling när allt äntligen till slut faller på plats och allt slit ger resultat! Jag har ju själv, som så många andra gjort den resan vad det gäller gösfisket.
      Ett förslag. Jag tänker inte göra någon C&R-grej av det, det är helt naturligt att man vill bonka och ta hem de första gösarna, och senare i göskarriären, någon matgös då och då. Men, oavsett C&R eller bonk, försök att fota dem utan massa blod i en smutsig durk. Alltså, det kan bli så mycket finare bilder, och fina bilder på sina firrar är ju alltid trevligt.
      Skitfiske på're'rå!
      -Visa hänsyn
      -Skräpa inte ner
      -Hantera fisken varsamt
      -Respektera gällande fiskeregler
      -Ha kul!

Kommentera

Förstår inte hur ni misslyckas med att fånga gös? :S Jag fick 2 förra året och då har jag ALDRIG fiskat riktat mot gös. De två jag fick pangade på vid gäddfiske.

Kommentera

Lite för stor kostym där, mannen! Att råka få två gösar vid gäddfiske, på en hel säsong är knappast en prestation! Men att fiska riktat fiske och dra två, tre st. eller fler gösar under ETT FISKEPASS, det smäller lite högre!

Ursprungligen postat av orient Visa inlägg
          Förstår inte hur ni misslyckas med att fånga gös? :S Jag fick 2 förra året och då har jag ALDRIG fiskat riktat mot gös. De två jag fick pangade på vid gäddfiske.
          -Visa hänsyn
          -Skräpa inte ner
          -Hantera fisken varsamt
          -Ha kul!

Kommentera

Ursprungligen postat av elfving73 Visa inlägg
            Lite för stor kostym där, mannen! Att råka få två gösar vid gäddfiske, på en hel säsong är knappast en prestation! Men att fiska riktat fiske och dra två, tre st. eller fler gösar under ETT FISKEPASS, det smäller lite högre!
            Skulle vilja säga att få gös är tämligen simpelt, men att få gös av STORLEK kan var hur sjukt svårt som helst, lurigare fiskar får man leta efter!
            Gå med i facebookgruppen: Humminbird & Minn Kota Sverige (nu med över 1600 medlemmar).

Kommentera

Jahaja, det är storlek ni är ute efter Tänkte mest på folk som skriver att de aldrig fått en gös. Fick mitt pb på 3,8 kg vid gäddfiske (bonntrolling), så lite storlek kan det vara också - man måste ha tur!

Kommentera

Med lite tur kan man få vad som helst på vad som helst. (lätt överdrivet, but you get the point)
                Gädda på majs, regnbåge på cigarettfimp, cykel på bottenmete etc. Alltid kul, men det är fortfarande ingen prestation. Prestation är t.ex. att sikta in sig på en specifik fiskart, lära sig allt man kan om arten och dess beteende och när, var, hur man fångar dem, och sen bli bäst på det. Det kan vara den resan Martin är inne på, och jag kan glädjas med honom.
                Ps: En gös på 3,8 kg är bara snäppet över det vi i folkfiskemun kallar "medelgösta". Formuleringen "stor gös" börjar man väl använda när de närmar sig 6 kg och uppåt.

Jahaja, det är storlek ni är ute efter Tänkte mest på folk som skriver att de aldrig fått en gös. Fick mitt pb på 3,8 kg vid gäddfiske (bonntrolling), så lite storlek kan det vara också - man måste ha tur!
                -Visa hänsyn
                -Skräpa inte ner
                -Hantera fisken varsamt
                -Ha kul!

Kommentera

Ursprungligen postat av elfving73 Visa inlägg
                  Grattis Martin!
                  It's one hell of e feeling när allt äntligen till slut faller på plats och allt slit ger resultat! Jag har ju själv, som så många andra gjort den resan vad det gäller gösfisket.
                  Ett förslag. Jag tänker inte göra någon C&R-grej av det, det är helt naturligt att man vill bonka och ta hem de första gösarna, och senare i göskarriären, någon matgös då och då. Men, oavsett C&R eller bonk, försök att fota dem utan massa blod i en smutsig durk. Alltså, det kan bli så mycket finare bilder, och fina bilder på sina firrar är ju alltid trevligt.
                  Skitfiske på're'rå!
                  Hej och tack för orden!
                  Du har alldeles rätt givetvis. Jag hade normalt sett lagt tillbaka båda, men då vi har grillafton idag ville jag bjuda på delikatesser. Vad det gäller blodet tänkte jag på det först när fotot redan låg uppe: det ser förjävligt ut! Rättning till nästa gång!

Kommentera

Mattias: Okej, själv tycker jag en gös på 3,8 var helt OK Men jag har å andra sidan inte riktat efter gös. Jag håller med dig om att det är roligare om man får ett bra fiske när man riktat efter arten - t.ex. Gädda och HÖ för mig. Detta år ska tian upp!

Kommentera

Tror det är första gången jag hört någon anse att "bonntrolling" räknas som riktat fiske efter gädda...
                      Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av AdamA, 2004-06-02, 17:32
                      6 svar
                      2 131 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg anteman
                      av anteman