Söders sportfiske: Miami del 2/2 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Söders sportfiske: Miami del 2/2

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Söders sportfiske: Miami del 2/2

Här kommer del 2 av Florida resan! Efter en kanonmiddag och mycket snack och återberättelser kryper vi mot rummen. Vår grupp flyttade om planerade fiskedagen därpå till lördagen och böt så vi tog oss till IGFA och Bass Pro shops, mäktiga tempel båda två!
    The Marlin
    basspro
    Lite shopping på Sawgrass mills outlet hann vi med, nöjda och glada bar det av hemåt!
    Möter upp resten av grabbarna på lite drinkar i baren och sen iväg mot middagen!
    Jag, David och Alex har snackat mycket om att vi måste hinna med Tarpon fisket, så vi tog tillfället i akt och bokade in en guide för lördagsnatten! Fiske mellan 21-03 och han hade grymt resultat tidigare säsonger, 450 landade Tarpons på 3 månader(!).
    Lördagen börjar med en liten resa norröver mot offshore fisket, målet är klassikerna Dorado och Sailfish. Vi lyckades boka in den ”inblåsta” gruppen med och även dem får testa offshore fisket! Efter knappa 10 minuters fiske smäller det på för Daniel, en heltokig sailfish klipper på och är säkert krokad.. Medans vi hejar på honom så kommer ett gäng Dorados förbi båten och helt plötsligt har vi två man som fightar fisk!
    Tillslut kommer Daniels Sailfish in! Snabbt releasad vid båtkanten uppskattas vikten till ca 25kg!
    Nu är det min tur och gruppens ”största” Dorado kliver på, knappa 10kg och gör totalt mosbricka med hela mig! Haha! Helt sjukt mycket kraft i dem, har en video på hela fighten men svär som en borstbindare så den undvarar jag er!

Efter den fisken släpper havet till och under dagen lyckas vi plocka ett 20tal dorados samt sailfishen och två amberjack kusiner, vid namn ”Rudderfish”. Coola som fan!
    Jespers Rudderfish
    Vi möter upp den andra båten och det visar sig att dem både haft Cobia (sej-karp typ) och hajar vid båten, Christian från Tajtlajn drar till med årsrekordet på Svartfenad tonfisk! När vi väl är hemma på hotellet igen var det bara att hoppa i fräscha kläder och vänta in klockan.
    När Alex och David kommer tillbaka från sin dagsaktivitet är David heltsänkt av en förkylning och väljer att avboka. Jag och Alex hör med de andra i gänget och får med oss Bengt från min grupp! Efter en pizza på närmaste italienska kök bränner vi iväg i en taxi mot nattfisket med miamis, kanske floridas främsta tarponguide, Russell aka ”the tarponator” i centrala miami!
    Kommer hem till guiden runt 20:45 och han möter oss med öppna armar, visar oss runt hörnet på bostaden. Där döljer sig en liten lagun med en kanal, en flytbrygga med vinch och den elakaste, coolaste och mest utformade fiskemaskin jag sett hittills! En ”Egrette” ca 5m lång CC med en 225a Yamaha.. Power
    Vi hoppar i båten och börjar glida ut i natten, längs med villorna i den lilla kanalen tills vi möts av en liten lagun omringad av höghus.. ”This spot is great for 100+ Tarpon” säger vår guide. Det bokstavligen kryper i skinnet på mig när tarpons visar sig vid ytan runt omkring oss, medans guiden riggar våra spön berättar han allt som finns att veta och kunna om tarponen. Födobeteende, vandringar, val av bete.. Allt! Både jag och Alex sitter som tända ljus och bara absorberar denna sjuka kunskap.. Innan vi avbryts av ett mäktigt slir från mitt spö! En gigant tarpon bryter ytan i ett jättehopp, liknandes en chromad volvo 240 som voltar.. Haha. En vansinnig fight börjas!
    Jag pressar fisken men den har en vilja av stål och bara leker med mig, lufthopp, 30meters rusning, tvärvändning och tjuras under båten.. Sen samma sak om igen, bara ler medans guidens viktuppskattningar bara ökar.. 30mimuter senare säkras fisken med två nävar runt underläppen, som i sin tur är lika grov som en farstutröskel

Vi tar lite bilder och guiden tar DNA prov samt knycker mig en souvenir innan hon får simma tillbaka!
    Tefatsfjäll
    Ett hugg, en landad på knappa timmens fiske, vi ringer David som sitter med nästäppa på en ostronbar i stan och retas lite medans guiden byter ställe så passar vi på att knäcka oss en bira och bara skratta! Nästa ställe är en bro med en stark ström som pressar ut och vi lägger oss mitt i..
    Spinnfiske med räka och Alex är först ut! Tar inte många kast innan han krokar på sin livsförsta Tarpon! Fisken fightas in på ett 9fts spö med en 4000 stradic ci4 och fighten är maximal! landas och uppskattas runt 10pannor. En snabb bild sen är hon iväg igen..
    Luftakrobat
    Nästa stopp blir för Bengt att köra, en belyst bro med multestim som härjar runt. Bakom i skugglinjen ser vi en snook kryssa runt..
    Första kastet träffar halvmetern ifrån fisken, Pang! 4-5 minuter fight och en 2-3 kilos tittar upp! upp till samma bro igen och nu tittar en större Tarpon fram och ”stalkar” stimmen. Tyvärr missas två kast i följd och fisken visar sig ,men gömmer sig snabbt direkt efter.. Guide Russell väljer att plocka fram kastnätet och vi fyller snabbt livewellen med småmultar! Vi bränner bort mot första haket igen och fort går det! Ca 55knop i en 5meters maskin! Sjukligt kul!
    Ja vi hinner väl fiska en 2-3 minuter, knappt bestämma vems spö som är vems innan det river iväg, Alexs tur igen på Tarpon! En krallig 25-30 kilos slaktar multen och bränner iväg! Medans Russell och Bengt håller på i aktern med de kvarvarande spöna, hjälper jag Alex med fightingbutten.. Hans tarpon tar ett hopp 20 meter framför fören och iochmed att den landar på vattenytan igen och drar en virvel, följs denna snabbt av en till virvel.. Bara att denna är 5 gånger större..
    ”Sit the F**k down, bullshark!” Väser Russell när ryggfenan bryter ytan i sin jakt på Alex tarpon. En jakt mellan 250-300 kilos haj och 25 kilos tarpon tar vid och tillslut lyckas vi få in tarponen till båten medans vi åker in på meters djupt vatten för att säkra så gott det går för fiskens överlevnad. Tarponen är illa däran men klarar sig iväg.. Mäktigt möte som ger lite verklighetstouch.
    Vi väntar in lugnet på platsen och hajen syns inte till mer, han är där nånstans, i bakgrunden ligger villor och bryggor. En idyll med gigantiska tarponer och tungvikts hajar. Vi hinner knappt få ut våra circelkroks-beklädda multar igen innan Bengts spö bockar sig och rusar!
    En hård men relativt kort fight innan fisken kommer in till båten. Guiden uppskattar till 30-35 kg innan fisken tafsas och knycker sig lös. Tyvärr hanns det inte med någon bild men Bengt fick ett minne för livet så som vi andra.
    Tarponator är för milt smeknamn för vår guide tycker vi och yttrar namnet mr.100% (vilket är vansinnigt ovanligt) 4hugg 4landade. Mitt senaste tarpon fiske hade vi 10-12 hugg- 1landad och 1tappad.
    Inne i hamn ringer Russell oss en taxi medans vi utbyter lite information och diskuterar framtida äventyr.
    Resan hem är ett blur och vaknar av att taxichaufför petar på mig utanför hotellet. Kommer i säng runt halv4, upp på bass fiske 05:30
    Hektiskt schema! Har fiskat bass tidigare och vet sen innan att tidig morgon är hetast. Vi anländer vid Roland Martin’s marina och väljer våra guider. Jag och Daniel hamnar med Louisiana bass champion ”whatshisname” grym liten gubbe som sett för mycket bass och sol i sina dagar!
    sandalbränna för att beskriva dagen i helhet. Segt och soligt, ganska kallt för att vara Florida med.. Men vi petade upp en 10-15 bass med hög snittvikt! Daniel stod för största på 7pounds. Jag snittade 4.5 pounds på nästintill all fisk förutom en ”gädda” runt kilot (chain peckerell) Adam och Alex,enda svenskarna som dragit gädda i florida skämtades det om..
    spinnerbait beast
    ungefär såhär såg snittstorleken ut
    ”Wanna see the biggest hog in Ockeechobee?”
    Runt tretiden bryter vi och beger oss mot MIA airport. Lyckas sova hela vägen i bilen och kan knappt hålla mig vaken på flygplatsen.. Sover hela resan hem.. Vaknar igen i sommriga Schweiz.. Somnar, vaknar i gråa Sverige där inte ens löven knoppat ännu
    Några dagar efter hemkomst spikar jag och Alex februari Tarponfiske. Nu är det till att spara!
    Supertack till Normark och grabbarna på resan! Matts, Jens, Jesper m.fl.
    Ha det!!!

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)
    Sportfiskeprylar.se - Söder Sportfiske AB
    För Sportfiskare, av Sportfiskare - Vi har inte råd att sälja skräp!

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...