Håll bilar på avstånd med flagga på kajaken - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Håll bilar på avstånd med flagga på kajaken

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Håll bilar på avstånd med flagga på kajaken

Hobie Caution Flag är ett alternativ till ”lastflagga” för att minska risken att bli påkörd vid parkering i tätort.

Min förra bil var kompakt och kajaken stack ut en god bit utanför baktill. Även med min nuvarande bil, en Audi*kombi*så skjuter kajaken ut, om än betydligt mindre. Bor man då i stan, eller på ‘orten’ (ni vet: där ambulans numera behöver poliseskort och där polisen i sin tur måste ha förstärkning) kan det vara bra med en lastflagga.
    Med kajak på orten

En lastflagga hjälper förstås föga när ”ungdomarna” är ute och bränner bilar i området, men ger ändå visst skydd mot påkörning bakifrån. Själv så oroar jag mig mest för ett par grannar – de är fem-sex vuxna i en liten tvåa – som verkar syssla med export av svenska bilar till hemländerna i Östeuropa. Därmed är det lastbilar, skåpbilar (till annan verksamhet) och trailers ute på gatan. Och risk för påkörning uppstår. Främst vid parkering av deras flotta.
    En lastflagga eller vimpel bak på kajaken gör den utstickande lasten extra synlig och minskar där med risken för deformerad kajak och skadad bil.
    Varför överhuvudtaget ha kajaken på taget ute på ‘orten’ (ska man inte sitta hemma och titta på Netflix och äta Schyffert-pizza med Fanta bara? Eller skulle man avstå den, men sitta hemma ändå!?) Jo, I mitt fall så är det så att jag förvarar kajaken i garage 15 minuters bilväg samt 20-30 minuters lastning (ut med parkerad bil, in med min bil, ned med kajaken från taket, ut med min bil, in med parkerad bil). Ska jag då fiska från tidig morgon så hämtar jag kajaken kvällen innan. I andra fall så kan det vara så att jag ska fiska på eftermiddagen och kvällen men måste ta fru och dotter till stan innan. Kajaken blir då på bilen vid fickparkering.
    Hobie Caution Flag

Ett alternativ är Hobie Caution Flag som svenska kayakstore.se säljer (följ länk för pris och tillgänglighet). Konstruktionen är enkel och tålig. Färgen är lysande röd och orange och mitt på är tryckt ‘Hobie’ med vit text. Den är omöjlig att inte se.
    Hobie Caution Flag. Bild via kayakstore.se

Monteringen sker förslagsvis i rodret eller det bakre handtaget på kajaken om man har det och går till så att man helt enkelt trär flaggan genom sin egen ögla mot lämplig fästpunkt.
    Det kan påpekas att om man kör med flaggan monterad (vilket jag gör, mest av lathet) så slits Hobie-loggan då flaggan fladdrar i höga hastigheter. Är man ett Hobie-fan så kanske man ska ta bort flaggan när man kör från en parkering. Paddlar man istället Native, Jackson eller något annat så kanske det är en tröst att flaggan så småningom övergår till ‘noname’, alltså icke-brandat.

Läs mer på bloggen
    Intresserad av fiske från kajak? Kolla bloggen på www.kajakfiskarn.se

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...