Jag vaknade en morgon och kände att jag hade blivit dödstrött på Suzukin, som, även om den var praktisk och billig i drift och service, kändes alltför motorsvag och tråkig. Just motorn gick heller inte att uppgradera särskilt vilket hade varit en av mina förhoppningar när jag köpte in i ännu en bilmodell med WRC-arv.
På samma gång kände jag också att jag saknade Subban och jag började därför titta på nya*Ford Focus RS*med sina 350 hästkrafter och fyrhjulsdrift (en rival till Subaru WRX STI), men kom snart till motvillig insikt om att den varken rymmer fru eller barn (inte bara negativt iofs), men att den än värre inte går att få med takreling. Därför hamnade Ford Focus ST Kombi på kortlistan eftersom den både har reling och 250 hästkrafter. Den går att få i blå också.
Några veckor senare hade jag både provkört och prutat ned en ST3-a i blått och en i svart på samma gång när frun säger: ”jag vill ha en Audi!”. ”Vafan!” tänker jag ”Kakan Hermansson*också!” och genast därefter: ”fitt-Audi!”. Men sen tänker jag också: ”S4, RS4, RS6 …Allroad” och att ”det kanske funkar ändå”. En Audi? Ja, kanske…
På grund av bränsleförbrukning, försäkrings -och servicekostnader för S -och RS-modellerna (de är lika eller dyrare än en STI att äga, samt dyrare i inköp) så landade jag kort därefter i att köpa en Audi A4 med S-Line både exteriört och interiört, dvs*en bil med sportigare ”optik”, förbättrad väghållning och lyxigare interiör än den svampiga rutiga (Kakan!) Svensson-modellen.
LÄS ÄVEN:
Audi A4 Avant 2.0TS 2007 (B7)
Efter en månads sökande hittade jag den: en 2007 (B7) 2.0TS, dvs en ”Turbo Sport” med fyrhjulsdrift, S-Line ute och inne, samt 220 hästkrafter från fabrik. Miltalet var under 10.000 och bilen kändes fräsch och pigg vid provkörning. Det vara bara att pruta en tia, ”casha” och köra hem den. Frun blev förstås jättenöjd.
Riktigt takräcke
En vecka efter bilköpet var jag inne i butik för att köpa takräcke. Jag hade inte lärt mig regnumret ännu så jag berättade för säljaren vad det var för märke och årsmodell på bilen. ”Har du en list på taket eller riktigt takräcke -alltså ett sånt där som man kan stoppa handen under”. Jag svarade att jag minsann hade ett riktigt takräcke. Det kändes bra.
Faktum är att det gör skillnad: med ett ”riktigt” takräcke/reling så kan man montera lasthållarna mycket bredare (än vad biltillverkarna vill) och detta gör att kajaken ligger betydligt stadigare på biltaket. Så köp om möjligt alltid en bil med ”riktigt” räcke.
Vad köpte jag för lasthållare? De billigaste: Thule SquareBar. De gör jobbet och räcker gott och väl för den här säsongen. Nästa år, om jag inte har några dyra reparationer eller uppgraderingar på bilen, så byter jag upp mig till någon dyrare och tystare variant.
Fyrhjulsdrift
‘Quattro’ betyder som bekant ‘fyra’ på Italienska och är Audis namn på fyrhjulsdrift. All fyrhjulsdrift är nu inte skapad lika; Subarun hade permanent och symmetrisk fyrhjulsdrift, Suzukin hade fyrhjulsdrift aktiverad med en elektromagnet efter behov på låga hastigheter (under 70km/h) och därefter per automatik, dock med osäker fördelning mellan hjulparen…
Vad min Audi beträffar så har den femte generationens Quattro vilket innebär en fyrhjulsdrift med 40/60 fördelning av kraften mellan främre och bakre hjulen. Vid behov kan dock 80% av kraften gå till endera axeln, eller 100% med ESP (anti-sladd) aktiverat.
Jag har och kommer alltid ha ett bias för Subaru, men Audi’s Quattro känns helt okej så här långt.
Fördelen med fyrhjulsdrift för oss kajakfiskare, om det inte är uppenbart, är att man tar sig fram mycket bättre än fram -eller bakhjulsdrivna bilar, till exempel på gräs eller lera vilket är vanligt förekommande vid fiskevatten. Man tar sig också fram bättre och säkrare på vanliga vägar på blött och halt underlag. Nackdelen med är en ofrånkomligt högre bränsleförbrukning.

Körglädje
Turbon i TS-modellen laddar tidigt och trycker på ganska bra. I jämförelsen med STI:n så kom laddet hos den [STI:n] ganska sent och då allt på en gång. Det gör Audin mindre rolig, men samtidigt mer praktisk: omkörningar i 6:ans växel till exempel är fullt genomförbara m.h.a. tidigt laddtryck, emedan man i den sportigare Subarun kanske behövt slänga i 4:an för att hitta rätt varv för turbon…
S-Line har också sportchassis från fabrik vilket gör den mera lämpad för inspirerad körning. Bilen sitter lägre och är styvare än en vanlig A4:a. Jag tyckte ändå att den var lite mjuk vid kurvtagning så jag har därför installerat en bakre krängningshämmare från Audi RS4. Och det har förbättrat den redan goda väghållningen avsevärt.
TS-modellen har inte bara 20 extra hästar fler än original 2.0T (200), utan man har även bättrat stoppkraften. Ventilerade skivor (fram) och stora ok gör att TS stoppar bra och uthålligt.
Slutligen: det går också att få ur mer prestanda ur bilen:*Med grövre avgasdiameter, högflödespump och större intercooler samt en mappning så kan bilen lyftas från 220 till 280 hästkrafter. Och då blir det skoj. Nästa år kanske…
Lägre förbrukning
Det ligger i tiden att köra bränslesnåla bilar: regeringen fortsätter att höja skatten på fossila bränslen och nya nationella och internationella miljömål kommer sättas för att rädda klimatet vilka kommer pressa upp bensinpriset ytterligare.
Nu är förstås ”låg förbrukning” något relativt, men jag tycker ända att Audin med sina 220 hästar och fyrhjulsdrift är riktigt effektiv. Som ett exempel: med tre personer i bilen, 120 kg packning och med en stor kajak på taket så snittade jag 0.87 liter per mil upp till Norrland.
Det går också bra att tanka med 95 oktan vilket spar ett par kronor per tank. Subarun tankade enbart V-Power.
Grym även inuti
Men det bästa med Audin är ändå interiören. Alla reglage är välplacerade och instrument är tydliga. Samtidigt känns det rakt igenom välbyggt. Ratten är en sportigare variant som erbjuder god kontroll över bilen och växelspaken till den sexpetade lådan känns välbalanserad och rörelsen är precis. Stolarna kramar bra om sidorna och justeras i flera riktningar elektroniskt. Materialen är läder, mocka och aluminum. De ljusa färgerna gör att bilen känns större invändigt än vad den egentligen är.

Bagageutrymmet är både stort och lättpackat. Jag får plats med alla mina fiskesaker samt min frus uppblåsbara kajak, utan problem. Eftersom att jag ofta packar bilen natten innan en fisketur så känns det extra bra att jag kan dra ett insynsskydd ovan bagaget. Sverige går ju som bekant mot oroligare tider så det gäller att som enskild individ se efter sin egen säkerhet och egendom.

Kylskåp bitches!
En glad upptäckt jag gjorde vid bilköpet var att det inuti handskfacket fanns ett kylskåp monterat från fabrik. Perfekt tänkte jag som gärna har med mig ett par öl på längre fiskepass, särskilt under sommarhalvåret. Bland det första jag gjorde var därför att köra till Systembolaget och köpa ett gäng öl på flaska och burk. Två flaskor eller tre burkar får plats. Lagom många för ett trevligt men nyktert fiske alltså.

Inte blå!?
Mina senaste bilar har varit ”rally-blå”, men jag tycker att om man ska ha Audi så ska man ha bilen i svart (eller möjligen titangrå). Helst också med svart grill och utan kromlister, men man kan inte få allt. Inte från början i alla fall. Just nu är bilen svart, men den ska nog bli mer likt ”black edition” innan jag är färdig med den. Svart front och svart takreling från en S4:a är redan köpt på eBay

Läs mer på bloggen