Lufttryck och temperatur i oförstörbara Casio G-Shock Rangeman - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lufttryck och temperatur i oförstörbara Casio G-Shock Rangeman

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lufttryck och temperatur i oförstörbara Casio G-Shock Rangeman

Casio G-Shock Rangeman (Japan-versionen).

Jag gjorde mig av med min Seamaster för snart ett år sedan; Apple Watch hade kommit och ryktet om Garmin Fenix 4 (5) verkade så pass lovande att jag kände att det var dags att gå över till en ”smart” klocka. Så jag sålde tidigt. För tidigt tänker jag nu då dålig batteritid och funktioner jag aldrig skulle använda har gjort att jag hållit tillbaka på köp [av smart klocka]. Istället har jag nu köpt på mig en mer traditionellt digital klocka. Dock en med fantastiska funktioner, rätt utseende (alltså inget jävla ‘unisex’).*Casio G-Shock Rangeman är smart enligt den gamla skolan och livslängden -och stryktåligheten är fenomenal.
    Odödliga G-Shock

Jag tror de flesta känner till G-Shock (då särskilt vi som var unga på 80-talet): ett gäng med digitala klockor byggda för att tåla det mesta, och med teknologi i framkant (sant på 80-talet i alla fall, men idag är klockorna nästan konservativa).
    Rangeman ingår i det övre segmentet G-Shock, kallat ”Master of G”; En speciell serie med klockor för specifika ändamål och med Casio’s allra bästa ingenjörskonst. Casio själva skriver:
    MASTER OF G HAS ADAPTED AND EVOLVED TO RESPOND SUCCESSFULLY TO CONDITIONS IN 3 DIFFERENT FIELDS – IN THE SKY, ON THE LAND AND OUT AT SEA. GATHERING FEEDBACK FROM PROFESSIONALS ON THE FRONT LINES OF THESE FIELDS TO ENSURE THAT IT’S DEVELOPMENT SOLUTIONS MEET THEIR NEEDS.
    Läser man texten ovan är det lätta att göra koppling till det militära. Och visst är det så: i serien ingår Mudman, Frogman, Gulfmaster och så förstås min egen klocka, Rangeman. Intressant nog så fanns tidigare även en variant kallad Fisherman -mindre militär klang helt klart, men tydligt ändamålsbyggd.
    Så varför Rangeman? Förutom att den är sjukt tuff så har den sensorer för temperatur, höjd och lufttryck. Därtill är batteritiden fenomenal. Det där sista, batteritid, är vad som fått mig att fortsatt avstå en ”riktig” smart match – de klarar sig helt enkelt inte tillräckligt länge utan strömkälla för att jag ska känna mig komfortabel: det räcker med en powerbank till telefonen liksom!
    Laddad med finesser

?Rangeman är fullproppad med finesser, bland annat så ställs tiden mot atomklocka, automatiskt via radiolänk: man väljer stad och så gör klockan resten. Utan internet ska tilläggas. Listan på funktioner och finesser är lång, men här är de jag tycker är mest intressanta:
    Laddning via solceller

Min klocka anlände halvladdad, men en efter en stund i solen var batteriet fullt. Och så har det fortsatt. Jag ser inga störande fula solpaneler på klockan, men de finns där och de fungerar grymt bra.
    Termometer

Rangeman har en sensor som mäter klockans omgivningstemperatur och visar den i grader Celsius. Här finns tyvärr risk att kroppstemperatur påverkar klockan och vill man ha ett korrekt värde bör man ta av klockan och låta den ligga ett par minuter. Sedan är man förstås mer intresserad av vattentemperatur föreställer jag mig och det är ju en siffra man får via sitt ekolod i alla fall, eller hur?
    Kompass

Jag har tidigare funderat kring att montera en kompass på kajaken, men det behövs inte längre. Tanken har varit att lättare bestämma var jag ska fiska beroende på vindriktning över tid; Har det blåst från endera riktning under ett tag så finns chans att fisken samlats på en viss sida av vattnet. Kan man då bestämma vad som är Nord så kan man räkna ut det andra också. Ungefär så.

Så kan man ju även navigera efter kompassen (duh), men de flesta av oss gör nog det via ekolod med GPS istället. Rangeman har hursomhelst en inbyggd och lättåtkomlig kompass som visar Nord samt exakta grader.
    Barometer

En speciell sensor i klockan mäter lufttrycket (mätområde: 260/1*100 hPa.) och visar detta i symbolform på displayen. På så sätt är det möjligt att i förväg identifiera vädertendenser. Man ser dels trend samt nuvarande lufttryck.

Det finns kanske begränsat vetenskapligt belägg för det, men många fiskare vittnar om att lufttryck och förändringar i tryck påverkar fiskelyckan. Beroende på fisk så är högt tryck eller stadigt ökande tryck bättre än lågt tryck, -och hastigt sjunkande tryck riktigt dåligt för fisket.

Med Casio Rangeman så behöver man inte ens titta ut genom fönstret (eller fråga frun om hon har huvudvärk) för att bestämma sig om man gör bäst i att stanna hemma. Så kan det kanske vara bra att se om oväder är på ingång när man befinner sig på sjön för att ha beslutsunderlag till att packa upp och åka hem.
    *En ”Spec Ops”-klocka Till vardags?

Jag tillhör inte dem som har olika klockor till olika tillfällen. Jag har samma klocka på mig hela tiden och den tas av ungefär lika sällan som vigselringen. Det var en anledning till varför jag valde en hyfsat diskret klocka såsom den helsvarta Rangeman-modellen. Kanske ändrar jag mig om ett tag, men just nu så känns det som att det kommer att fungera att ha denna klocka i olika sammanhang. Se bild nedan.
    Jag ”tror” att Rangeman även passar till vardags (så här ser jag ut Mån-Fre).

*Tre utföranden

Casio G-Shock Rangeman finns i tre varianter: en militärgrön med negativ (svart) urtavla (GW-9400-3), en svart klocka med vanlig urtavla (GW9400-1), samt en helsvart variant för den inhemska japanska marknaden (GW-9400BJ-1JF).
    Personligen så gillar jag egentligen den gröna bäst, men den skulle inte fungera till vardags då jag klär mig i skjorta och kavaj. Jag valde därför den Japanska modellen då den på samma gång känns militär ”covert ops” och diskret (egentligen samma sak: covert – diskret) nog att bära till vanlig klädsel utan att man sticker ut för mycket. Den ersätter därmed en Omega Seamaster James Bond (där tanken var litet grand densamma).
    Låt det vara sagt, att även om svart urtavla är jättehäftigt så är den inte helt lätt att läsa av. Har man någon form av synproblem så bör man definitivt avstå den och istället välja modellen med vanlig urtavla, dvs.*GW9400-1 (bild i mitten nedan).
    Casio G-Shock Rangeman GW-9400-3. Bild med tillstånd från Jonathan Ocab (www.ocabj.net).

Casio G-Shock Rangeman GW9400-1.

Casio G-Shock Rangeman GW-9400BJ-1JF.

Köpa

Casio G-Shock Rangeman går att köpa hos handlare över hela Sverige. Priset är mellan 3.000 och 4.000 kronor. På eBay via USA är priset lägre, nedåt 2.500 kronor, men tullavgift är en påtaglig risk. Min variant, den helsvarta (GW-9400BJ-1JF), går bara att köpa från Japan -antingen direkt därifrån eller via marknader där man gråimporterat den, till exempel Singapore och Hong Kong.

Läs mer på bloggen
    Intresserad av fiske från kajak? Kolla bloggen på www.kajakfiskarn.se

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...