På mycket grunt vatten kan man behöva lyfta ur sitt trampsystem för att inte skada det. Går propellern (Native Watercraft mfl.) eller fenorna (Hobie) sönder måste man också kunna ta sig till säkerhet på annat sätt.*Detta gör att trots att en trampkajak drivs med pedalkraft så har man ett visst beroende till en paddel ändå. Man är inte helt fri det gamla. Därtill har jag personligen en ovana i att jag gillar att skjuta ut mig själv från stranden med hjälp av paddeln. Hellre en repig paddel än blöta fötter liksom.*Men behövs en hel paddel!?*Halva paddeln är halva vikten och halva ytan -både när man packar, monterar på kajaken samt (ibland) använder den. Och det är tacksamt. Än mer tacksamt då att Hobie säljer en enkel konvertering kallad (wait for it

Enkel konvertering
Hobie’s T-handtag monteras snabbt och enkelt. Spärren som låser i paddeln är monterad i hålet längst ut (se bild nedan) och måste flyttas in för att passa Hobie’s originalpaddel (jag förmodar även de flesta andra paddlar). Detta görs med en vanlig plattång eller annat lämpligt verktyg. Därefter tar man isär sin paddel om man inte redan gjort det, och monterar handtaget och vrider det tills det säger ”klick”. Då är det färdigt

Köpa
Hobie’s T-handtag för paddel köps enklast via*hobieshop.se och kostar där 192 kr. Handtaget passar alla på marknaden förekommande paddlar och den diskreta Hobie-loggan borde inte störa trampare av andra fabrikat. Gör den det så finns billiga ”no name” alternativ på till exempel eBay.

Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)