Varje gång någon kajakleverantör lägger vikt på det här med stående fiske, tänker jag replikerande att: ”MEN din kajak är för trög att paddla och för tung att hantera”. Jag tycker generellt att man offrar för mycket (smidighet, hantering) med breda och ståvänliga kajaker. Samtidigt så kan det ju finnas tillfällen då det antingen kan vara av vikt att kunna stå -säg att man har ryggont, måste kissa, eller ska fiska jerkbait (gud förbjude: fluga), eller att man behöver större stabilitet i båten av annan anledning, till exempel om man vill ta med ett barn på båten och minska risken för ofrivilligt bad. Att då kunna montera pontoner är en bra lösning.
Det sistnämnda, att kunna ta med min dotter på båten, var vad som fick mig att titta på pontoner i form av ett sidoprojekt till min barnstolsinstallation på kajaken (mer senare).
Tyvärr finns inte jättemånga pontoner att välja på: det finns Hobie och så Scotty. Det är i princip det, ja. Jag gillar Scotty och har haft deras fästen och spöhållare på min förra kajak. Tyvärr känns deras pontoner som en mindre genomtänkt lösning – det är nästan som om de skulle ha plockat ihop kittet får saker de haft liggandes på en lagerhylla. Bara det att det följer med två spöhållare i paketet tycker jag är jätteunderligt. Så det blev Hobie (igen), trots pris och udda färger (OK: inte heller Scottys färger är roliga). Nedan följer således mina tankar kring installation och användande av vad Hobie kallar för AMA Sidekick.
Installation, enligt Hobie
Remove the rubber ‘well nuts’ from the mounting hardware. Position the lower mounts so their flat bottoms sit firmly on the kayak and the mounting holes are fairly centered over the rails. Place the center crossbar into the lower mounts to check for proper alignment.
Jag testinstallerade en Hobie wellnut bara föra att se funktion. Här fotat med makro.
OK, glöm det! Följer man Hobie’s installationer så behöver man borra jättestora hål i båten, med 3/8″ stift som knappt går att köpa i Sverige. Tar man näst bästa borr i millimeter så riskerar man glapp vid montering av ”well nuts”. Dessa [well nuts] riskerar även att inte klara av påfrestningen vid stående fiske. Släng därför Hobie’s instruktioner och kör enligt nedan istället!
Installation på riktigt
Bättre är att helt strunta i ”well nuts” och istället montera med bricka och mutter (samt eventuellt en ytterligare förstärkning på insidan av båten). Det går då bra att behålla den skruv som följer med i kittet, men man behöver köpa brickor och mutter om man nu inte redan har det hemma. Jag tog med mig min Hobie-skruv till Bauhaus och köpte bricka och låsande mutter i rostfritt. Installationen sker sedan på så vis att man markerar ut placeringen och borrar, ev. först med pilotborr. Man bör mäta om i flera steg så att monteringen blir så rak som möjligt.
Det finns ett problem här och det är att det kan vara väldigt svårt att komma åt med bricka och mutter på kajakens insida. I alla fall om du avser montera dina pontoner strax bakom stolen. Därför kan du vilja installera en inspektionslucka först, innan du ger dig på det här projektet.*Se vidare: Fler möjligheter med inspektionslucka på kajaken

Användning
Galet trög montering!
Det första man märker vid montering av pontonerna är hur trögt det är. Jag var tvungen att använda all min kraft för att få ihop dem och så ska det förstås inte vara. Jag ringde därför upp Lasse och bad att få jämföra med hans pontoner. Det visade sig att Hobie designat om dem: de två strecken i bild nedan finns inte på äldre modeller av produkten och det är dessa som gör monteringen så trög. Genom att slipa ned dessa blir det mera drägligt. Synd att det ens ska behövas!

Lätt uppblåsning
Om monteringen är trög så är i alla fall de uppblåsbara elementen väldigt lätta att hantera: ventilen är en envägsventil som inte släpper tillbaka luft mellan andetagen. Någon pump behövs inte utan en normal person kan fylla pontonen med 3-4 lätta andetag.
Pontonen träs därefter över skaftet och säkras med en sprinter. Den senare har en tendens att ramla av tyvärr och på min ”att göra”-lista finns att säkra den med ett snöre.
För att efter ett fiskepass tömma pontonen så skruvas ventilen av i den nedre gängan. Man kan då tömma luften på en sekund eller två och därefter är förvaring i skrovet på kajaken en enkel sak.

Valbara positioner
Monteringsröret för pontonerna är förborrat med tre hål. Det gör att pontonernas armar, vilka är delvis krökta/vinklade, kan monteras i olika lägen mot vattenytan: högt, mellan och lågt. Monterar man i högsta läget så har pontonerna ingen vattenkontakt vilket gör att man kan trampa kajaken utan extra motstånd. Däremot så verkar pontonerna om man ”rullar” i sidled. I lägsta läget så tar pontonerna ordentligt grepp i vattnet och verkar som permanenta stödhjul.
Jag måste säga att jag än så länge gillar det lägsta läget bäst: jag märker inte av något större motstånd ändå samtidigt som det är lätt att stå upp i kajaken. Med högt läge har jag också märkt att det stänker mycket *(i blåst) vilket är mindre optimalt om dottern sitter baktill.

Sammanfattning
Tillverkade i Kina, dyra, – och tröga att montera/demontera så är*Hobie Sidekick AMA allt annat än felfria. Dessa problem till trots så är Hobies pontoner de bästa på marknaden: Det finns helt enkelt inga mindre dåliga! Allt är förstås inte bara ”bu”, utan Sidekick AMA är lätta att förvara/transportera och lätta att blåsa upp inför montering. De får jobbet gjort vad gäller att öka stabiliteten på sjön samtidigt som de är tacksamt (om än svårt) justerbara i höjdled.
Köpa
Hobie’s sortiment saluförs i Sverige av Seafari AB med butik i Nacka utanför Stockholm, eller direkt via hemsidan hobieshop.se. Hobie Sidekick AMA finns i grön eller vit/grå och kostar 2.395 kr.

Läs mer på bloggen