Tjena! Nu är det dags för mitt första blogginlägg här. Jag kan börja med en kort presentation. Rasmus Rannestam heter jag och är född och uppvuxen bland småbäckar, en miljard myggor och vackra fjällvyer. Närmare bestämt i Kiruna. Där bodde jag tills det var dags att välja gymnasium. Då fanns det bara en linje som jag ville gå, nämligen SportfiskeAkademin i Forshaga. Jag sökte dit och i slutet av sommaren fick jag reda på att jag hade kommit in. Där spenderades tre helt otroligt bra år och jag utvecklades både som person och fiskare. Efter skolavslutningen flyttade jag hem till Kiruna för att jobba i en jakt och fiskebutik. Där jobbade jag ungefär tills jag fick chansen att testa på något helt nytt. Ett erbjudande som för mig var som en dröm, nämligen ett jobberbjudande på Söder Sportfiske.
Här har jag nu jobbat på postorder sedan Mars och kan inte säga annat än att jag har en helt grym vardag. Bästa tänkbara kollegorna och exakt allt handlar om fiske.Förra torsdagen var en röd dag och det planerades snabbt in ett spinnfiskepass efter efterleksgädda. Jag och Mattias skulle fiska tillsammans i en båt medan Adam och Gustav körde i en annan. Dagen började klockan 6 då jag körde mot Mattias för att hämta upp honom och hans båt.
Väl framme vid rampen så låg vinden på väldigt hårt och solen lyste. All grejer lastades in i båten och vi körde mot dagens första stopp. Vi valde att börja i en mar som hade levererat fisk vid tidigare besök, däremot så var det ingen huggvillig fisk där denna gången. Då Mattias hade varit på denna plats förut visste han exakt vart vi skulle testa istället och på den platsen tar det inte många kast innan en snipa attackerar min Rad Dog.
Fisket fortsätter och vi både missar och plockar några enstaka fiskar men det är inte så bra som vi hade hoppats på. Vi nöter på och tillslut smäller det på en gädda nära 5 kilo som blir dagens än så länge största. Planen ändras och vi bestämmer oss för att testa ett ställe en bit bort. Där märker vi att vattnet är väldigt mycket grumligare än de tidigare platserna. Både jag och Mattias har en Rad Dog hängandes i beteslåsen. Han testar en gul och jag kör på med min rosa som jag stoppat på en rosa curlytail på den bakre kroken. Det tar inte många kast innan jag har en kontakt och nästintill direkt efter så krokar Mattias en bättre fisk precis in till båten. Det visar sig vara en otroligt stark och tjurig gädda på 7,64kg.

Det blev startskottet för något galet. Kastet efter krokar jag en 4kilosfisk och sen krävs det bara 4-5 kast till innan jag har ett ruggigt slackhugg då jag vevade Rad Dogen förbi ett vassparti. Jag vevar snabbt in och möter fisken med ett hårt mothugg. Denna fisk var tung och Mattias gjorde sig redo för att landa den. När fisken är uppe ser vi hur grov den är. Den mättes till 101 centimeter och vägde 8,38kg.

Skitfiske på er! / Rasmus
Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)