Lättpackat med minigrill från UCO - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lättpackat med minigrill från UCO

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lättpackat med minigrill från UCO

UCO Mini Flatpack Grill & Firepit med tillhörande fodral.

Vad är bästa grillen att ta med sig när man är ute och fiskar!? Kanske är det Mini Flatpack Grill & Firepit från UCO – en grill som packas helt platt och är superlätt att montera och använda, och som har plats för mat till två personer.
    Problemet med engångsgrillar (och eldstäder)

Jag skulle ha publicerat den här texten redan under juli månad, men sen kom ju skogsbränderna och grillförbuden. Intressant och samtidigt trist nog så uppstod en del bränder just på grund av hur ”folk” hanterar engångsgrillar.
    Om vi bortser från allt vad virrpannorna i MP säger om dem, så tröttnar man någonstans på engångsgrillar: De blir dyrare ju oftare de används (många bäckar små), de tänder dåligt, och det är svårt att få glöd -och ofta luktar de som cancer. Ibland har jag tagit med mig två (engångs)grillar ut -ifall den ena inte skulle fungera. Så dåliga är de, och så liten tilltro har jag till dem.
    Att inte ta med sig en grill för också med sig sina problem. Beroende på var man fiskar kan det vara svårt att hitta sten att bygga en eldstad med, eller att hitta brasved. Och ibland när man kan bygga en eldstad och det finns virke att tillgå, så är det blött. Tid tar det också (och det har inte vi storstadsbor!).
    Det var därför oundvikligt att jag skulle börja titta på en ultraportabel och återanvändbar grill.
    UCO Mini Flatpack Grill & Firepit

Genomgång av UCO's minigrill.

Jag har ofta en känsla av att det är bråttom när jag tar rast för mat: nog för att jag vill sträcka på ryggen och slå en båge, men så länge man är på land fångar man ingen rekordgädda.
    Därför vill jag komma igång med grillandet på en gång. Andra portabla grillar som måste byggas ihop likt pussel/korthus går därför bort. UCO’s grill monteras och är ”körklar” i en enda rörelse. Typ så i alla fall.
    Grillen kommer i en medföljande tygpåse som sluts med kardborreband. Påsen är ful (om man nu bryr sig), men fungerar bra. Grillens ben fälls upp genom varandra och skapar därigenom stabilitet vid montering. Och så lägger man på kol/ved följt av grillgallret. Vill man kan man sen montera ett handtag på gallret.
    Utrymmet är gott och jag finner att jag lätt kan grilla mat för två, kanske tre personer utan problem.
    Vid avlutad grillning så har jag hittills, då jag är otålig, öst vatten över grillen. Det ska man kanske egentligen inte göra då metallen kan ”slå sig”, men jag har än så länge kommit undan.
    Det enda luriga är att fett och avlagringar gör det lite svårt att fälla ihop grillen efter användning. Jag har löst detta genom att ta med mig lite stålull ut som jag borstar grillens insida med. Man kan förstås ta med en grillborste, men då tar det mer plats i packningen.

hPA’s gäddtänger kommer till användning. Jag kör ju ”dual use” på det mesta jag köper. Lammkorv i två olika varianter: en stark och en starkare.

Bränsle och extra synlig tändare från Zippo i bakluckan på Hobien.

Avslutningsvis: jag har när jag publicerar denna text i augusti 2018 använt grillen ett tiotal gånger och är på det hela mycket nöjd.
    Köpa

UCO’s grill säljs av flera butiker online, däribland Addnature, Outnorth och Widforss och kostar omkring 450 kr.

Läs mer på bloggen
    Intresserad av fiske från kajak? Kolla bloggen på www.kajakfiskarn.se

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...