Erik Walmann: Gjørsen er en herlig fisk. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Erik Walmann: Gjørsen er en herlig fisk.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Erik Walmann: Gjørsen er en herlig fisk.

Sander lucioperca

Gjørsen kan oppnå en lengde på 130 cm og hele 18 kg. Skulle man råka å få en slik fisk på kroken vil vel gåsehud faktoren være av den mer skjeldne sorten.
    I Norge så er det vist mulig å bikke 10+ og helt opp i mot 12 kg, men de er nok nok ikke veldig mange av.

Fiskemetodene er mange etter denne flotte matfisken (men oppfordrer jo selvfølgelig til C&R) i hvertfall på de riktig store individene.
    Vertikalfisk har jo kommet de siste årene. Jan Leirud var vel en av de første som skrev en artikkel om dette fisket i Norge
    Statisk meite og buttombomsing er også en metode som brukes i Norge. Robin L. Olsen har vært en foregangs figuer på den type metode.

Så er det vanlig dorging som kanskje ikke er så utbrett.

Akersvannet,Øyeren,Gjersjøen og en del vann i østfold huser i dag gjørs og det blir til tider tatt mye fin gjørs spesielt i Akersvannet og i Leira der mye av fisken i Øyeren trekker opp for å gyte.

For min del vil det være dorgingen som vil bli prøvd ut nå på torsdag, mens jeg vet at roger i tillegg til dorging kommer til å teste vertikalfiske. Thomas blir vel mest en dorger vil jeg tru, uten at jeg kan si noe sikkert.
    Etter leken så sprer gjørsen seg utover i de frievannmasser der den jager mat.
    Under leken holder d seg til en viss grad samlet og de kan til tider være rimelig sinte, spesielt hannfisken hevder på en måte revir.
    Når vi skal ut på torsdag kan vi nok oppleve å møte de rett etter lek eller i lek, det vil si at det er samlet på en mye mindre område en de foreksempel er på sommeren.
    Utover blir det også mer dagsky og mer nattaktive.

dorgingshastighet har jeg skjønt er veldig avgjørende og fiskedypde.
    Hvis jeg har skjønt riktig klarer ikke gjørsen i noen stor grad å se oppover, det vil si at du må treffe den i rett vannlag.
    Så her må man prøve å kjøre på fire forskjellige dypder når det er regler på max 4 stenger.
    Så får man prøve å justere seg inn etterhvert som du hugger hehehe optimist.

Linus har vært et forbilde for meg i sammen med David Hekner. To yngre karer som er gode på gjørsfiske.
    Jeg har prøvd å følge med på begge to, prøvd å suge til meg info om når og på hva.
    Gutta har teft og da kan man ta med slik litt erfaring fra de.

Skulle vi lykkes så bli min målsettning å dra hjem gjørskonken i år.
    Og dette er jo bare første turen og man kan ikke forvente for mye.
    Det vi vet er at det ble tatt gjørs der i helgen på 3-4 kg under gjeddedorging så får vi håpe når vi spisser det litt at vi kanskje kan få til å få et par stykker.

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)
    Nordens råeste rovfiskeblogg :

http://pikewallis.blogspot.com/

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...