Fiske-Feber Förlag: Att plåta sig själv - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiske-Feber Förlag: Att plåta sig själv

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiske-Feber Förlag: Att plåta sig själv

Det går väl an att fotografera en robust och tålig karpfisk under kontrollerade former på landbacken – en fisk som kan sumpas medan du förbereder kameran eller inväntar lämpligt ljus. Men hur gör man i en gungande båt, med en stor gös, som snabbt måste återutsättas om den ska överleva?
    Så här långt har jag haft tur; de gånger en riktigt stor gös har behagat hugga har kompisar alltid kunnat bistå med fotohjälp. Men jag har också returnerat ett antal icke förevigade gösar på 5-6 kilo eftersom jag inte har varit utrustad för fotografering med självutlösare.
    Efter ett par taffliga försök upptäckte jag att det inte fungerar speciellt bra att ställa kameran på en fiskeväska eller stol i båten, och i somras införskaffades därför ett enbensstativ för ändamålet. Stativet placeras i en transportspöhållare av rörmodell och medan kameran ställs in får fisken vila i håvens trygga maskor i vattnet vid båtsidan.
    I praktiken är proceduren enkel, men i verkligheten är det en helt annan sak. I stressen märker man inte att båten driver upp på land, man glömmer att kolla skärpan, var ljuset ligger och att både fisk och fångstman kommer med på bild.
    Under första fisketuren efter att stativet hade införskaffats tog jag några bilder på mig själv med en mindre gös. Visst var det lite omständigt, men allt gick smidigt och resultatet blev över förväntan. Det var ju ingen konst, tänkte jag lite nonchalant.
    För ett par veckor sedan blev det så skarpt läge: En stor gös hade överlistats på en vertikaljigg och låg nu i håven medan kameran monterades. Snabbt knäppte jag tre bilder och returnerade den pampiga fisken. Mäkta belåten över fångsten brydde jag mig inte om att kolla bilderna förrän vid hemkomsten. Även om det inte var någon katastrof, visade det sig att horisonten var sned och såväl fisken som jag själv var kapade på samtliga bilder.
    Vad lärde jag mig då av detta? Jo, att stora fiskar alltid är längre än små!
    Rådet till mig själv och andra i samma situation är att träna, inte en gång utan många gånger, så du har koll på läget när det hettar till. Även om det sällan blir några fantastiska bilder när man fotograferar sig själv i en båt, är det kul att få ett minne av en stor eller vacker fisk till sitt privata skrytarkiv.
    – Jörgen

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...