Sedan 15 september är tyvärr öringen fredad på längs den skånska och merparten av den blekingska kusten. Det finns ju en del bud på vad man kan fiska istället om man nu vill komma ut och fiska på kusten trots öringfredningen. Själv vill jag uppmuntra till riktat fiske efter de regnbågar som förekommer lite mer frekvent längs kusten under hösten. Regnbågen är i huvudsak en vårlekande fisk och deras mest aktiva period längs kusten sträcker sig från försommaren till januari. Sen finns det förvirrande nog regnbågar som försöker leka under hösten vid samma tid som öringen, det skylls nog i huvudsak på att deras årsrytm har snurrats till i odlingsmiljö.
Att spinna regnbåge på kusten är för min del rätt annorlunda jämfört med att jaga öring med spinnspöt. Dels är regnbågar generellt sett mer fokuserade på små bytesdjur som gammarus än öringen är – trots att det kanske finns rikligt med stora räkor och bytesfisk att fånga om de så vill. Den andra biten är att regnbågarna ofta för faller för små kastbeten i grälla färger, vid tillfällen då öringen under hösten typiskt förr låter sig luras av mer diskreta beten. Bortsett från de grälla atraktorbetena har jag länge haft en idé om att regnbågarna är extra svaga för rött, en idé som delas av flera andra som siktat in sig på regnbågarna. Det kan röra sig om rödlackade bete likväl som beten som försetts med röd reflextejp. Även ljusa beten med ett ordentligt inslag av fluorescerande orange, rött eller rosa är värda en plats i regnbågsasken. Det finns en rad beten som är som klippta och skurna för detta fiske, till exempel Magic Minnow Boss, 7- och 10 grams Abu Toby, Gladsax vobblern 6 gram och Magic Minnow OGP Hammer för lite djupare fiske.
Jag brukar försöka tänka taktiskt när det kommer till valet av fiskeplatser för att slippa leta på måfå. Kustbågarna, populärt kallade steelheads, är rent tossiga i gammarus, ett kräftdjur som mestadels försöker hålla sig undan dagtid. Regnbågar verkar främst vara dagaktiva så för min del handlar det om att finna isolerade platser där regnbågen lätt kan finna sin favoritmat under dagarna. Av denna anledning har regnbågsfisket främst blivit något som jag primärt satsar på under dagar då det generellt sett är lite vattenrörelser på kusten så att regnbågarna skall dras till mer fördelaktiga platser som finns vad som gäller deras sökande efter gammarus. Gammal sjö som ligger på mot kusten är en favorit, det brukar ge isolerade områden med brytande sjö, i vilken regnbågarna lätt kan finna gammarus. En annan favorit som tyvärr kan vara svår att förutse är markanta strömsättningar som drar med sig gammarus till de väntande regnbågarna.
Viktigt att komma ihåg, du får inte fiska riktat efter öring när den är fredad. Regnbågarna har tydliga prickar på sin stjärt, det har inte öringen.
/Robin
Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)