Nybro fiskeklubb: Bygg ditt pimpelspö och gör dina blänken själv. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybro fiskeklubb: Bygg ditt pimpelspö och gör dina blänken själv.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nybro fiskeklubb: Bygg ditt pimpelspö och gör dina blänken själv.

Fiskebutikerna är fulla av brytna spön, som bara står och samlar damm, köp loss en toppdel och en underdel och bygg ihop ditt eget personliga pimpelspö.

Oftast får du dessa saker, man är bara glad för att bli av med dessa reklamationer och du kan bygga ihop hur fina spö, som helst av all bråte.
    Mitt kraftiga spö för djupa vatten och fiske med balanspirkar är byggd av ett gammalt ABU handtag för multiplikatorrullar och ett styv topp från ett karpspö.

Ringarna är S - Glides i Sic, alltså lite väl lyxigt för isfiske, men det är snyggt och har bra känsla och priset var noll kronor, bara lite 2 - komponentslimm, lite sågande och sen var det klart för fiske och så kan du också göra.
    Det finns både mindre haspelrullar och som här, multiplikatorrullar i UL - storlekar och dessa passar fint för isfisket.

Leta på nätet, allt du behöver är en lätt rulle, som har en bra broms, här är den fyllt med 0,30 mm lina och det klarar det mesta, man får uppleva på isen.
    Här lite av gårdagens kreationer, det låg lite teskedar i källaren, sen förra året och jag skred till verket. Skeden har du som lockblänke för Regnbågen, som locksked på dina gäddtackel mm.

Skaftet blir väldigt fina pimpelpirkar för stor Abborre, kustdrag efter Havsöringen, Näbbgäddan eller Regnbågen i gölen, inget går till spillo och du sparar en massa pengar, genom att göra dina saker själv och de fungerar väldigt bra.

Alla skedar är rostfria och du får se upp när du borrar hålen, lite jobb med filen blir det, men det går fort och skedarna hittar du billigt i vissa butiker eller varför inte på en loppmarknad.

Jag ligger på ett pris av ca 2 kronor per drag, jämför det med dagens priser, var dragen oftast kostar över 50 - 60 kronor stycket!
    Skedarna målar du inne i skeden, inte på utsidan, var färgen slit av, det ger en blank utsida, som lockar med sina blänk och insidan målar du med rött, vit och gult och avslutar med svarta prickar från en vattenfast tuschpenna.

Detta attraherar Regnbågen och den hittar snabbt ditt bete, som hänger under blänket, en tafs på 25 - 30 cm är lagom lång, ha denna i lite grövre limdimension och ha en ögla på tafsen, så du snabbt kan byta ut den.

Ett litet beteslås på huvudlina gör det snabbt att byta blänke till en annan färg och i haken monterar du din betade tafs - Håll i grejerna!
    Jag formar mina pirkar efter en gammal pirk vid namn RAN och dessa pirkar simmar ut väldigt kraftigt, något som de stora Abborrar gillar.

Ska du ha dessa pirkar på kusten eller i gölen, så är en S - form det bästa och pirken/draget för en slingrande gång, som lockar fisken till hugg.

Du kan självklart måla dessa pirkar/drag, men jag har aldrig behövt göra det. Blå, grön, självlysande färger i orange, gult och grönt eller svart rygg, är de bästa färger, om du vill måla dem och vi ska inte glömma att, helt vita drag, är något av det bästa för Havsöringen.
    Min lilla, men ganska tunga ask för Regnbågsfisket är klar och ligger numera i skryllan i väntan på en bra och hållbar is och till nästa helg, har jag nog min isfiskepremiär hoppas jag.
    Här ett bevis för att även skaften fungerar som lockblänke, denna hona lätt sig luras utanför T- bryggan i parkeringsviken och betet var en liten bit räka ...
    ... och här är beviset för själva skeden, som med sina glada färger och prickar, lockade denna hane till att ta mina mjuka pellets, utan för vindskyddet.

Du ser här längden på tafsen - nu blir jag sugen och vill ut, men jag får nog vänta en vecka till innan, jag kan ta min första båge från isen.

Passa på nu var isen är dålig, köp dig lite skedar och börja tillverka dina drag/pirkar, du sparar hundratals kronor och får en trevlig upplevelse genom att fånga fisk på egenhändigt tillverkade grejer, det är alltid spännande, lycka till! / Luis

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...