Söders sportfiske: Spinnerbait Madness! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Söders sportfiske: Spinnerbait Madness!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Söders sportfiske: Spinnerbait Madness!

Tjena! Nu är det dags för mitt första blogginlägg här. Jag kan börja med en kort presentation. Rasmus Rannestam heter jag och är född och uppvuxen bland småbäckar, en miljard myggor och vackra fjällvyer. Närmare bestämt i Kiruna. Där bodde jag tills det var dags att välja gymnasium. Då fanns det bara en linje som jag ville gå, nämligen SportfiskeAkademin i Forshaga. Jag sökte dit och i slutet av sommaren fick jag reda på att jag hade kommit in. Där spenderades tre helt otroligt bra år och jag utvecklades både som person och fiskare. Efter skolavslutningen flyttade jag hem till Kiruna för att jobba i en jakt och fiskebutik. Där jobbade jag ungefär tills jag fick chansen att testa på något helt nytt. Ett erbjudande som för mig var som en dröm, nämligen ett jobberbjudande på Söder Sportfiske.
    Här har jag nu jobbat på postorder sedan Mars och kan inte säga annat än att jag har en helt grym vardag. Bästa tänkbara kollegorna och exakt allt handlar om fiske.
    Förra torsdagen var en röd dag och det planerades snabbt in ett spinnfiskepass efter efterleksgädda. Jag och Mattias skulle fiska tillsammans i en båt medan Adam och Gustav körde i en annan. Dagen började klockan 6 då jag körde mot Mattias för att hämta upp honom och hans båt.
    Väl framme vid rampen så låg vinden på väldigt hårt och solen lyste. All grejer lastades in i båten och vi körde mot dagens första stopp. Vi valde att börja i en mar som hade levererat fisk vid tidigare besök, däremot så var det ingen huggvillig fisk där denna gången. Då Mattias hade varit på denna plats förut visste han exakt vart vi skulle testa istället och på den platsen tar det inte många kast innan en snipa attackerar min Rad Dog.
    Fisket fortsätter och vi både missar och plockar några enstaka fiskar men det är inte så bra som vi hade hoppats på. Vi nöter på och tillslut smäller det på en gädda nära 5 kilo som blir dagens än så länge största. Planen ändras och vi bestämmer oss för att testa ett ställe en bit bort. Där märker vi att vattnet är väldigt mycket grumligare än de tidigare platserna. Både jag och Mattias har en Rad Dog hängandes i beteslåsen. Han testar en gul och jag kör på med min rosa som jag stoppat på en rosa curlytail på den bakre kroken. Det tar inte många kast innan jag har en kontakt och nästintill direkt efter så krokar Mattias en bättre fisk precis in till båten. Det visar sig vara en otroligt stark och tjurig gädda på 7,64kg.

Det blev startskottet för något galet. Kastet efter krokar jag en 4kilosfisk och sen krävs det bara 4-5 kast till innan jag har ett ruggigt slackhugg då jag vevade Rad Dogen förbi ett vassparti. Jag vevar snabbt in och möter fisken med ett hårt mothugg. Denna fisk var tung och Mattias gjorde sig redo för att landa den. När fisken är uppe ser vi hur grov den är. Den mättes till 101 centimeter och vägde 8,38kg.Två kast efter hade jag ett ordentligt hugg på samma fläck, jag krokar fisken och känner två tunga huvudskakningar innan den kliver av. Ångesten smyger sig på men glädjen över den förra fisken tog över dem känslorna. Vi fortsätter att fiska av vasskanten men det gav inget mer ju längre fram vi kom på den. Efter ett tag glider vi tillbaka till samma ställe och det ger utdelning direkt. En till metergädda fattar tycket för min rosa Rad Dog. Denna var snäppet grövre än den innan och vägdes in på 8,94kg fördelat på 101cm.Det var något speciellt med just det betet jag hade för Mattias körde vidare med sin gula Rad Dog och hade inte någon kontakt. Han gick igenom sina lådor och testade allt möjligt. Gummibeten, wobbler och jerkbaits i många olika färger och modeller. Medan han testade de olika betena hann en 7kilosgädda vara uppe och fotas, även den fick jag med mitt rosa spinnerbait.När vi hade fiskat av samma vasskant under ett bra tag utan resultat så valde vi att testa vatten som var ofiskade för just denna dagen. Mattias bränner en kontakt på sin McRubber i firetiger. Några kast senare har jag ett stenhårt hugg på väldigt kort lina. Det visar sig vara en till fisk på exakt 100cm och den väger en bit över 7 kg.Dagen börjar lida mot sitt slut och en till 5kilos får syna insidan av båten. Det sista som händer är att Mattias känner ett hugg på sin regnbågsfärgade Söderjigg. Han krokar fisken och det är totalt tvärstopp. En riktigt tung fisk som tyvärr kliver av.Både jag och Mattias använder oss av ett St.Croix Legend Tournament – Swimbait*när vi spinnfiskar gädda. Vi har nästan samma rulle också, då båda har valt att fiska med en Daiwa Lexa. Jag fiskar med en 300HL*medan Mattias använder sig av en som heter 300PWRL, som nu har utgått. Det är en otroligt fin combo om du*inte har tänkt att fiska med de allra största betena i lådan. Ruggigt bra kontakt med betena, man känner varenda litet pet och man krokar väldigt bra.För att sammanfatta denna dagen landades 18 gäddor med en toppvikt på*8,94. Av dem var*5 stycken*över 7kg och 2 av dem var runt 5kg. Mattias bände upp 3 fiskar, varav en över 7kg och 15 av fiskarna denna dag var mina. Jag hade lyckats att trycka upp 4 fiskar över metern, mycket tack vare min Rad Dog, som alltid kommer att ha en plats i beteslådorna framöver.Just nu är det superhett gäddfiske så alla som sitter inne och läser det här, planera genast in ett pass och dra ut och bänd hårt!
    Skitfiske på er! / Rasmus

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)
    Sportfiskeprylar.se - Söder Sportfiske AB
    För Sportfiskare, av Sportfiskare - Vi har inte råd att sälja skräp!

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...