Jag tycker att pimpelfiske med blänke och bete är något av det mest effektiva för vinterns regnbågar, det är också den mest använda metoden. Men fisket med balanspirk har sina dagar och kan var minst lika effektivt på flera sätt, något jag kommer till.
Vi tar här en liten titt på hur jag fiskar med mina balanspirkar och jag tror att du hittar ett eller annat tips här också, som kan förbättre ditt fiske.
Visst ser det inbjudande ut eller hur? Men jag tror skenet bedrar och isen är fortfarande svag, fast vi har kalla nätter med temperaturer ner emot 15 - 17 minus.Vi tar här en liten titt på hur jag fiskar med mina balanspirkar och jag tror att du hittar ett eller annat tips här också, som kan förbättre ditt fiske.
Se upp med isen och prova dig fram i kanten eller från en brygga, jag håller mig lugn en vecka till, men sen kan jag nog inte hålla mig längre från detta enormt roliga fiske.
Det finns lika många varianter på balanspirkar, som svenskar i Sverige, Balanspirkar finns i alla möjliga färger, utförande och storlekar och effektiviteten är lika varierande.
Bäst är antingen färger, som imiterar regnbågens föda och i vårt fall, Rismåla göl, så är det småmörtarna som är deras basföda.
Så blåa eller svart/silvriga balansare går bäst, men de tar även balanspirkar, som har skrikiga färger, så köp på dig lite av varje och prova dig fram.
En av mina absolut favoriter är Finska Rapala i 50 mm och i färgen mörkblå eller svart rygg och silver/röd buk, den har räddat mig många gånger och kan hetsa upp vilken regnbåge till ett stenhårt hugg.
Finska Hopeakala är också fina, lite mer böjda i formen, smalare och längre, fast det har samma vikter som Rapala.
Ett tips är att du tar bort bukkroken på Hopeala balansaren, då det är svårt att få loss denna, om regnbågen har tagit balanspirken rejält.
Nils Masters balanspirkar i färgen Papegoja, är också bra för regnbågen, men den är bäst för större djup i ock med, att de minsta väger 15 gram!
De ger oftast grov fisk som denna och som du ser, så är ett 150 mm hål inte så stort, när en fisk på 2 ½ - 3 kilo ska upp på isen och jag rekommenderar inte mindre borrhål än 150 mm, det är nästan bättre med ett 200 mm borr för balansfisket.
Du behöver även ett grövre spö för fisket med balanspirk och en rulle med 0,25 - 0,30 mm lina, detta för att regnbågen hugger verkligen stenhårt och du måste kunna ge lina, om fisken är stor och den styvare klingan hjälper till att kroka fisken.
Det händer ganska ofta när regnbågen är trög, att den bara nafsar på ditt bete, när du fiskar med blänke och det är nästintill omöjligt att få fisken till att ta ordentligt.
Ett snabbt byte till en balanspirk, kan utlösa huggreflexerna hos fisken och du räddar din dag och slipper komma hem till tanten tomhänt.
Så ha ett lätt spö för blänke och bete och ett styvare spö med en balanspirk och prova för all del gärna en balanspirk i dem hålen, var du misstänker att det finns fisk eller om du har känt fisk, innan du söker dig vidare..
Fiska koncentrerad hela tiden, ha rena hål och prova på alla djup, från bottnen och upp under iskanten. Starta fisket med att dunka balanspirken i bottnen, det lilla dy molnet, som skapas, kan väcka fiskens intresse.
Veva upp ca 50 cm och börja med att dra spöet upp och ner, så balanspirkaken börjar simma fram och tillbaka i hålet, det ser du på linan.
Stannat upp 3 sekunder och fortsätt sen med att göra flera korta ryck i spöet, det får balanspirken att simma runt i hålet, stanna upp och gör sen lite längre drag med spöet och så fortsätter du på alla djup mellan isen och bottnen.
Storm producerar balanspirkar i gummi, samma gummi som, man har till jiggar och dessa är effektiva under tröga dagar, var regnbågen bara nafsar efter balanspirken.
Grunden till detta är det mjuka gummi, som inte är hårt eller stelt, utan känns för regnbågen, som ett riktigt byte och de hugger flera gånger mot balanspirken och detta ökar dina chanser för att lura fisken.
Det mest kritiska vid allt pimpelfiske är, när fisken ska upp genom hålet. Det är viktigt att du har rena hål, ingen is sörja ska finnas och då ser du vad fisken sysslar med.
Det är än svårare att landa en fisk, som har tagit en balanspirk, då dessa oftast ha en krok i varje ände av pirken och det är bara den ena kroken, som sitter i fisken.
Den andra kroken vill gärna fastna i iskanten och det kan resultera i att du tappar fisken, så ta det försiktigt och led in fisken i hålet, kolla vart kroken sitter och lyft sedan upp din fångst på isen, använd gärna fiskens rörelser samtidigt, så den i princip simmar upp.
Håll hårt i ditt spö under fiske med balanspirk, i 9 ut av 10 hugg, så är det bara en kraftig smäll i spöet och fisken sitter där, är du inte bredd på detta, kan spöet rivas ur handen på dig och det blir en dyr historia både för dig och fisken.
Tänk dig in i situationen, att en sådan här fisk kommer i 120 och tar din balanspirk, det känns ska du veta och du måste hela tiden vara med på att det kan - och vill komma att hända. Vi har stor fisk i gölen, det gäller bara att hitta dem och få dem till att hugga.
Balansfisket kan vara jobbig ibland med alla ryck man gör, allt letande, borrande efter fisken mm. Ta en fikapaus och ställ upp ditt lätta spö mot en liten Tri - pod, häng ner blänket och en bit räka på kroken under tiden du/ni fikar.
Lätta lite på bromsen, så en eventuell fisk kan ta lina, det funkar ibland och ibland inte, men det kan rädda din dag på isen.
Titta på spötoppen eller montera en liten pingla, som signalerar ett napp, njut av kaffet och bullarna eller är det varm choklad du har med dig? Hur eller hur njut, vi ses snart på isen. / Luis
Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)