Galen fångst! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Galen fångst!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Galen fångst!

I brist på annat att skriva om, vad mer kan man säga?

Satt på Idpass när klockan närmade sig 23 och hade nyss hivat ut sista mäskbollarna, hela kvällen hade varit trög och fiskarna verkade som bortblåsta. Jag började lacka ur på allvar eftersom regent strilat ned de sista timmarna och inte ett pill synts tidigare.

Tog så en mindre Id kring 1,5 kg på brödpasta varefter jag fick blodad tand och agnade upp igen. Hann få i den brödagnade kroken och vänta kanske tio sekunder innan spötoppen bockar till djupt, varpå spöt gungar ned mot vattnet och lyfter helt sonika från marken. Jag hinner dock fånga det innan det flyger iväg och med hjärtslag få fason på krokningen, spöet i vid båge och i linänden helt kanonstumt...innan det gungar till och något rör på sig i sidled. Jag lättar lite bromsen för att inte riskera linbrott...

Fisken bökar litegrann, varpå den tokrusar rätt utåt strömmen och jag känner mig maktlös. "Om detta är en Id så ligger mitt pb illa till..." tänkte jag för mig själv då jag fick fram håvnät och började röra mig nedåt strandbrinken. Fisken gick nedströms och det plaskade till i ytan ett 20-tal meter ut i mörkret. Ingen Sutare således tänkte jag, hoppet steg...

När jag lyckats pumpa in fisken som fick feederspöet att segna långt nedåt spöhandtaget närmre land försökte jag åtminstone få en skymt av den. Jag såg något glimma till i ögonvrån och styrde den upp mot stranden. Där tvärvänder den och rusar in i det närliggande näckrosbältet, där den blir stående fast och stilla. Förgäves förösker jag pressa loss den, men den sitter. Jag ger slapplina och den rör efter några skälvande sekunder på sig utåt. Jag chansar och klipper till, Power pron skär som en het kniv genom smör och jag har loss fisken från växterna.

Fisken gör ett luftsprång och ligger sedan i ytan, varpå jag kan pressa in den över håven och lyfta... Döm om min förvåning när jag i gatulampans sken vittnar en Gädda på närmare 80 cm...!
    Gädda på boostat bröd, perfekt krokad i mungipan. Vad säger man? Tja, gamla tant Barbro som väntat på gäddan hon betalade för i juli lär bli lycklig hur som helst. Sommarens enda gädda togs på bröd alltså, ojojoj.

Inte undra på att vitfisken höll sig undan denna kväll!
    Bifogade filer
    Senast ändrad av SharperCarper; 2004-08-30, 23:48.
    Small carp, big carp, rare carp, different carp, wild carp, difficult carp, and then just carp again...

Kul! Fiske är det oväntades konst!
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Originally posted by BeBest
      Kul! Fiske är det oväntades konst!
      Haha, ja. Dock kunde dessa galna överaskningar den senase tiden (Ål, gädda etc) någon gång få vara den där drömiden man så går och väntar på!
      Small carp, big carp, rare carp, different carp, wild carp, difficult carp, and then just carp again...

Kommentera

de va inte C&R på gäddan men de står C&RforLife! nu e re så att jag inte vill att du inte ska ta upp gädda de e inge fel me de.
        //Me

Kommentera

haha, hundersmack. Kul grej det där faktiskt

Tanken med mitt nick är inte att jag förespråkar C&R på all fisk för resten av livet. Utan att jag förespråkar det för "liv". Fånga och släpp tillbaka för liv helt enkelt.

Sommarens enda gädda unnar jag min gamla vän mer än gärna. När den inte var större än så dessutom. Har jag tur kanske det blir lugnt på mäskplatsen åtminstone ikväll nu också

Kommentera

Mycket intresant fångst!
            "Efter korsfästelsen kommer uppståndelsen" by Kenteris

Kommentera

Originally posted by Mr Hygård
              Mycket intresant fångst!
              Och sjuk därtill...

Kommentera

Jag fick en gädda på 77 cm på majs, samt en gädda på 4 kg+ på maggot. Detta vid mörtmete =)..Intressanta drillningar också då båda var krokade i ytttersta fliken av mungipan =)...

Kommentera

Fick en gädda på mask/majs en gång. Den högg då betet dalade mot botten.

Kommentera

sugen på ett id-pass snart? börjar iaf sj bli sugen... hade!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av AdamA, 2004-06-02, 17:32
                    6 svar
                    2 106 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman
                    av anteman