Jag träffade en skön lirare häromdagen som var väldigt tydlig i sitt uttryck, vilket jag uppskattar.
- Jiggen ni gjort är ju skitfin!, men måste man tackla den så dj..la omständigt?
Och svaret på den frågan blir: – Nej, naturligtvis inte. Alla är inte lika roade som jag av att hålla på med prylarna runtomkring fisket.
- Jamen kan inte du visa det då?
Här kommer en traditionell tackling utan några konstigheter och som har fördelar på sitt vis. Inga lekande, fjäderringar som adderar extravikt och gör det svårare att få jämnvikt på jiggen om man inte är van:

Klipp lämplig längd av ex Mustads 50 punds (25kg) wire och trä genom 1,6mm hylsan enligt bilden.

Dra åt med hjälp av en tång och klipp av den korta ändan.

Dra åt öglan mot t ex en borr med diameter 5 mm *eller större, så att du är säker på att den räcker över krokögat på en 12/0 vilket är den största krok som rekomenderas på Söderjiggen.

Kläm åt med lämplig tång. (Darts tillverkar denna tång till deras hylsor)

Mät ut lämpligt mått. (Jag har lagt en linjal bredvid färdiga stingers med bra längd på en av bilderna längre ner)

Välj den krok du vill ha (Jag använder Gamakatsu 2/0) och trä wiren som tidigare visat.

En tång underlättar!

Kläm åt! Färdig!

Tillverka den bakre stingern enligt samma princip som den främre. En avklippt metkrok eller en stingerspike hjälper till att hålla wiren på plats under fisket. (Stick in den i jiggen straxt bakom övre fenstrålen)

Dessa wirelängder har jag kommit fram till fungerar utmärkt.

Bara att trä över krokögat som på bilden. Jag tycker att man ska göra dom separat för att lätt kunna byta en krok åt gången om någon blir dålig.
Jag har argumenterat för att sätta ett lekande i ändan på varje stinger i tron att dessa gör att jag tappar färre fiskar. Jag gjorde ett gäng av varianten ovanför som jag ska använda på nästa fisketur, då får vi se om jag tappar mer fisk utan lekandet.
Fördelen med denna variant är att den är lättare rent viktmässigt, den går snabbt byta utan verktyg samt blir enklare och billigare att tillverka.
Tänk på att använda en mjuk wire om du väljer ett annat fabrikat än ovan, då grövre och stelare varianter ger en större ”bryteffekt” när fisken ruskar på huvudet.
Lycka till med meckandet!
Jonny T
Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)
- Jiggen ni gjort är ju skitfin!, men måste man tackla den så dj..la omständigt?
Och svaret på den frågan blir: – Nej, naturligtvis inte. Alla är inte lika roade som jag av att hålla på med prylarna runtomkring fisket.
- Jamen kan inte du visa det då?
Här kommer en traditionell tackling utan några konstigheter och som har fördelar på sitt vis. Inga lekande, fjäderringar som adderar extravikt och gör det svårare att få jämnvikt på jiggen om man inte är van:

Klipp lämplig längd av ex Mustads 50 punds (25kg) wire och trä genom 1,6mm hylsan enligt bilden.

Dra åt med hjälp av en tång och klipp av den korta ändan.

Dra åt öglan mot t ex en borr med diameter 5 mm *eller större, så att du är säker på att den räcker över krokögat på en 12/0 vilket är den största krok som rekomenderas på Söderjiggen.

Kläm åt med lämplig tång. (Darts tillverkar denna tång till deras hylsor)

Mät ut lämpligt mått. (Jag har lagt en linjal bredvid färdiga stingers med bra längd på en av bilderna längre ner)

Välj den krok du vill ha (Jag använder Gamakatsu 2/0) och trä wiren som tidigare visat.

En tång underlättar!

Kläm åt! Färdig!

Tillverka den bakre stingern enligt samma princip som den främre. En avklippt metkrok eller en stingerspike hjälper till att hålla wiren på plats under fisket. (Stick in den i jiggen straxt bakom övre fenstrålen)

Dessa wirelängder har jag kommit fram till fungerar utmärkt.

Bara att trä över krokögat som på bilden. Jag tycker att man ska göra dom separat för att lätt kunna byta en krok åt gången om någon blir dålig.
Jag har argumenterat för att sätta ett lekande i ändan på varje stinger i tron att dessa gör att jag tappar färre fiskar. Jag gjorde ett gäng av varianten ovanför som jag ska använda på nästa fisketur, då får vi se om jag tappar mer fisk utan lekandet.
Fördelen med denna variant är att den är lättare rent viktmässigt, den går snabbt byta utan verktyg samt blir enklare och billigare att tillverka.
Tänk på att använda en mjuk wire om du väljer ett annat fabrikat än ovan, då grövre och stelare varianter ger en större ”bryteffekt” när fisken ruskar på huvudet.
Lycka till med meckandet!
Jonny T
Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)