Under januari månad införskaffades en ny båt inför säsongen 2013. Det var sedan tidigare bestämt att det skulle bli en aluminiumbåt och allra helst en buster. Jag hade daglig koll på blocket och när denna dök upp så slog jag till direkt. Annonsen hade legat ute ca 3 timmar men det var redan 6 personer som hunnit före mig, så att det var bra pris verkade det inte finnas någon tvekan om. Efter lite förhandlingar kom vi överens om att jag skulle hämta båten redan dagen efter om jag inte prutade en krona samtidigt som båtens skick stämde överens med hans beskrivningar.
Jag fick förklarat för mig att ”båten kanske inte vinner några skönhetstävlingar, men den kommer då fan inte sist heller!”. Det mejlades över en rad bilder för att jag skulle ha så bra koll som möjligt på skicket.
Dagen efter åkte jag så iväg och hämtade båten, den stämde väl överens med beskrivningen men jag konstaterade rätt omgående att den behövde lite färg innan säsongen kommer igång.


Prio ett var att måla ovansidorna svarta, problemet var bara att jag aldrig målat aluminium och jag förstod rätt snart att det skiljde sig en hel del mot för målning av plastbåtar som jag har rätt bra koll på.
Jag vände mig då till ett båtforum och slängde ut frågan, fick ett snabb och tydligt svar om att målning av aluminium, oavsett färgval, inte var någon vidare bra idé. Det jag tipsades om istället var sk. foliering. Samma teknik som används för att bl.a. fästa stora logotyper på lastbilar, firmabilar mm.
Hörde av mig till den lokala tryckfirman där jag är kund sedan tidigare och det var inga problem att greja detta. Jag skickade över lite bilder och fick direktiv om att skrapa bort silverfärgen och få fram så mycket som möjligt av den hårt sittande originalfärgen, detta för att folieringen sedan skulle fästa så bra som möjligt. Jag bads även avlägsna så mycket som möjligt av årtullar, handtag mm. för att hålla nere timmarna och därmed priset.



Efter en halvdags skrapande var i stort sett all silverfärg borta och det som var kvar togs bort med slipmaskin. Därefter borrades nitarna som årtullarna och handtagen var fästa med. Jag krokade sedan på det simpla vraket till trailer jag fick med i köpet (då den andra trailern stod översnöad och inplogad bakom garaget) , rullade ner till tryckfirman och får backjobb! De färgrester jag sparat och i godan tro trott att skulle täckas över av foliet, helt enkelt skulle förtydligas och synas ännu mer vid foliering. Jag fick givetvis lämna in den som den var, om jag ville, men rådet var att åka hem och köra med slipmaskin över hela sidan.


Jag tog helgen på mig att slipa hela sidorna och spacklade även igen en del bucklor som fanns längs sidorna. Båten såg om möjligt ännu värre ut nu än när jag skrapat den.


När slipdammet så hade lagt sig så krokade jag återigen på trailern och rullade ner till tryckfirman på måndag morgon. Där gör de ett kanonjobb och jag blev riktigt nöjd! Det sista som återstod var att sätta dit originallogorna som jag beställt från dekaltrim.nu, samt nita tillbaka årtullar och handtag.
Prislappen landade på bra precis 1000kr för allt material och ett proffsigt arbete. Jag hade själv räknat med att få lägga ut ca 800kr ifall jag skulle måla den. Nu fick jag ett bättre och hållbarare resultat för i stort sett samma peng!
Nästa steg är att ge pulpeten och sitsarna ett färgbyte så de bryter in bra med den svart/grå utsidan.
Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)
Jag fick förklarat för mig att ”båten kanske inte vinner några skönhetstävlingar, men den kommer då fan inte sist heller!”. Det mejlades över en rad bilder för att jag skulle ha så bra koll som möjligt på skicket.
Dagen efter åkte jag så iväg och hämtade båten, den stämde väl överens med beskrivningen men jag konstaterade rätt omgående att den behövde lite färg innan säsongen kommer igång.


Prio ett var att måla ovansidorna svarta, problemet var bara att jag aldrig målat aluminium och jag förstod rätt snart att det skiljde sig en hel del mot för målning av plastbåtar som jag har rätt bra koll på.
Jag vände mig då till ett båtforum och slängde ut frågan, fick ett snabb och tydligt svar om att målning av aluminium, oavsett färgval, inte var någon vidare bra idé. Det jag tipsades om istället var sk. foliering. Samma teknik som används för att bl.a. fästa stora logotyper på lastbilar, firmabilar mm.
Hörde av mig till den lokala tryckfirman där jag är kund sedan tidigare och det var inga problem att greja detta. Jag skickade över lite bilder och fick direktiv om att skrapa bort silverfärgen och få fram så mycket som möjligt av den hårt sittande originalfärgen, detta för att folieringen sedan skulle fästa så bra som möjligt. Jag bads även avlägsna så mycket som möjligt av årtullar, handtag mm. för att hålla nere timmarna och därmed priset.



Efter en halvdags skrapande var i stort sett all silverfärg borta och det som var kvar togs bort med slipmaskin. Därefter borrades nitarna som årtullarna och handtagen var fästa med. Jag krokade sedan på det simpla vraket till trailer jag fick med i köpet (då den andra trailern stod översnöad och inplogad bakom garaget) , rullade ner till tryckfirman och får backjobb! De färgrester jag sparat och i godan tro trott att skulle täckas över av foliet, helt enkelt skulle förtydligas och synas ännu mer vid foliering. Jag fick givetvis lämna in den som den var, om jag ville, men rådet var att åka hem och köra med slipmaskin över hela sidan.


Jag tog helgen på mig att slipa hela sidorna och spacklade även igen en del bucklor som fanns längs sidorna. Båten såg om möjligt ännu värre ut nu än när jag skrapat den.


När slipdammet så hade lagt sig så krokade jag återigen på trailern och rullade ner till tryckfirman på måndag morgon. Där gör de ett kanonjobb och jag blev riktigt nöjd! Det sista som återstod var att sätta dit originallogorna som jag beställt från dekaltrim.nu, samt nita tillbaka årtullar och handtag.
Prislappen landade på bra precis 1000kr för allt material och ett proffsigt arbete. Jag hade själv räknat med att få lägga ut ca 800kr ifall jag skulle måla den. Nu fick jag ett bättre och hållbarare resultat för i stort sett samma peng!
Nästa steg är att ge pulpeten och sitsarna ett färgbyte så de bryter in bra med den svart/grå utsidan.
Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)