Hobie Revolution 13 (2014) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hobie Revolution 13 (2014)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hobie Revolution 13 (2014)

Det går bra att fiska från Hobie Revolution 13 också. Bild via hobiefishing.com

De flesta tänker nog på Outback och Pro Angler när man talar om Hobie och fiskekajaker, men det finns en båt lite grand i kulisserna som också passar ypperligt till fiske, och som är lättare att hantera och snabbare (snabbast) i vattnet. Nämligen Hobie Revolution 13. Jag har testat 2014 års modell.
    Jag synade Hobie Outback i sömmarna sent under förra året och skrev då att kännetecknande för märket är en tradition av hög kvalitet samt att deras kajaker (de flesta) likt vissa modeller från Native Watercraft, framförs i vattnet med pedalkraft istället för med paddel. Frånsett en diskutabel töntfaktor möjliggör systemet att fiskarens händer hela tiden är fria att hantera spön och annan utrustning.
    I samband med att jag testade Outback så hade jag också möjlighet att testa Revolution 13. Arvet är det samma och mycket är gemensamt, men kajakerna skiljer sig på ett antal punkter.
    Komfort

Hobie uppgraderade sina stolar 2015 då man introducerade ”Vantage Seat” på bred front. Tidigare modeller av Outback och Revolution har fortfarande den gamla stolen. Så även min testkajak.
    Testkajaken från 2014 har den äldre stolsmodellen och det är egentligen inget fel på den.

Man sitter lägre, men fortfarande bekvämt. På plussidan så torde en lägre tyngdpunkt ge en stabilare kajak. På minussidan så är risken att bli blöt större och kanske blir man trött tidigare p.g.a den något sämre ergonomin. Sen är det ju faktiskt så att innan 2015 så var det här ungefär så bra man kunde sitta i en kajak, så dåligt är det ju absolut inte.
    Fiskeorientering och tillbehör

Likt många andra fiskekajaker är Revolution 13 förberedd för ekolod, dvs. det finns en utformning i skrovets centrum i vilken givare/transducer kan monteras. I Hobie’s fall passar denna monteringspunkt givare från Lowrance. Hobie har även förborrat skrovet för kabeldragning (hål är försedda med pluggar), vilket är extra tacksamt.
    På specifikationen står att det finns två inbyggda spöhållare, men jag lyckas glömma bort att syna dessa (jag är för upptagen med att trampa så snabbt det bara går!). Inte heller lyckas jag se dem i mitt bildmaterial, men de finns där någonstans, i det fördolda.
    Tänker man sig att man vill modifiera kajaken så finns ytor att tillgå, men de är färre och mindre än på till exempel Outback. Väljer man Revolution 13 som fiskebåt gör man nog bäst i att utgå från ett rälssystem och bygga därpå.
    Revolution 13 med räls från YakAttack monterad. Bild via Brendon Chambers, http://www.yakfishwest.com

Stadig?

Knappt tio centimeter smalare och decimetrarna längre än Hobie Outback är det lätt att anta att Revolution 13 skall vara vinglig. Nu har jag visserligen en hel del paddlingsvana, men jag tror även att nybörjare känner att detta är en stadig kajak. 72 centimeter är fortfarande en dryg decimeter bredare än en havskajak för nybörjare. Det är November när jag testar kajaken och jag är inte klädd för ändamålet, men jag vaggar ändå kajaken ganska rejält i sidled utan att det känns som om jag skall gå runt. Har man balansproblem så går det att köpa till Hobie Sidekick pontoner eller motsvarande från Scotty.
    Snabbast i vattnet

Jag satte mig i Revolution 13 bara en kort stund efter att ha testat Hobie Outback och skillnaden var högst påtaglig. Revolution 13 såg mindre stadig ut, men väl i båten var den tanken som bortblåst och ersattes av en annan: att det gick fort, och ansträngningslöst! Kajakens utformning är mer havskajak än fiskeplattform och även försedd med den äldre generationens Mirage Drive (som saknar rullager) så känns Revolution 13 snabb och lättrampad. Förmodligen är ”Rev 13” den snabbaste man kommer stöta på i fiskesammanhang (om vi utesluter motordrivna kajaker), en slags kajakfiskets Ferrari om man så vill.
    Hobie Revolution 13 (2014) känns lite grand som en sportbil i jämförelse mer renodlade fiskekajaker.

*Sammanfattning

Precis som hos Hobie’s Outback är byggkvalitén exceptionellt hög och konstruktionen genomtänkt på alla punkter. Förutom pris är det svårt att hitta något att gnälla över. Å andra sidan och som jag konstaterat tidigare så kostar kvalitet (kvalitet får kosta!).
    ”Rev 13” är längre och smalare än tjockbrorsan Outback, men också några kilo lättare och någon knop snabbare. Fördelar i en bättre ‘hantering’ äts dock upp något av att Revolution 13 har mindre fisketillbehör från fabrik samt att ytorna för eftermontering är färre. Man står också upp och fiskar i Revolution 13 på egen risk medan man gör det med relativ lätthet i Outback.
    I likhet med Outback är Revolution 13 ”Lowrance ready” vilket innefattar monteringspunkt för ekolodsgivare och kabeldragning. Med två inbyggda spöhållare därtill och ett snabbt skrov är detta en varg i fårakläder och med 2015/2016 års uppgraderingar tror jag att Revolution 13 kan vara helt oslagbar!
    SNABBFAKTA

[FONT=inherit]Längd:[/FONT] [FONT=inherit]4,09 m[/FONT]
    [FONT=inherit]Bredd:[/FONT] [FONT=inherit]72 cm[/FONT]
    [FONT=inherit]Max last:[/FONT] [FONT=inherit]159 kg[/FONT]
    [FONT=inherit]Vikt:[/FONT] [FONT=inherit]32 kg (40 kg)[/FONT]
    [FONT=inherit]Pris:[/FONT] 29,900 SEK

[FONT=arial]PLUS[/FONT] [FONT=arial]MINUS[/FONT]
    [FONT=arial]+ Exceptionell byggkvalitet[/FONT]
    [FONT=arial]+ Mycket snabb och kursstabil[/FONT]
    [FONT=arial]+ Högt andrahandsvärde[/FONT]
    [FONT=arial]+ Engagerad Svensk ÅF[/FONT]
    [FONT=arial]– Högt pris[/FONT]
    [FONT=arial]– Relativt tung[/FONT]
    [FONT=arial]
    [/FONT]

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)
    Intresserad av fiske från kajak? Kolla bloggen på www.kajakfiskarn.se

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...