?Full koll på vattnet med smartklockan Garmin Quatix 5 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

?Full koll på vattnet med smartklockan Garmin Quatix 5

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• ?Full koll på vattnet med smartklockan Garmin Quatix 5

Garmin Quatix 5 läser och visar data från kajakens ekolod.

När Garmin Quatix 5 dök upp i mitt nyhetsflöde i våras så fångade den genast mitt intresse med löfte om att kunna koppla till ekolod och kringutrustning. Dock har recensioner lyst med sin frånvaro då varenda teknik -och fiskesajt valt att bara ge eko åt Garmin’s*initiala press release.*Jag ville ändå veta vad klockan dög till och tog därför*kontakt med Garmin’s*marina team – och fick en klocka på lån!
    Quatix 5 är en systerklocka till Fenix 5 och som ersätter Quatix 3 respektive Fenix 3. Någon 4:a gjordes aldrig, enligt rykte för att siffran [4] skulle fungera dåligt i Kina. Vidare är serien Quatix speciellt avsedd marint bruk medan Fenix i olika varianter handlar desto mer om träning för olika målgrupper. Så finns även en speciell version kallad Tactix*(ännu i generation 3) för militärt bruk samt sedan någon månad tillbaka en dykversion kallad Descent.
    På det stora hela är klockorna väldigt snarlika, men de skiljer sig något utseendemässigt, i mängd minne samt vilka applikationer som är förinstallerade.
    Hårdvara & Design

Quatix 5 sticker ut litet grand designmässigt med en polerad rostfri inramning och ett armband som är mer turkost än blått; Jag tänker när jag packar upp den, att: ”Jaha, det här är en klocka för*färgglada segelbåtsfjantar”. Men efter en stund tycker jag att klockan är ganska snygg ändå – och efter ett par dagar har jag den på mig dygnet runt!
    På väg till kundmöte med Garmin Quatix 5.

På klockans undersida har Garmin byggt in en pulsmätare och här återfinns också en proprietär USB-kontakt för laddning av klockan. Klockan är helt vattentät, men man bör se till att kontakten är torr innan laddning. Det borde förstås vara en självklarhet, men likväl finns en del Quatix-användare som fått oxidation på kontakterna då de laddat en blöt klocka…
    På klockans sidor finns taktila knappar för att göra inställningar och hantera den mängd olika funktioner och appar som finns förinstallerade. Det tar en liten stund att lära sig men sedan är det en enkel sak att bläddra mellan funktioner. Jag tycker också att det är bra med knappbaserad navigation och hantering av klockan eftersom det fungerar bra i alla väder -även med handskar, och man minskar risken för fingeravtryck på glaset. Samtidigt hade jag gärna haft en pekskärm också.
    Urtavla / bildskärm

Bildskärmen som Garmin har valt är av typen transflektiv LCD vilket innebär att den använder sig av, och anpassar sig efter ljuset i omgivningen. Starkt solljus kan till exempel reflekteras i skärmen vilket gör att den inte behöver använda lika mycket ström. Garmin förstår att för att produkten skall vara användbar som en klocka så måste den vara tillförlitlig. Valet av bildskärm reflekterar denna förståelse. Detta val har dock ett pris: färger, ljusstyrka och upplösning lämnar en del att önska.
    Imponerande batteritid

Garmin anger att klockan klarar 2 veckor på en laddning. Det är bra, men verkligheten är än bättre: under min testperiod har jag legat strax över två veckor på klockan -med daglig användning! Detta gör Quatix till en klocka man faktiskt kan lita på. Som jämförelse kan nämnas att Apple Watch inte ens klarar 1 dygn (18h) innan den måste laddas.
    En liten gädda på grymma Eastfield Lures Wingman. Garmin Quatix 5 på handleden.

Varianter & Variationer

Det finns två modeller av Quatix 5, den som jag testat med turkost/blått armband och så en med safirglas och metallarmband. Den senare kostar betydligt mer men lovar också större hållbarhet vad med det reptåliga glaset. Under skalet är dock klockorna identiska och det skall sägas att oavsett vilken klocka man väljer så kan den personaliseras: Garmin säljer armband i flera olika färger och även tredjepartstillverkare gör armband för Quatix/Fenix.
    Garmin Quatix 5 Sapphire (vänster -samt högerkant) och Garmin Quatix 5.

Appar & Widgets

Garmin Quatix 5 kommer förinstallerad med en mängd appar, widgets och funktioner. Det handlar om aktivitetsspårare för löpträning, simning, cykling, skidåkning och mer därtill. Det finns till och med en app som kan gissa sig till viken övning du gör på gymmet, samt logga repetitioner och antal set. Unikt för Quatix 5 är att den är förinstallerade med fiske -och båtrelaterade appar (se nedan).
    Lyckligtvis kan man både ta bort och lägga till appar samt ändra hur och i vilken ordning de presenteras. Ta Golf till exempel:*?Golf gör mig lika upprörd som havremjölk! ‘Nej’ det är ingen riktig sport och ‘nej’ det är ingen riktig mjölk! Ett par knapptryck i mobilen med Garmin Connect så försvinner Golf från klockan. Jag lägger till appen VIRB istället för att hantera äventyrskamera.
    Jag går här igenom ett begränsat urval av alla de appar och widgets som Quatix 5 har.
    Väder

En wigdet i klockan visar väder. Presentationen är tydlig och bra. Ofta så tittar jag på väderprognosen dagen innan mitt planerade fiske samt morgonen då jag ska ut. Som regel handlar det ju också om en plats som är en bit hemifrån. Av den anledningen så blir det mest SMHI för mig, men denna väder-widget är ändå bra att ha, och är mer lättnådd på handleden än en app i mobilen eller en hemsida.
    Barometer

Många fiskare vittnar om att lufttryck och förändringar i tryck påverkar fiskelyckan. Beroende på fisk så är högt tryck eller stadigt ökande tryck bättre än lågt tryck, -och hastigt sjunkande tryck riktigt dåligt för fisket. Därför är barometern ett intressant hjälpmedel vid fisket. På min Casio Rangeman så krävdes manuell(!) justering av höjd för att få ut ett barometervärde, något som ofta var svårt. Även hos Garmin så är barometervärdet avhängigt höjd, men istället för manuell justering så kan Garmin hitta höjden via GPS-positionering. Det fungerar helt klart bättre än hos Casio, men man måste ändå och ofta invänta korrekt kalibrering innan man avläser barometern. Eftersom man också ofta förflyttar sig i höjd över tid så får man ta det historiska lufttrycket med en nypa salt och istället fokusera på det just nu gällande värdet.
    Båtdata

med appen Båtdata ansluter Garmin Quatix 5 till kompatibla ekolod såsom GPSMAP 722xs*och visar ekolodsinformation på klockans skärm. De data jag lyckats läsa ut på klockan vid test är aktuellt djup och vattentemperatur. Det ska även gå att visa hastighet och kurs, kanske beroende vilken utrustning man ansluter till. Jag tycker det är jätteroligt att man kan göra detta, men samtidigt är mervärdet lite begränsat på en kajak där man ändå ser ekoldsskärmen hela tiden. Däremot kan jag se värdet i funktionen om man är skeppare eller del av en besättning på en större båt.
    Fiska

Med appen Fiska*erbjuder Garmin något så enkelt som en fiskräknare. Appen kan även ge signal efter ett givet intervall vilket kan vara en hint om att man kanske ska prova ett nytt ställe, i alla fall om fisket är trögt. Om man synkar datat efter fiskepasset så kan man se en del statistik, såsom sträcka osv. över en karta. Däremot så kan man tyvärr inte se markering över de platser där man lyft fisk.*Det finns alltså utrymme för förbättringar.
    Kompass

En Kompass kan komma väl till hand om man kommer bort sig på sjön, men den är också till nytta när man vill lokalisera fisk: har det blåst från en viss vindriktning under en tid så fisken positionera sig och samlas upp i ett väderstreck. Kompassen kan hjälpa att hitta dit. Jag minns speciellt en dag då jag var ute och det hade blåst från samma håll i en vecka. jag valde en vassrugge därefter och tog ett helt gäng gäddor på en yta om 10-20 meter.
    VIRB

Med appen VIRB så kan man både starta och stoppa inspelning från sin(a) Garmin VIRB äventyrskamera samt ta stillbilder. Det är fantastiskt bra. Och lättanvänt. Som en kommentar till detta och för att belysa varför jag tycker det här är en sådan nyckelfunktion, så startar och stoppar jag idag min inspelning på min Sony Action Cam via min telefon, men jag erkänner villigt att klockan är ett bättre alternativ: klockan sitter nämligen fast på handleden – hela tiden – och knapparna är taktila/fysiska.
    HuntAndFish

Utöver barometerns (ovan) så kan*HuntAndFish*kan vara av intresse om man vill förstå när man gör rätt i att fiska och när man kanske gör bäst i att stanna hemma.* Denna widget visar bästa jakt och fisketider under dygnet. Vilka sensorer ett datakällor den använder vet jag inte och jag kan heller inte kommentera dess träffsäkerhet (eftersom jag ofta sover under de föreslagna bästa tiderna!). Appen installeras via Garmin’s app store.
    Hantering via Garmin Connect

Garmin’s enheter kan hanteras via appen och sajten Garmin Connect. Genom att ladda ned Garmin Connect (app) på sin telefon (android eller iOS) och para med klockan över blåtand kan man synka träningsaktiviteter till Garmin’s molntjänster. Man kan också göra inställningar via appen som sedan appliceras på klockan vid synkronisering.
    Aktiviteter synkroniseras automatiskt eller manuellt. Det går att hantera flera olika enheter samtidigt.

Genom att para klocka och telefon kan man även ta emot notifieringar såsom SMS / iMessage men även börja och avsluta telefonsamtal via klockan. Applikationen Garmin Connect och sajten med samma namn gör också att man kan få en bättre förståelse för sina aktiviteter, till exempel genom den statistik som erbjuds.
    Aktivitet för trampkajak finns inte så här loggar jag som rodd. Bild via*connect.garmin.com

Jag tycker det fungerar väldigt bra och även om jag själv inte är en fitnessnörd på den nivån att jag sitter och analyserar vad jag har gjort på detaljnivå eller planerar framtida träning baserat på insamlad data, så ser jag ändå ett värde i att följa min utveckling och träningsfrekvens.
    Två saker fungerar för närvarande mindre bra: först och främst att Garmin Connect inte kan läsa in data via Apple Health; Jag har i mitt hem en smart våg som skickar in vikt till Apple Health (ett nav på iOS för hälso -och träningsdata) och Garmin skulle kunna läsa detta data in i Garmin Connect för att skräddarsy träningsprogram och loggar. Men det gör man inte. Istället har Garmin valt att integrera med tredjepartsappar, främst Under Armour för kost -och viktdata. Det innebär att man som konsument måste dela personlig data med ännu en aktör vilket ur ett säkerhetsperspektiv inte är önskvärt.
    Data är den nya oljan och som konsument bör man vara aktsam. Personligen, och jag jobbar inom IT-säkerhet, så föredrar jag att dela så litet som bara möjligt.
    Det andra är att programuppdateringar för Garmin Connect eller Quatix 5 tenderar att medföra att parningen via blåtand bryts och det är ganska svårt att få till den igen, även om det var hemskt lätt att göra den när klockan var helt ny. Med det sagt så är det en fantastisk app och en ypperlig integration, bortsett just implementeringen av uppdateringarna samt (valbar) datainsamling via tredje part.
    Bildgalleri

Klicka på valfri bild nedan för att se större version:

Sammanfattning

Utseendet med rostfri metallkrans mot turkost armband kan kräva tillvänjning, men därefter är Garmin Quatix 5 en fantastisk klocka med ett överflöd av funktioner som ändå förblir lättnavigerade och lättillgängliga för användaren; Utöver tid och datum så finns höjd, lufttryck, puls, träningsaktiviteter, fiske -och båtdata bara ett knapptryck bort. Sen må det vara ”overkill” att visa ekolodsdata på klockan när man som kanotist ändå sitter direkt ”på” sin ekolodsskärm (nyttan är mer uppenbar på en båt eller en yacht!).
    Jag ser inte att något annat fabrikat kan konkurrera vad gäller bredden i funktionalitet -ingen annan tillverkare kan göra det Garmin gör med Quatix 5, men denna klocka kan göra i princip allt det som konkurrenterna kan (så när som på pekskärm).*Garmin Quatix 5 är helt enkelt en fantastiskt kompetent klocka, men så är också resten av Fenix 5-familjen och det är främst där – i det egna ledet som konkurrensen och alternativen finns.
    [FONT=arial]PLUS[/FONT] [FONT=arial]MINUS[/FONT]
    [FONT=arial]+ Stor mängd funktioner och aktiviteter kan spåras[/FONT]
    [FONT=arial]+ GPS/GLONASS, pulsmätare och andra sensorer[/FONT]
    [FONT=arial]+ Överlägset ekosystem (ekolod, kamera etc.)[/FONT]
    [FONT=arial]+ Mycket god batteritid (för en smartklocka)[/FONT]
    [FONT=arial]– Relativt låg upplösning (skärm)[/FONT]
    [FONT=arial]– Barometer kräver frekvent kalibrering.[/FONT]
    Köpa

Garmin Quatix 5 säljs överallt där elektronik säljs. Riktpris från Garmin (fjärde kvartalet 2017) är 6.399 kr för Quatix 5 (som ovan) respektive 8.999 kr för Quatix 5 Sapphire (helmetalliskt utförande med reptåligt safirglas). På Prisjakt som indexerar olika handlare går det att hitta klockorna till något lägre pris.
    LÄS ÄVEN:

Läs mer på bloggen
    Intresserad av fiske från kajak? Kolla bloggen på www.kajakfiskarn.se

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...