Jag ser fram emot att tampas med gölens regnbågar på lätta grejer, ett mjukt pimpelspö, en lite UL - rulle och 0,20 mm lina. Mina beten är antingen softbaits eller den effektiva räkan, som hänger 30 cm under mitt lilla lockblänke.
Jag ser även fram emot att kanske få tampas med en av gölens stora krokodiler, som varje år livnär sig på regnbågarna.
Jag ska satsa hårt på dessa gäddor, så snart isen bara håller mig, de finns där, vi har sett dem jaga och vi har sett dem under leken i våras - det är dags!
Lätta grejer gör fisket efter regnbågen, så mycket roligare, lockblänket gör du av en tesked och handtaget från skeden, har du som pimpelpirk för Abborren.Jag ser även fram emot att kanske få tampas med en av gölens stora krokodiler, som varje år livnär sig på regnbågarna.
Jag ska satsa hårt på dessa gäddor, så snart isen bara håller mig, de finns där, vi har sett dem jaga och vi har sett dem under leken i våras - det är dags!
Lite färg och prickar attraherar regnbågen och den hittar snart ditt bete, som hänger under skeden. Fiska på alla djup och fiska med långa svepande rörelser i början.
Låt spöet vara stilla en stund och titta på din lina, går denna i sidled, så kroka! Regnbågen kan vara väldigt försiktig av sig, men den kan även bara braka på och det missar du inte!
En räka på kroken kan de oftast inte låta bli, jag använder en krok i storlek 6 eller 4 och har en 30 cm nylontafs mellan betet och lockblänket. Ha flera färdiga tafsar med dig, så går det snabbt att byta om en krok blir dålig eller annat.
Denna klump togs i gölen förra året på den första isen och igen var betet en räkbit. Regnbågen nappar både när det är fina dagar, men bäst är det dagar, var man egentligen borde ha hållit sig hemma.
De dagar var de är riktigt i stöten, så kan en balanspirk vara överlägset allt annat och du kommer att få rejäla hugg och på lätta grejer, är det rent ut sagt skitroligt.
Större balanspirkar kan locka fram lite större fiskar och för lite större djup och större fisk, så kan det krävas ett kraftigare spö och en större rulle.
Det var lite kring vad som väntar oss is fiskegalningar, se upp med isen, var två om ni kan och glöm aldrig att ha med dig isdubbarna och ha dem på dig runt halsen! Meddela vart du är till någon och när du kommer hem och meddela även om du flyttar till ett annat vatten!
Se upp för in - och utlopp och runt bryggorna, nu här i början av den stundande säsongen, klä dig varmt och få en fin upplevelse på gölen, vi kanske ses däruppe. / Luis
Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)