Erik Walmann: Hvilken innfallsvinkel har man på sitt fiske....... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Erik Walmann: Hvilken innfallsvinkel har man på sitt fiske.......

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Erik Walmann: Hvilken innfallsvinkel har man på sitt fiske.......

Det er litt gøy å lese litt rundt for bi om jåleri og andre " sette mennekser i bås" påstånder. Det er rart hvor lite avvik man skal ha fra den såkalte normale innfallsvinklen på fiske før man sette i f.eks en en jåleri bås eller i andre båser. Hva er egentlig en normal innfallsvinkel på fiske. Hvem er det som egentlig setter setter disse normale standarene for oss sportfiskere.

Jeg synes det er helt yppelig at folk har forskjellige innfallsvinkler på sitt fisk Hvis alle gikk ut i fra det samme ville det bli en meget fattig sportfiskerverden.

Noen fisker laks kunn med flytesnøre ! jåleri ? ikke i mine øyne, alt bunner jo i på hvilken måte du vil fange fisken. Det er ikke alle som fisker bare for å få fisk, det er mange og det begynner å bli flere også som vil at fisken skal ta på en spesiell teknikk eller på et spesielt bete.

Noen fiske laks kunn med tweed klær ?? rare greier, men det er demmes greie, kall det gjerne jåleri men jammen er det ikke litt gøy og de skaper overskrifter.

Noen fisker ørret kunn med tørrflue og mener streamer er fy ! Jåleri ? nei det er jo det fiskeren selv ønsker. Det er det som gir han fiskeglede.

Klart man kan sette alle disse "avvikerene" i en jålebås eller i andre båser men vi må alle forstå at innfallsvinklen til sin hobby er forskjellig.

For min egendel så er min innfallsvinkel å få fisk på kanskje litt spesielle beten, bete jeg selv har brukt tid på å tenke ut om disse vil passe i mine vann og etter mine arter. Og jeg er langt i fra alene om å være i en slik situasjon. Teste teste teste............

Kan gi flere eksempler der jeg vet at gleden av å få en gjedde på et spesielt bete blir større en å ta det på et "vanlig" bete.

Morten Opsal har brukt mye tid på å tenke ut hvilke farger som kan gi fisk, han har brukt tid ved tegnebordet for å komme frem til det han mener er den beste fargen for han. Bete bestillis og kommer i hans farge, og jeg skal garantere alle at gleden av å fange fisk på et slikt bete er større for han selv om han sikkert kunne fått like mye fisk på "vanlige" beten. Det er en del av Morten innfallsvinkel på sitt fisk.
    Det han også gjør er å tørre å avvike fra det "normale" noe vi alle kan få glede av i fremtiden.

Marin Buer samme sak, tenker grubler, hva er best for meg, hvilke dyp, hvilke farger. Han vil få et mye større eierskap til et slik bete og igjen vil gleden av fangsten bli større.

Et annet eksempel.
    Michael og Eivind som har brukt vinteren på å lage sine egen beten. Tenker, grubler,farger,vekter,gange ja hva vil gi meg det beste fiske. Det er jo ingen tvil om at gleden for de gutta vil være spesielt hvis drømmefisken blir tatt på disse selvlagde betene. Hvorfor ? de kunne jo bare kjøpt noe som funka, men igjen så er det hvilken innfallsvinkel man har på sitt fiske.

Men så skal man skille mellom sin egen innfallsvinkel og hva andre faktisk bør gjøre. Med en slik blogg som pikewallis får man jo en del spørsmål om f.eks betes valg spesielt fra nybegynnere som ønsker å komme i gang eller å få noe tips om beten som kan gi de fisk.

Fikk f.eks et spørsmål om beten som mulig kan funke i åkersvika. Åkersvika blir for meg litt som nitelva og anbefalingen fra meg da gikk på 4-play eller buster som er flyt/suspending. Dette er beten man vet fanger fisk og som er lette å fa tak i i Norge. Jeg kan jo ikke si John Snows,Trueglide eller andre baits som er dyre og nesten umulig å få tak i og ikke gir de noe mer fisk. Her må jeg prøve å sette meg inn i fiskerens situasjon og svare ut i fra det.

Men hvis Ståle Olsen kom å spurte om råd så ville jeg ha f.eks sakt trueglide guppy eller andre litt mer skjeldne beten etter som jeg vet han er litt lik meg.

Vi alle søker etter gleden ved sportfiske, vi alle liker utfordringen i sportfiske, vi alle liker å få store fisker, men det er utallige forskjellige innfallsvinkler på hvordan man vil oppnår disse tingene.
    Og i mine øyne er ingen feil så lenge man holder seg på rett siden av loven. Og jo flere innfallsvinkler jo mer lærer vi oss, noe som igjen går at vi kan bli bedre på å fiske i fremtiden.

Vi skal alle være glade for at vi er forskjellige rett og slett.

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)
    Nordens råeste rovfiskeblogg :

http://pikewallis.blogspot.com/

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...