För er som inte har provat detta roliga och spännande fiske, så kommer här lite om, hur du går tillväga för att lyckas med din första pimpelregnbåge.
Ett lätt spö med en liten rulle och en 0,20 - 0,25 mm lina. Ett blänke och en tafs i 0,30 mm mellan blänket och betet på 25 - 30 cm och en enkelkrok i storlek 6 eller 4 och betet kan vara räka, eller som jag använder här, ett softbaits.
Ett lätt spö med en liten rulle och en 0,20 - 0,25 mm lina. Ett blänke och en tafs i 0,30 mm mellan blänket och betet på 25 - 30 cm och en enkelkrok i storlek 6 eller 4 och betet kan vara räka, eller som jag använder här, ett softbaits.
Isdubbarna runt halsen hela tiden och alltid, när du färdas på en is, du vet aldrig, när olyckan är framme och de är din ända livsförsäkring och de är billiga att köpa.
Något att sitta på typ en ryggsäcksstol eller en skrylla, som tar dina beten, ett extra spö, din övriga utrustning, mat och varm dryck och nu är vi på god väg.
Hålet bör inte vara mindre än 150 mm och det är bättre om du har ett 200 mm borr, som klarar större fiskar och ett större hål underlättar landningen av fisken.Något att sitta på typ en ryggsäcksstol eller en skrylla, som tar dina beten, ett extra spö, din övriga utrustning, mat och varm dryck och nu är vi på god väg.
Håll dina hål rena från issörja och ha rent runt hålet på isen, det är lättare att se försiktiga napp och du ser betydligt mer i ett rent hål, när du ska landa fisken.
Börja med att släppa ut lina så blänket ligger på bottnen och sen vevar du upp blänket ca 50 cm och nu hänger ditt bete ca 20 cm över bottnen och det är ett bra utgångspunkt.
Börja med 3 - 4 långa sakta svep med spöet och sen håller du spöet stilla en liten stund och sen upprepar du detta en gång till. Regnbågspimpel är inget stressfiske, det tar sin tid att få fram fisken och få den till att nappa och 20 minuter per hål eller mer är ganska normalt.
Är det fisk i närheten, så har du redan väckt deras nyfikenhet och de kommer närmre och känner doften av ditt bete. Prova även att bara skaka med spöet under dina pauser, det kan utlösa ett napp.
Fiska koncentrerad hela tiden, krama inte spöet, utan ha ett bra grepp, men känn efter hela tiden, att allt rör sig rätt och titta på linan, var den skär vattnet under dina pauser.
Regnbågen kan hugga brutalt hårt, men den kan även bara lyfta ditt bete, pilla bort det från kroken eller bara bogsera betet i sidled och allt detta ser du på linan eller känner i ditt känsliga pimpelspö. Kroka på alla onormala rörelser om fisket är trögt, de är därnere under dig.
Hur denna fisk nappade kommer jag inte ihåg, men den sitter på kroken och det är dags att drilla och tröttna ut fisken. Låt spöet göra jobbet åt dig och ha bra linkontroll till fisken hela tiden och ta det lugnt.
Rullens broms skall vara förinställd, så fisken kan ta lina under sina rusningar, för leva loppan, det gör dom! Som du ser, så har jag ett finger mot spolens kant hela tiden och fingret är min broms.
Jag tar bort fingret och vevar, så snart jag har en möjlighet och tröttar ut regnbågen på detta vis och så småningom kommer den allt närmre hålet.
Det är uppe vid hålet det kritiska momentet kommer, regnbågen kämpar som en stucken gris och vill inte upp och här sticker den igen ut på en liten rusning och så håller de på ett tag, men bara ta det lugnt, stressa inte, för då går det bara galet.
Här är grunden till att jag har en tjockare tafs mellan blänket och betet, fisken tog bete bra, kroken syns inte och i detta läge, kan du ta försiktigt i tafsen och leda upp fiskens huvud upp i hålet och sen vidare upp på isen.
Den stack ner igen och tog sig en sväng om till, men sen var det klart för landning och då gick det bättre. Som du ser här, så har jag spöet lite högt över hålet och fortfarande fingret mot spolkanten och skulle fisken i detta ögonblick sticka igen, så är det bara att följa med med spöet och släppa fingret.
En ettrig hanfisk från Bloms vik, lite över kilot, inte så stor, men vad den inte hade i storlek, det hade den minsann i färgerna.
Nu går man bara och väntar på att isen ska börja öka i tjocklek, så man kommer ut och får prova detta roliga fiske, som inte alltid är så lätt.
Prova på flera platser, olika djup och prova att fiska på alla djup från bottnen och en liten bit under isen och framför allt byt beten om det ena inte fungerar för dig.
Det är dock gott om fisk i gölen, så du kommer att lyckas, annars är det bara att fråga andra som är ute, hjälp finns alltid och vi kanske syns på gölen i vinter.
Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)