Erik Walmann: Alt ser ut til å være mulig. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Erik Walmann: Alt ser ut til å være mulig.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Erik Walmann: Alt ser ut til å være mulig.

Manhood har tatt seg råd til to flyturer til Norge i år for å få fisket på litt fine fisk.
    Første turen ga vel 2 BP noe som gjorde den turen til en meget bra tur.
    Anders har fisket gjedde i mange år, men 10+ gjedda har latt vente på seg.
    Dette kommer ikke av dårlig kunnskap men rett og slett er de vannen han har rundt seg ikke noen typiske 10+ vann. Når han nå endelig fikk muligheten til å fiske på 10+ kom resultatet rimelig kjapt.

Monsen kom opp på lørdag og kryddret kosen på hytta med sitt blide nærvær.
    Han ende vente sneller og komenterte det var tøft med et stag her og tøft med et hjul der hehehe, rar kar.
    Etter en periode med lite fiske for gutten var trua høy og motet på topp.
    Og han skulle også i sammen med sin Bakke kompis få en meget flott dag.

Anders og jeg har mer en fiske til felles vi er to glade hobbyfotografer, noe som gir turene våre en ekstra ingrediens

Fredagen ble litt aputert da jeg desverre mistet et av mine søskenbarn alt for tidlig og dagen startet med en følelsesladd begravelse. Det er rett og slett utrilvig når man går i begravelse til mennekser som var yngre enn en selv.

Det var langt på ettermiddagen før vi kom oss til den plassen vi ønsket å prøve, selv om vi hadde diskutert steinsfjorden og sørenden for å ikke bruke opp tiden til kjøring, men vi valgte til slutt å legge oss i nord noe som skulle vises seg å være noe av det smarteste.

Igjen bruker jeg ekoloddet for alt det er vært og valget på en big boy var naturlig da fisken sto på bunnen.
    Men ingen ting skjedde på de første kastene å da jeg så at fisken begynte å bevege seg der nede bytta jeg ut big boyen til fordel for en bulle. Bullen er mer et bete jeg bruker når fisken jager i vannmassene og på første kastet med en golden glorie smalt det på en fin fisk.8740 gr
    Et bete som "svever" rtundt i vannmassene virker som en magnet på sulte gjedder og hugget er ofte brutalt, også denne gangen kjente jeg det godt inn i ryggmarkgen.

en riktig fin fisk som jeg desverre ikke fikk mål da målebåndet mitt hadde rustet på sist tur å la nå i søppla et eller annet sted i landet.

Anders valge å kjøre en big paddletail i fargen fegis, noe som skulle vise seg å være en meget smart valg. Big paddletail er også et meget bra bete når fisken jager i vannmassene. Shit kom det fra gutten, nu har jag jag en riktig snygg fisk på kroken. Hur snygg tror jeg ikke han selv var klar over.
    Og til min forundring trodde han at fisken lå på rundt 7-8 kg da vi så den første gangen, men noe i meg fortalte meg at en slik fisk med en slik lengde fort kan bikke 10. Den var lang.
    11040 gr og 118 cm ( vi målte på en fisketang som vi dagen der på målte igjen med et nyinnkjøpt målebånd, takk til samvirklaget på Nes :-)
    ENDELIG det ble kram og puss og hopping og dansing og en liten tåre.
    Ingen tvil om at gutten er dyktig bare han kommer til de rette vannet.

Her er synderen og den satt løs, en krok ytterst på nebbet, men det var nok noen som hadde bestemt at denne fisken skulle vi få gleden av å ha oppe i båten

Det begynner å bli et bra antall med 10+ i båten nå, men det er ikke ofte det er jeg som får de. Men denne kvelden var vist alt mulig. Jeg er ingen stor spinnerbait/spinner fan men etter som jeg har et snev av betesfethis satte jeg på en trueglide spinner som jeg håpet ville både gi lyd fra seg å være godt synlig samtidig som den flyttet en del vann og det var ikke alt for mange kastene før det virkelig røsket til i stanga.
    En spinner med to slike store blad og med en kropp så er motstanden rimelig heftig bare ved innsveiving og når ei dame valger å kline til blir det et hugg og en opplevelse uten om det vanlige.
    10220 gr på et fethisbete hehehe var satans så gøy. Er nok den første 10+ gjedda i Norge som er tatt på en trueglidespinner.

denne saken ruver i vannet og denne kvelden var det en sukssesfaktor.

Vi fisket vel rundt et par timer denne kvelden og med 11,01-10,2 og 8,7 så blir man rett og slett satt ut.
    Kan vel si at helgen var reddet for vår del, resten ble en bonus :-)

Dagen derpå.
    Etter som fisket kvelden før hadde vært av den virkelige gode sorten valgte vi å teste ut et nytt sted for min/vår del. Klart det er ikke lett å ikke reise på samme stedet som kvelden før, men skal man finne nye plasser må man tørre å teste når fisket ser ut til å være bra.

Det ble en bomtur, men en viktig tur. En tur som ga meg en del greie svar.

Hva vi egentlig gjorte denne lørdagen er jeg litt usikker på men det ble mye farting, tror nok vi var riemlig malt av opplevelsene vi hadde på fredag. Men rundt kl 1700 var vi på plass igjen og det skulle bli fiskekjenning også denne kvelden. Fisket er marginal og denne kvelden vil vel oppfattes som mye dårligere en dagen får, men det tok ikke lang tid før Anders hadde fast fisk på big paddletail igjen og igjen var det fin fisk, men desverre så slapp dama. Hvor stor vanskelig å si men man ser fort på måten den rister på hode og går sidelengs at det var en stor jente som hadde valgt bete. men 1-0 til gjedda.

Ikke alt for lenge etter på smeller det på en bulldawg hos meg og igjen en stor fisk hadde valgt bete.
    Den hadde tatt den rett fram i fra.

8400 gr og 111 cm Synes mange av fiskene har hatt en litt slapp kondisjon, lengden er tilstede men vekten henger ikke helt med. Får håpe dette ikke er en trend, men en tilfeldighet.

Ikke alt for lenge etter på smeller det igjen på samme bulle og igjen kjenner man at man er langt over begrebet snipe. Anders knippset ivverig når den kom sigende opp noen meter fra båten. Igjen en fisk på rundt 8 kg. Når de kommer til overfalta pleier de å riste litt på hode, noe denna jenta også gjorde og vips slapp den bullen. Den hadde rett og slett bare hatt bete i munnen og fulgt med opp uten å ha vært borti så mye som en krok.
    Klart med en fisk på 8,4 så var jo kveldens resultat mye dårligere, men hadde jeg og Anders fått de vi mistet hadde nok vi vært rimelig nære. Så opplevelsen av huggene og kjøring av fin fisk var nok like bra som på fredag, men fisken ville ikke opp i båten. Og slik er det og slike ting må man regne med.

Monsen vår nye blogger er en rar skrue. hehehe
    Det er nok stusselig å bo slik til at man knapt ser mennesker og når han begynte å diskutere med seg selv ut på kvelden ble både jeg og Anders noe skremt.

Når det gjelder søndagen så får Monsen skrive om den. Jeg og Anders sleit mens Bakken og Monsen leverte. Jeg hadde et meget tung fisk på nede på rundt 18 meter men den valgte å bli der nede. Satan kom det fra Anders den virket veldig tung, og inni meg tenkte jeg akuratt det samme. Hva var det for noe ?

Anders fikk en 4 kg's og det var det denne dagen.

Mens Bakken og Monsen ja de fikk fine fisker.

Jeg overlater staffetpinnen til Monsen for rapport fra søndag, da han er mye mer å skrive om en det jeg har.

Igjen skulle jeg og Anders oppleve noen utrolig flotte dager i sammen og med såppas godt fiske går turen inn i minneboka som vil være med hele vegen.

En stor takk til Anders for en flott helg og en takk til Monsen som kryddret lørdagskvelden og leverte bra på søndag.

Bruk ekoloddet folkens, fisk der fisken er. Muligheten for hugg øker betraklig. :-))

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)
    Nordens råeste rovfiskeblogg :

http://pikewallis.blogspot.com/

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...