Kul med nya profiler, men alldeles för segt (nästan som på riktigt fiske) . Hoppas dom klipper ihop en hel dag till ettt avsnitt framöver.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Gäddfemman 2018 - Alla 10 avsnitt
Collapse
X
-
Jag håller nog med d flesta som redan yttrat sig. Dvs att det var en duktig rip-off på Pike Fight-konceptet (kanske lite svårt att göra något helt nytt nu, men ändå). Samt att det var lite trögt, kan må bra av lite mindre generös klippning. Men ändå en rätt snygg produktion. Robbo som speaker är ju en lyckträff annars.
Det är väl Bläcksquid/Stinger som ligger bakom (dvs Philip Troung).
Kommentera
-
Ni som brölar ut att gäddfemman bara är en ripoff på Pikefight, kan ni specificera vad?
Vi verkar nämligen ha sett avsnittet helt olika.
Gäddfemman körs på fem vatten, pikefight på 3.
Gäddfemmans vatten bestäms av lagen, alla får 1 hemmavatten. Pikefights vatten bestäms av Söder sportfiske, som strategiskt valde deras hemmavatten/gamla guidevatten. Detta gör att t.ex Team storm, dansken i Westin och Fransson måste antingen gå på vänners rekommendationer eller lagkompanjonens erfarenhet i 1,2 eller 3 vatten. Gäddfemmans koncept gör det alltså mer rättvist mellan alla lag, då alla lag har valt 1 vatten.
Gäddfemman körs av 5 butiker, pikefight körs av 1 butik och 4 leverantörer. Gäddfemmans deltagare har alltså alla möjlighet att välja och vraka mellan alla typer av produkter deras butik. I pikefight är 4 leverantörer låsta (givetvis till deras egna val eftersom de tror på produkterna, men också har de en del krav från deras företag att enbart använda deras produkter. Jag menar, vad är oddsen att Holgersson läser lunchrapporten, ser att pigshad har levererat duktigt för söders och rotar fram en i sina lådor?) Medan Söders kan välja att fiska med vad de vill.
I gäddfemman är det den största fisken per vatten som går till "big five" i pikefight är det de 5 största fiskarna, oberoende vatten som går till big five. I gäddfemman kan du alltså blanka på 1 vatten och förlora 1 av dina big five gäddor, i pikefight kan du ha "klart" din big five innan den första lunchrapporten om du har en riktigt bra förmiddag.
Så nej, av de "hårda" delarna så kan jag inte säga att det är en ripoff.
Går vi över till de mer mjuka delarna så kan man hitta många likheter, t.ex att använda en presentatör, kommentator, visa liverapportering, lunchrapport, slowmotion etc. Men det är väl det som omsluter hela avsnittet och faktiskt gör det så mycket bättre? Mer sånt tycker jag, alla ska kopiera detta till sina fisketävlingar - kör hårt!
Sen till er som tyckte det var ett segt avsnitt:
Missade ni i början när de sa att det behövdes vind i blekinge och fisket kommer vara trögt?
Ingen av er som såg att det var gott med sol?
Ingen av er som hörde att de fiskade på våren (som kom som en käftsmäll iår) och de sa att vissa har lekt färdigt andra inte?
Sen får ni också tänka på att detta kanske inte är personer som är så vana att vara framför kameran och det kan vara lite svårt att slappna av då, speciellt under tävling.
Försök själva klippa ihop 1 timme av fiskefilm med typ 3 godkända fiskar och gör det så satans dramatisk och actionfyllt som ni kräver.
Blir så trött på gnället - njut av att ni ens får se detta utan pay-per-view.
Ursäkta det långa inlägget.
Puss,
Richard
Kommentera
-
Jag tyckte att Pikefight kändes onödigt när det redan fanns en gäddkast-tävling som hette Pikepro, när jag sett Pikefight så förstod jag vilka bossarna var när det kom till produktion av fiskevideos. Nu kom ännu en gäddkast-tävling vilket känns överdrivet onödigt och min första reaktion är att jag står fast vid min åsikt, inte alls lika bra efter första avsnittet som de andra. Men det kan bli bättre. Jag har dock svårt att tro att det kan komma upp i kvalitet som Pikefight.
Gädd- och abborre-tävlingar på youtube där alla deltagare bara står och dänger med sina spön hela avsnittet finns det tillräckligt av nu, hoppas att det stannar vid de som finns. Jag förstår att alla lag (företag) vill satsa på kastfiske efter predatorer, det är försäljningen av deras produkter i denna kategori de tjänar pengar på. Men zZz, så tråkigt med fler än en youtubetävling med samma innehåll.
Och alla vet ju att topp 10 av de största fiskarna på året tas på mete/trolling, plus att man är coolare fiskare om man metar
Kommentera
-
Ursprungligen postat av romador Visa inläggNi som brölar ut att gäddfemman bara är en ripoff på Pikefight, kan ni specificera vad?
Vi verkar nämligen ha sett avsnittet helt olika.
Gäddfemman körs på fem vatten, pikefight på 3.
Gäddfemmans vatten bestäms av lagen, alla får 1 hemmavatten. Pikefights vatten bestäms av Söder sportfiske, som strategiskt valde deras hemmavatten/gamla guidevatten. Detta gör att t.ex Team storm, dansken i Westin och Fransson måste antingen gå på vänners rekommendationer eller lagkompanjonens erfarenhet i 1,2 eller 3 vatten. Gäddfemmans koncept gör det alltså mer rättvist mellan alla lag, då alla lag har valt 1 vatten.
Gäddfemman körs av 5 butiker, pikefight körs av 1 butik och 4 leverantörer. Gäddfemmans deltagare har alltså alla möjlighet att välja och vraka mellan alla typer av produkter deras butik. I pikefight är 4 leverantörer låsta (givetvis till deras egna val eftersom de tror på produkterna, men också har de en del krav från deras företag att enbart använda deras produkter. Jag menar, vad är oddsen att Holgersson läser lunchrapporten, ser att pigshad har levererat duktigt för söders och rotar fram en i sina lådor?) Medan Söders kan välja att fiska med vad de vill.
I gäddfemman är det den största fisken per vatten som går till "big five" i pikefight är det de 5 största fiskarna, oberoende vatten som går till big five. I gäddfemman kan du alltså blanka på 1 vatten och förlora 1 av dina big five gäddor, i pikefight kan du ha "klart" din big five innan den första lunchrapporten om du har en riktigt bra förmiddag.
Så nej, av de "hårda" delarna så kan jag inte säga att det är en ripoff.
Går vi över till de mer mjuka delarna så kan man hitta många likheter, t.ex att använda en presentatör, kommentator, visa liverapportering, lunchrapport, slowmotion etc. Men det är väl det som omsluter hela avsnittet och faktiskt gör det så mycket bättre? Mer sånt tycker jag, alla ska kopiera detta till sina fisketävlingar - kör hårt!
Sen till er som tyckte det var ett segt avsnitt:
Missade ni i början när de sa att det behövdes vind i blekinge och fisket kommer vara trögt?
Ingen av er som såg att det var gott med sol?
Ingen av er som hörde att de fiskade på våren (som kom som en käftsmäll iår) och de sa att vissa har lekt färdigt andra inte?
Sen får ni också tänka på att detta kanske inte är personer som är så vana att vara framför kameran och det kan vara lite svårt att slappna av då, speciellt under tävling.
Försök själva klippa ihop 1 timme av fiskefilm med typ 3 godkända fiskar och gör det så satans dramatisk och actionfyllt som ni kräver.
Blir så trött på gnället - njut av att ni ens får se detta utan pay-per-view.
Ursäkta det långa inlägget.
Puss,
Richard
PikeFight har nog blivit en referens för många av oss och som kommer bli svårslaget.
Kommentera
-
Visst finns det likheter med PikeFight i produktionen (är väl t.ex Robbo som gjort musiken till PikeFight också?).
Är nog ofrånkomligt att de jämförs, men tycker Romador gav en bra genomgång vad som faktiskt skiljer dem åt också.
Dock kommer jag med glädje att se alla avsnitt av Gäddfemman! Gäddfiske på youtube i en schysst produktion är alltid härligt och det supportar jag alltid!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av stahre87 Visa inläggTycker det är skönt att se att kända profiler med ex antal fler timmar i båten än mig själv, även dom har stora problem att få fisk
Samma sak med Perch Fight nu förra säsongen när det var något lag som hade jätteproblem trots att de var i princip i sitt hemmavatten - ibland funkar det bara inte.
Det är en av sakerna som jag gillar med att se på tävlingsfiske jämfört med "vanligt" youtube-fiske. I de vanliga filmerna så vet man mer eller mindre att det kommer vara bra fiske, för annars hade de helt enkelt inte lagt upp filmen. Visst det är ju kul att se lyckat fiske, men det är nästan mer intressant att se när det går dåligt och vilka justeringar de gör då etc.
Kommentera
-
Gäddfemman är ju lysande!
Gillar "snacket" som visar hur de tänker och hur de funderar, och kommentatorn är underbar.
Att tempot inte är som i en actionrulle med Chuck Norris, är ju befriande och faktiskt ett nytt koncept inom gäddfilmerna!
Känns som de verkligen "fångat" känslan när man är ute på sjön, långa stunder utan napp och funderingar runt varför och vad man ska ändra.
Att språket inte innehåller "gonna keep on Hammering", saknar i alla fall inte jag.
Jag tycker Gäddfemman har potential att nå upp till Pike Fight (som fortfarande är kung!)Visst fn är det en materialsport!
Kommentera
-
Gillade absolut Gäddfemman! Lite mer avslappnat och lite mindre produktvisande än det brukar vara. Åtminstone så här långt. Stör mig inte alls att fisket är trögt i första episoden. Tycker faktiskt att det är mer intressant att se hur de här grabbarna hanterar trögt fiske än att se drill+release stup i kvarten. Det har man ju liksom sett rätt mycket av. På youtube då alltså
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av lsjonsson, 2021-10-19, 13:04
|
12 svar
1 502 visningar
3 gillar
|
Senaste inlägg
![]() |