Vilka associationer får du när du hör ordet "kajakfiske"? Naturnära? Miljövänligt? Hälsosamt? Spännande? Vingligt? Kajakfiske är allt utom det sistnämnda. Faktum är att det finns många dimensioner på kajakfiske -och säkert ett par som passar just dig.
1.) Kajakfiske är hälsosamt
Balansen mellan motion och avslappning gör all form av paddling, däribland kajakfiske, till en hälsosam aktivitet. Det finns en meditativ aspekt i allt fiske -stillheten och tankarna som vandrar mellan nappen -och denna aspekt förstärks eftersom man i kajaken är en direkt del i vattnets stillsamma rörelse. Motion, balans och styrka byggs upp när man tar sig ut till sina fiskeplatser -eller när man med betet på djupet, trollar av en sjö i raskare takt.
2.) Kajakfiske är ett billigare båtägande
Visst kan en komplett riggad kajak kosta långt över 20.000 kr, men ställt mot ett båtägande blir även det vassaste kittet löjligt prisvärt; När du väl köpt din kajak och förutsatt att du har ett garage eller en tomt att förvara den på, är ägandekostnaden direkt obefintlig. Med båt tillkommer dyra drivmedel, båtplats, försäkringar och kostnader för underhåll, service och vinterförvaring. Redan båtägare men sugen på kajak? Avstå ett par helger på sjön med bensindriven motorbåt och kajaken är betald!
3.) Kajakfiske är naturnära och miljövänligt
För alla naturvänner där ute är kajakfiske det självklara valet. Det är inte bara miljövänligt (ren muskelkraft driver dig fram) utan fiskeformen tillåter att du kommer oerhört nära inpå naturen. Utan att störa eller påverka den; Kajakens fotavtryck är nästan obefintligt när den glider genom vattnet och varken ljudet eller någon annan del i framförandet besvärar djurliv och växtlighet. Som fiskare har du även större kontroll över beten och linor och det är från kajak en enkel match att glida upp till ett drag som fastnat i botten lirka loss det -något som från stranden ofta är svårt och leder till kvarlämnade drag, blysänken och linor.
4.) Kajakfiske är ett fiske utan gränser
Har du nånsin stått på en strand med spö i hand och önskat att du kunde placera dig annorlunda för att nå fisken bättre? Som barn brottades jag och min bror ofta med utmaningen hur vi skulle nå "gäddvassen" direkt till höger om vårt fiskeställe. Vi högg i slyn och träden med en stulen machete, vi välte ut sten i sjön i ett vanmäktigt försök till att bygga en "plattform", vi vadade ut med läckande gummistövlar och slutligen stal vi bondens vattenkar (de hästarna dricker från) och gled ut bland näckrosorna. Trädnapp, bottennapp, blöta byxben och till sist: ett nära drunknande när vattenkaren tog in vatten och välte resulterade. Ingen sensmoral här (barn gör dumma saker), men poängen är att det är ofta svårt att fiska från strandkanten. Med motorbåt är det inte alltid enklare. Beroende på vilken båt du har, är det ofta svårt att komma in på alla vatten, speciellt där det är grunt eller där det är hög växtligthet (där storgäddan finns!). Det är heller inte alltid praktiskt möjligt -det finns inte alltid brygga eller en plats att lägga i båten och hur kul är det egentligen att bila runt med en båttrailer när man vill prova ett nytt vatten? En båt är en fiende till spontanitet i fiske. Därtill ges inte båtar alltid tillträde, till exempel till skyddade vatten. Med kajaken på en vagn ned till sjön finns inga sådana hinder och du fiskar hur djupt som helst, hur grunt som helst -och i vilken gäddvass som helst!
5.) Kajakfiske är sjukt jävla spännande
Att fiska är spännande. Ja, till och med när man fiskar med nät (gud förbjude!) och fångst är nästintill garanterad - eller med ekolod och fiskjäveln syns på skärmen (vilket fusk!), är fiske grymt spännande. Jag tror det handlar om att man aldrig -inte äns med nät eller lod- vet vad man får. Det kan vara ingenting (ännu en mossig gren!), men det kan också vara Lucifer själv! Eller Hajen III! Inte förrän fisken bryter ytan vet man vad man har på kroken och inte äns då är fångsten garanterad -fisken kan ju slita sig! Däri ligger spänningen och det största nöjet i fisket. I det okända. Det är också därför, tror jag, som de flesta fiskare idag mer än gärna släpper fisken lika snart som de landat den. Belöningen är att fånga fisken, inte att ta hem den. Att fiska är spännande, men aldrig är fiske så spännande som det är från kajak eftersom att du från kajak -centimeter ovan vattnet- är ännu närmare det där okända som döljer sig under ytan. När det sen väl hugger så känns det i hela båten och kampen med fisken förstärks som resonansen i en gitarrlåda när du knäpper på en sträng. Det är heller inte ovanligt, i fighten med större fiskar, att kajaken dras med efter fisken. Det förstärker känslan i fisket och föder tanken att kanske har du nu krokat ett uråldrigt monster och att världsberömmelse väntar. Oslagbart helt enkelt.
Skälen till varför man bör ge sig an kajakfiske är många och skiljer sig säkerligen från person till person. För mig handlar det mycket om att återbesöka ett gammalt intresse: paddling, men också om att komma åt att fiska i sjöar som annars är svåra att nå: att kunna fiska var jag vill, när jag vill. Drömmen är att från kajak en dag kunna kroka rekordgäddan. Att kroka Lucifer själv.
[FONT=inherit][/FONT]
[FONT=inherit][/FONT]
PS. det där med huruvida kajakfiske är vingligt tar vi upp i nästa post som handlar om utrustning och val av endamålsenlig kajak.
[FONT=inherit][/FONT]
[FONT=inherit][/FONT]
[FONT=inherit]//Kajakfiskarn[/FONT]
Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)