Advanced Elements StraitEdge Angler (2018) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Advanced Elements StraitEdge Angler (2018)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Advanced Elements StraitEdge Angler (2018)

Advanced Elements StraitEdge Angler är en uppblåsbar kajak för fiske.StraitEdge Angler från Advanced Elements (AE) är en uppblåsbar kajak byggd för kajakfiske. Den är ordentligt bred och stadig, och fiskaren sitter ovanpå och inte inuti kajaken (som sig bör!) och materialet är förstärkt avsevärt jämfört med andra kajaker från AE. Jag har testat just hur bra denna kajak är i verkligheten.
    Byggd för fiske

Vid första anblick liknar den uppblåsta kajaken en banan: för och akter står upp litet i vilket på land ger intryck av en böj, och färgen är knallgul. Tittar man närmare är kajaken faktiskt grå i kölen och även på ovansidan finns inslag av grått i olika förstärkningar. Den gula färgen är för övrigt en bra egenskap som gör det lättare för båtar att upptäcka kajaken på sjön (min förra kajak köptes i gult av den anledningen).
    Till skillnad från min egen kajak från samma företag så är StraitEdge Angler både en ”Sit On Top” och materialet är även betydligt mer slitstarkt, även där det inte är förstärkt. Utmärkande är även att stolen till skillnad från min, är uppblåsbar vilket ger bättre sittkomfort, samt att det finns en metallbåge för tillbehörsmontering.
    Montering

Montering av luftkajaken tar cirka fem minuter, plus ytterligare fem för spöhållare och tillbehör såsom ankare. Det får anses snabbt: själv, och givet att jag monterar betydligt fler saker på min Hobie, behöver upp emot en halvtimme för att vara startklar. Nu är det ju självklart så att ju mindre saker man har och ju färre saker man kan montera, desto snabbare går det.
    Precis som med min Advanced Frame så kommer StraitEdge Angler i en väska. Kajaken tas ur väskan och vecklas ut på marken. Därefter fyller man kajaken i en given sekvens. Ventilerna släpper inte tillbaka någon luft i stängt läge så man behöver inte ”jaga” med pumpen för att behålla tryck i kajaken. Med visare på pumpen är det dessutom lätt att få rätt tryck i båtens olika delar.
    *
    När man fiskat färdigt så lyfts kajaken lätt upp på land. Eftersom kajaken ska ned i en väska igen innan förvaring så bör man göra sig besväret att torka den så gått det går. Under sommaren kan man med fördel ta upp kajaken på land och låta den soltorka 5-10 minuter på varje sida medan man tar isär fiskespön och packar övrig utrustning. Har man mer bråttom så går det bra att torka kajaken med en handduk, vika ihop den och lägga i väskan, men lämna dragkedjan öppen i några dagar…
    Här, efter en dag på sjön blir det också mer kännbart att kajaken väger en del. Det är inte jättelätt att bära den stora kajakväskan till och från bilen.
    Väskan som följer med är otymplig och man får ta nytt grepp titt som tätt. Advanced Elements säljer en alternativ väska med axelremmar vilket verkar vara en bra lösning, men prislappen är nästan 1.000 kr.
    Här får luftkajaken åka snålskjuts på min Hobie som går på strandvagn, men bär man själv så är det jobbigt.

Att paddla & fiska ifrån

Man sitter högt i StraitEdge Angler -det känns som en vanlig Sit On Top-kajak nästan. Kajaken är bred och det finns ordentligt med utrymme att röra sig när man hanterar spön och beten.* I stolsryggen baktill finns två spöhållare att parkera fiskespön i. Att hela kajaken är förstärkt med ytterliga förstärkningar närmast fiskaren ger förtroende.
    När jag paddlar StraitEdge Angler så rör den sig litet i nosen i sidled och jag kan inte minnas att min Advanced Frame (också från Advanced Elements) beter sig liknande.
    Hade det varit en renodlad paddelkajak så skulle detta vara ett problem (antingen med kajaken eller med paddeltekniken ), men som fiskekajak så ger det trollade vobblers lite extra rörelse så det är kanske inte ett problem.
    Bekvämlighetsfaktorn är god: stolen är uppblåsbar även den och håller sig på plats, och för bättre balans och mer kraft i paddeltagen så fungerar luftkudden i fören som ett gediget fotstöd att trycka ifrån mot.
    Ram Mount för förstklassig tillbehörsmontering

Ram Mount är lösningen för typ alla tänkbara monteringsbehov; Efter en kort diskussion med RAM Nordic AB kom vi fram till en konfiguration för trolling baserad på två RAM-fästen jag redan hade hemma i lådan, nämligen Ram Mount*RAM-114BMPU.
    Denna bas använder ‘spline’ likt till exempel Scotty’s baser istället för den patenterade Ram-kulan. Till skillnad från Scotty så tycker jag att Ram Mount’s kvalitet är snäppet bättre och så har Ram Mount’s bas en spak som säkrar tillbehöret bättre i basen.
    RAM-114BMPU kan monteras på plan yta, men genom att lägga till Ram Mount*RAM-114RMU så kan basen rörmonteras. Kombinationen visade sig passa perfekt på StraitEdge Anglers främre båge!
    RAM-114BMPU (bas) samt RAM-114RMU (undersida vid rörmontering).

Med en Ram Mount bas på styrbord respektive barbord sida och kompletterat med Ram Mount RAM-114-NBU*spöhållare så erbjuds en riktigt bra grund för lättare trollingfiske.
    Trolling efter abborre med montering från Ram Mount.

Det som kanske saknas i skrivandes stund är ett ekolod. Ett ekolod med 4″ skärm såsom Garmin STRIKER Plus 4 eller motsvarande från Humminbird/Lowrance skulle kunna monteras på StraitEdge Angler’s främre båge, i centrum mellan spöhållarna. Samma bas från Ram Mount som ovan, alltså: RAM-114BMPU (bas) samt RAM-114RMU (undersida vid rörmontering).) kan användas.
    Det går bra nu! Två jämnstora matabborrar från luftkajaken.

Sammanfattning

StraitEdge Angler är en hyperportabel uppblåsbar kajak från Advanced Elements som är designad från grunden för kajakfiske. Kajaken kan förvaras överallt, är lätt att frakta i vilken bil som helst, utan takräcke. Däremot så är den med sina 18 kg ganska tung att bära i sin tillhörande väska (en Hobie uppblåsbar är dock ännu tyngre). Man sitter och paddlar med god komfort i kajaken och den fungerar bra att kasta och trolla ifrån (med mindre beten). Däremot så är det inte en kajak man kan stå att fiska från. Summa summarum så är StraitEdge Angler ett alternativ för den som inte vill eller kan transportera och förvara en plastkajak, men som ändå vill ha en fullgod fiskemaskin.
    SNABBFAKTA

[FONT=inherit]Längd:[/FONT] [FONT=inherit]2,95 m[/FONT]
    [FONT=inherit]Bredd:[/FONT] [FONT=inherit]89 cm[/FONT]
    [FONT=inherit]Max last:[/FONT] [FONT=inherit]136 kg[/FONT]
    [FONT=inherit]Vikt:[/FONT] [FONT=inherit]18 kg[/FONT]
    [FONT=inherit]Pris:[/FONT] ~ 8,000 SEK

[FONT=arial]PLUS[/FONT] [FONT=arial]MINUS[/FONT]
    [FONT=arial]+ Kan förvaras ”överallt”[/FONT]
    [FONT=arial]+ Passar små bilar & bilar utan takräcke/reling[/FONT]
    [FONT=arial]+ Designad för fiske med möjlighet för tillbehörsmontering[/FONT]
    [FONT=arial]+ Bekväm stol och god ergonomi[/FONT]
    [FONT=arial]– Väskan kunde vara bättre[/FONT]
    [FONT=arial]– Kursstabilitet[/FONT]
    LÄS ÄVEN:

*

Läs mer på bloggen
    Intresserad av fiske från kajak? Kolla bloggen på www.kajakfiskarn.se

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...