Erik Walmann: Gjeddeartikkel i Jakt og fiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Erik Walmann: Gjeddeartikkel i Jakt og fiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Erik Walmann: Gjeddeartikkel i Jakt og fiske

Hva er egentlig normalen......

Jeg har sett og hørt at våre danske savagear fiskere har en rå artikkel om fisket i Øyeren.
    Det er snakk om 150 gjedder tatt på et vist antall dager på et vist antall personer. De er helt utrolige til å fiske de gubbarna. Jeg har snakket med en del folk som har fisket mange år i Øyeren og går de tilbake de årene de har fisket og velger ut sine beste gjeddedagene så er det ingen som kommer opp i et slikt antall.
    Men for all del jeg skal ikke si det er umulig, men du skal ha en jævla tur/flaks og være ekstemt dyktig.
    Fisket på denne tiden kan være genialt enkelt men også ekstemt vanskelig. Alle oss som har fisket i dette område i mange år vet at fisket er ekstremt av og på. Du kan stå å kaste i flere timer uten å kjenne så mye som en fisk, så plutselig får du kanskje en tre,fire, fem fisker på en halvtime (og de kan være riktig så fine), så plutselig blir det helt stille igjen. Og ut i fra min egen erfaring og andre jeg har snakket med så er det flere timer av de stille periodene en av huggperiodene. Og som mange av oss som bor ved Øyeren opplever, forholdene forandrer seg utrolig fort. Litt regn og man har null sikt, kraftig vind og sikten er null igjen og fisket blir nesten helt umulig å bedrive.
    Men igjen her kan man ha full klaff og treffe på alle dagene som turen varer så er alt mulig.
    Det som også er speiselt er at man både har hatt bra fiske i renna og inne i vikene på samme tid. Dette er noe helt nytt for de fleste av oss da renna som regel virker fisketom når leksforholdene er på sitt beste. Så det og få fisk på ekstremt grunt vann samtidig som man får de på dypet vann i dette område er mer et unntak en enn regel, men igjen det er helt sikkert ikke umulig.

Men litt over til selve artikklen og hva jakt og fiske velger å bruke sine sider på. For oss som har fisket en stund kjenner jo lukten av en ren reklameartikkel. Måten bildene er tatt på der 4 playen henger flott i kjeven eller ligger på tvers i kjeften på fisken eller en allen eel hengende fint slik at den kommer flott frem på bilde. For all del, ingen tvil om at det er en flott måte å få pr. på og til og med i et såppas stort blad som jakt og fiske. Ikke et actionbilde der man ser fisken i vannet med bete i kjeften (kanskje noen av de tøffeste bildene jeg ser)For meg så forsvinner troverdigheten og lysten på å lese. Jeg har i mange sammheng berømmet David Lundqvist og det vil jeg gjøre igjen. Han er en dyktig fisker og en dyktig skribent. Han går på kryss og tverrs av leverandører,beten, utstyr og du får en følelse av at han vil du skal lykkes. Det som er trist er at jakt og fiske ikke har en litt mer oppsøkende arbeidsform, altså blir med ut i felten, blir med folk som har fisket der i mange år. Det er så mange dyktige folk som det må være mulig å kontakt for å få artikkler som beskriver den "riktige" virkeligheten. Men jeg forstår også at i disse tider så er alt et kostnadspørsmål og det enkleste er jo å få ferdig artikkler. Det kan jo være at man sittrer for å komme ut, men det koster rett og slett for mye.

Hadde jeg som 12-13-14 åring lest denne artikklen og gått ned å fisket i samme område og fått som de fleste av oss noen få fisker så ville jeg ha følte meg mislykket. Hva er det jeg gjør feil ? Jeg håper de forstår at virkeligheten er på langt nær så fantastisk og at normalen er et helt annet antall, men igjen, klaffer alt er alt mulig.

Så stikker du ned til Øyeren og fisker der hele mai så skal du være glad for å kanskje få en 10-15-20 fisk. Så fortvil ikke hvis du ikke får store mengder gjedde, det er det som er normalt.

Men en ting skal være sikkert 4-play leverer, det beviser den gang på gang.
    gjorde et søk på ebay og man finner mange flotte farger å velge i som man nok ikke finner her til lands.
    4-play på ebay

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)
    Nordens råeste rovfiskeblogg :

http://pikewallis.blogspot.com/

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...