För en tid sedan fick jag ett vidarebefordrat mail från Tobias E där han ville ha hjälp att få till en ”bättre gång” på sin Söderjigg Curlytail. Så jag tänkte med detta inlägg dela med mig av mina egna erfarenheter i ämnet.
Till skillnad mot hårdbeten som redan har sin fasta form/ förtyngningspunkter och sina givna infästningspunkter i betet, så ställer gummibetena mycket större krav på fiskaren om denne ska lyckas få till den gång man önskar själv eller som betets upphovsman har tänkt sig.
Jag har under en tid tittat på olika pooldemos på olika beten och slagits*av*hur lite tid man lagt ner på själva tacklingen på just gummibeten, och därigenom inte ger en rättvis bild av betets egenskaper.

Jag tar hjälp av en av ett bete (MrClive) som jag fått av Mangeboy, som de flesta känner igen som duktig fiskare/betesbyggare/innovatör. Han vet exakt vad han gör när han sätter dit 3st infästningspunkter på olika avstånd från förtyngningspunkten på det utformade betet och därigenom ger han fiskaren 3 beten i 1, smart!!! Längre ifrån=långsam gång och närmare= snabbare gång.

Jag använder den främre halvan från Söderjiggen även på Curlytailen *just för att jag redan vet hur jag ska tackla den, och jag vet också hur den delen styr och påverkar betet när jag fiskar med den.
Vilka delar är viktiga då!, och varför? Jo, Söderjiggen har på huvudet ett styrplan som påminner om den integrerade skeden på en Zaltwobbler och hjälper till att hålla jiggen på det djup där jag vill fiska den. Eftersom den strävar att centrera sig själv så blir den lätt att styra när jag höjer eller sänker spötoppen.
Alla beten påverkas av nosdelens motstånd i vattnet, en jigg med rak rygg och styrande undersida tenderar att sträva mer uppåt, speciellt med lättare skallar och på lång lina( om detta är bra eller dåligt bestämmer ni själva utifrån era behov). Söderjiggens tyngd/balanscentrum markeras längs sidan där fjällen slutar. Ni som bygger beten vet att blyets placering utifrån denna linje påverkar gången på betet, och ni andra får bara försöka tro på vad jag säger.

Sammanfattning: Själva jiggen isig ser ut som den gör och har redan en uttänkt densitet och flytkraft i sig och kommer förhoppningsvis vara likadan när du köper den igen, så den delen kan du inte påverka, om du inte börjar klippa om formen förstås. Men vad du kan påverka är hur du placerar infästningspunkten och vikten utifrån jiggens balanscentrum.

Alla dessa jiggskallar, även om dom skulle ha exakt samma vikt kommer att ge olika gång på betet, även om du sticker in dom på samma ställe i jiggen! Varför?

Jo, skaftet på jiggskallen har olika avstånd till beteslåsets infästningspunkt och precis som på Mangeboybetet så ändras förhållandet även här. Det finns inget facit på hur det ska vara, utan bara du kan svara på hur du vill ha det.

Avståndet från där kroken går in i jiggen till där beteslåset fästs in i öglan kan vi tänka som en pendel, där långt skaft ger en långsam rörelse och ett kort skaft en snabbare rörelse. Olika jiggfabrikat kräver olika behandling.

Även insticksdjupet på jiggskallen påverkar stabiliteten i nosen på jiggen då en längre krok blir som en armering av gummit och stabiliserar gången.

Äntligen, här kommer själva poängen!!!: Så här har jag visat tidigare och så gör jag fortfarande med tex 15 gramsskalle och får då en neutral fin gång. Obs öglans placering i förhållande till linjalen.

Skulle jag vilja ha mer ”rull” på kroppen så flyttar jag ner samma skalle ett steg, obs öglan i förhållande till linjalen.

Och vill jag ha ännu mer så fortsätter jag bara lite till, obs öglan…

”Förborra” med syl el liknande så går det lättare att trä kroken.
Jag har sedan dag ett med Söderjiggen använt Gamakatsu 12/0 i alla förekommande vikter och fortsatt så då jag inte vågat byta. Vill man ha exakt lika gång varje gång, då måste man tackla lika varje gång! Jag har inga synpunkter på vilka fabrikat eller storlekar*man väljer bara man vet varför.
Ju tyngre skallar man använder i ett och samma instickshål i jiggen, ju mer hämmas gången tyvärr. Men nu vet ju ni att ett längre skaft och ett lågt placerat bly kan kompensera detta faktum och därmed öka på ”rullet” igen, och det är ju bra att veta.

På curlytailen tacklar jag med hängande krokar(se tidigare inlägg) och eftersom jag gillar stora gäddor måste jag få in en sån i inlägget också.

Senast jag och min kompis Tomas Norman (Teamdalafishing) fiskade tillsammans gav jag honom en färdigriggad( om han gillar den, så kan han lätt kopiera riggen själv är min tanke) Söderjigg Curlytail i julklapp( i färgen Motoroilglitter med 25gramsskalle lågt monterad för skönt rull, och tänkt att användas vid bottennära fiske på ca 6-10m djup runt ett betesfiskstim).
Efter bara en halvtimmes fiskande så sätter denna skönhet tänderna jiggen!!!

13,120 kg och 120cm, en välförtjänt praktfisk och ännu ett bra exempel på när ett lyckat betesrörelsemönster i händerna på en duktig fiskare faller väl ut.
God jul och gott nytt fiskeår!
Mvh Jonny Thofeldt
Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)