Erik Walmann: Det ble en gledens dag for alle tre. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Erik Walmann: Det ble en gledens dag for alle tre.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Erik Walmann: Det ble en gledens dag for alle tre.

Nå skal ikke jeg bestemme hvordan de andre hadde det i går/ in natt men jeg tror jeg kan si at alle har hatt det knall og at oppstarten (for det blir garantert flere turer,kanskje allerede i morgen) på prosjektet gjørs var velykket. Nå lå nok ikke lista så veldig høyt for noen av oss, etter som vi er rimelig ferske innen dette fiske.
    Jeg og Roger har fått arten før i Øyeren, men for Thomas ville en eventuell gjørs gi PB.

Jeg var rimelig gira når jeg skled inn på Shellen på Kløfta halv sju på torsdag, det var der vi skulle møtes å kjøre i sammen. Det ble også tid til en stopp underveis.

Det er alltid en rar følelse og reise fra velstand og rikdom å skli inn i nabolandet der de bor i telt.
    Det er jo så man får lyst på å gi de 20,. noe som helt sikkert hadde betydd mye for disse.
    Her lager de mat og bor, på en parkeringsplass ved et norskeid kjøpesenter.

Etter mange timers kjøring var vi endelig fremme ved vannet. Nå skulle teori settes ut i praksis.
    Og det skulle ikke ta lenge tiden (for min del) før det ble action. Et par smågjedder valgte å prøvesmake på litt John Snows crank. Det blåste rimelig heftig så Monsen valgt å legge seg bak to øyeren, og det skulle vises seg å bli et lykkelig valg.
    For min del lå jeg i nord og så.........

på denne lille snows cranken får jeg et hugg (viste ikke da at det var et hugg) som tilsier at jeg sitter fast.
    Stanga bøyde seg bare mer og mer men men men plutselig kjenner man de tunge hodebevegelsene, shit hvis dette er gjørs så er det jævlig diger gjørs. Nå har jeg ikke noe store erfaringer på hvordan stor gjørs oppfører seg så om tunge hoderist gjøres av stor gjørs vet jeg ikke, hadde jeg vært i et ren gjeddavann hadde jeg vært 100% sikker, men når det går gjørs i vannet og det er tatt fisk på over 10 kg så bli jeg usikker. Uikkerheten ble fort borte da jeg ca 50 meter bak måten ser en diger skalle med hvite vrengte hjellelokk. Gjedde, en jævla diger gjedde. Det ble en lang fight der jeg hadde utras jeg alldri har opplevd av en gjedde før. Det er nok litt forskjell for gjedda om det sitter en 28 cm diger wobbler eller en liten crank, jeg tror nok den føler at den har mer å gå på med en liten wobbler. Uansett når dorgestange blir liggende flat og gjedda bare stikker av gårde 15-20 meter da skjønner man at dette er veldig dirger fisk.
    Jeg begynte så sakte å få den inn mot båten og da får jeg se en gjedderygg som er det bredeste jeg har sett, jeg begynte å skjelve i hele kroppen, hvis denne fisken har lengden så er det gamlegjeddan som er på veg opp. Nå viste jeg ikke helt hva jeg skulle gjøre uten om å forsette å jobbe den inn. Jeg prøvde å spotte de to andre, men Roger var i sør og monsen var for langt unna, men jeg hadde frytelig lyst på å rope etter han, men i denne vinden ville jeg ikke ha nåd frem.
    Gjedda går frem og tilbake så siger ned i rettning båten for så å svømme litt frem og tilbake, får en følelse av at den ikke helt skjønner at den sitter fast, så skjer det som ofte skjer, for ente gang ligger den å kaster på hode i overlaten og vips så løsnet John snows cranken og fiskehistorien tok en vel kjent vending.
    Jeg gidder ikke å tippe så lenge jeg ikke så lengden på den, men den ryggen, den har jeg alldri sett så brei noen gang og jeg har begynt å ha sett noen flotte gjedder oppigjennom.

Selv om det hadde blitt en bi-fangs så var jeg nå nesten på gråten, og skjelvinga ville ikke gi seg. Hadde jeg bare fått den litt nærmere båten så jeg kunne ha sett ca lengde før den stakk Det det var i hvertfall uten tvil en skikkelig diger gjedde.

Men fra helvete til himmel på ikke alt or lang tid.
    Monsen og hans flytting hadde gjort at jeg også trekte meg opp i et annet område og det skulle ikke ta lang tid for arten vi var på jakt etter skulle velge den samme snowsen som gjedda hadde gjort.
    Og fortvilelsen ble snudd til total glede og jeg hoppet rundt i båten og holdt rundt meg selv.
    Dette var helt utrolig gøy.
    På en John Snows walleye crank og en riktig fin gjørs på ca 4,8 kg. og 74 cm.
    Når det gjelder vekten er jeg litt usikker da vinden sto på ekstra npr jeg holdt på.
    Uansett var det min gjørs hehehe og en i mine øyne en riktig fin gjørs.
    Helt nydelig,deilig.

Da var egentlig hele dagen og turen reddet.
    Drit morro å lykkes med det man har satt seg som mål.

Ble nok litt stressa av både gammle gjeddan og gjørsen.
    Jeg vet hva Unnestad tenker når han ser dette bilde.

Monsen hadde også nok av opplevelser denne dagen fra jubelskrik til helvetes masse speks, men dette skal han helt sikkert fortelle om selv

Paravanene er friskmeldt. Funker som fy, de blir for kraftige til denne fiske, men det er ikke så unaturlig når man kjører xl modellen. Så ingen kokkos på martin.

Roger i kjent stil.

Denne wobbleren ga meg to opplevelser der jeg kunne vært foruten den ene.

Var mye gjedde i sjøen, men veldig mye smått, men også noen større.

Når en wobbler sitter på denne måten og man ser blodet sile ut bak så er det bare å finne frem avbiter.
    Du vet at denne sitter i eller rundt hjellelokken. Gjedde kan klarer seg fint så det er ingen grunn til å drepe den, men ikke prøv å lirk ut krokene, klipp de av å dra wobbleren så rett ut.

For en dag for et vann.
    En stor stor takk til Hoffern som viste oss veg.
    Og en stor takk til Thomas og Monsen som gjorde dagen til det den ble.
    Og takk til vinden som gjordte at Monsen fant fisken :-))
    Fantastisk.
    Håper at det ikke blir alt for mange timene før man er tilbake :-))

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)
    Nordens råeste rovfiskeblogg :

http://pikewallis.blogspot.com/

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...