Som ni kanske vet så har jag och Jonny Thofeldt under en längre tid snackat om att ta fram en egen jigg till Söder Sportfiske, en jigg som jag bett Jonny designa. Jonny är i särklass den bästa jiggfiskaren jag träffat och han har ett detaljtänk som är på en helt annan nivå. Så därför frågade jag såklart honom om han kunde utforma sin drömjigg vilket han nappade på. Det enda vi behövde nu var någon som kunde massproducera i Sverige eftersom vi bestämt att vi ville ha en Svensktillverkad jigg, dels för att snabbt kunna få fram nya färger men framförallt för att ha kontroll på hela processen. Av en ren slump sprang jag på Ismo som är en gammal legend inom betestillverkning, han har länge producerat otroligt fina vertikaljiggar och havsfiskejiggar (www.ismojiggen.se), vi snackade ihop oss och hittade en superbra lösning där han kommer producera och måla jiggarna till oss. För ett par veckor sedan fick jag och Jonny ett par demo ex och vi tog snabbt beslutet att åka ner till Rugen (där det finns öppet vatten) och provfiska jiggarna vilket skulle komma och visa sig bli en succe. Vi lyckades på 4 dagars fiske peta upp följande gäddsvit: 15,5 kg, 10,1 kg, 9,6 kg, 9,5 kg, 8,5 kg och 8,1 kg samt ett 70 tal gäddor andra gäddor. Jonny fick ca 40 gäddor på samma jigg och den höll riktigt bra, jiggen är fortfarande fullt fiskbar efter så många gäddor. Har svårt att tro att en jigg någonsin fått så bra testresultat och fångat så mycket fisk under ett provfiske (rätta mig gärna om jag har fel). Vi hade helt enkelt skapat ett Monster – Söderjiggen… Här kan ni läsa hela historien>>
Ismo är nu i fullgång med att producera och det går riktigt bra, färger som kommer är löjligt snygga och det finns ett tänk bakom varje färg, bla. så har Jonny fått ta fram 6 helt egna favoritfärger och totalt kommer det runt 20 färger till en början. Här får ni se några exempel, bland annat Jonnys Oldschool Shad och min favoritfärg Tånglaken (vissa ändringar kan det forfarande bli):
Ismo är nu i fullgång med att producera och det går riktigt bra, färger som kommer är löjligt snygga och det finns ett tänk bakom varje färg, bla. så har Jonny fått ta fram 6 helt egna favoritfärger och totalt kommer det runt 20 färger till en början. Här får ni se några exempel, bland annat Jonnys Oldschool Shad och min favoritfärg Tånglaken (vissa ändringar kan det forfarande bli):