Söders sportfiske: Vårfiske och 10+ - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Söders sportfiske: Vårfiske och 10+

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Söders sportfiske: Vårfiske och 10+

Efter att ha byggt kastdäck på båten och dunkat på en Minn Kota Powerdrive 55 i-Pilot i fören så gick det inte at hålla sig borta från vattnet. Fick med mig Gurra Masken i butiken på en tvådagars-satsning, med sikte på grövre förleksgäddor. Vi kom ut på vattnet tidigt på lördagsmorgonen och det kändes verkligen glödhett. En seg och kall morgon kickade igång rejält när solen fick värma upp vattnet.
    Vi började att fiska lite djupare då morgonen varit så pass kall, för att på eftermiddagen glida in lite grundare och sikta på fisk som var på väg in för lek. Fram till lunch har fisket varit ganska trögt, i stort sett dött bortsett från ett gäng mindre snärtor. Alla fiskar var täckta av mask och vi märkte tidigt att det skulle vara trögt innan det blivit lite varmare. Vi bestämde oss för att fiska av en grundkant och sedan ta en tidig lunch och lägga allt krut på eftermiddagen.
    Det började att blåsa lite mer, solen värmde på rejält och vi hade fått i oss ett paket grillkorv var. Det var dags.
    Vi tog sikte på en lång kant som har ett djup på 2.5-3.5 meter innan den grundar upp till en meterdjup, gräsfylld vik. Ganska omgående hittar vi fisken som helt tokiga slänger sig över våra McRubbers och långsamt infiskade Buster Jerks.
    Masken krokar en 4 kilos och vi känner att det är så sjukt skönt att få spinna av sig och få känna på lite gung, men den större fisken har helt lyst med sin frånvaro. Vi får en perfekt drift och ser gräs komma upp lite här och var ur det annars ganska klara vattnet. Allt känns verkligen rätt. Jag svingar in en Buster mot glesvassen och fiskar den långsamt ett par meter innan jag gör ett långt spinnstopp. Sekunden efter tar det tvärstopp och jag smackar till ett mothugg för kung av Hauki. Fisken står helt stilla och rubbas inte till en början, men jag lyckas pressa in den mot båten ganska snabbt. När fisken bryter ytan ser vi att det är en riktigt fin gädda. Hon rusar för allt hon orkar och mitt St.Croix Swimbait får jobba hårt. Ingen ger sig och vi brottas i varsin ände under en bra stund innan hon blir trött och masken får ett klockrent grepp under gällocket. Väl på mattan ligger en kort men ruskigt fet vårgädda, med helt perfekta proportioner.
    Vi mäter henne till 106cm med en omkrets på 54cm. Hon pressar vågen till 10.28kg och vi jublar i båten.

Den efterlängtade påsen med gifflar som stått som trofé i fören får äntligen öppnas (då en meterfisk måste syna insidan av båten innan belöningen får ätas) och vi känner oss sjukligt taggade att ha en hel dag till fiske. Vi får ett gäng mindre till innan solen går ner och vi beslutar oss för att åka mot hamnen. Ett snabbt stopp på ett grundflak resulterar i en riktigt fin fisk som fullkomligt kastar sig över Maskens McRubber en halvmeter från båten utan att krokas.

Dag två är det lite blåsigare och helt klart kallare. Vi har bytt område till en annan fjärd med grumligare vatten och många fina djupkanter att fiska av. Vi fiskar snabba drifter för att hitta fisken som har stått väldigt tätt när man väl hittat dem. Dagens första gädda klipper en Big McRubber Firetiger på grunt vatten och visar sig vara 107cm, men med form av en vattenslang.

Det dröjer inte länge förens Masken klipper en till godkänd, runt metern, men med bättre kondis. Vi uppskattar fisken till 6,5kg och fortsätter nöta.
    Dagen går trögt efter en bra start och vi petar upp totalt 15 fisk med 107an på topp.

Beten som rockade denna gång var McRubbers riggade med Svartzonkers Shallowskruv, Buster Jerks, och esset i rockärmen – Shad Rap.
    Måste tillägga att jag aldrig fiskat med ett skönare spö än St.Croix Swimbait för det medeltunga gäddfisket. En riktig drömkombo tillsammans med en Daiwa Lexa. Kastar till horisonten och gör en knäsvag under drillning! Rekommenderas starkt.
    Riktigt kul helg med totalt 29 fisk i båten, varav tre över metern och en tia i topp.
    Ut och klipp dem innan dem lekt klart!
    / Mattias

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)
    Sportfiskeprylar.se - Söder Sportfiske AB
    För Sportfiskare, av Sportfiskare - Vi har inte råd att sälja skräp!

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...